טיוטה:מרכז תמורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

'מרכז תמורה זהו מרכז לקידום השוויון שנוסד בשנת 2007. מטרתו היא לקדם מדיניות ולהעלות מודעות חברתית בעניין הטרדות מיניות, להיאבק למען אוכלוסיות מוחלשות ומושתקות בחברה הישראלית שמופלות על בסיס מרכיבי זהות. מייסדי המרכז הם פרופ' יפעת ביטון ועו"ד אייל שטרנברג.

המרכז פועל בזירה המשפטית כדי להביא לשינוי חברתי וכלכלי, ושינוי בתפיסה החברתית.

המרכז פועל בהתנדבות מייצג פרו-בונו חברות וקהילות מיעוט שאינן זוכות להכרה או לשוויון מהותי בישראל, ומתמקד בייצוג משפטי ליטגטורי בערכאות השונות בבית המשפט. הוא לוקח חלק בתיקים משפטיים שונים ומעניק חוות דעת מקצועית בתחומים הרלוונטיים.

המרכז משתתף בנוסף בפעילות ציבורית כדי לקדם את השינוי, בין היתר השתתפות בדיונים בכנסת, השתתפות בכנסים שונים בחו"ל וסיוע בכתיבה וקידום הצעות חוק.

מרכז תמורה עושה גם פעילות חינוכית ומקיים סדנאות והדרכות בקרב אותן קבוצות ציבור מגוונות שזקוקות לכך. חלק מהפעילות החינוכית של המרכז נעשית במכללה למנהל בראשון לציון, בבית הספר למשפטים ע"ש שטריקס. אותם סטודנטים וסטודנטיות הפעילים בקליניקה לוקחים חלק פעיל בפעילות ובעבודת המרכז לקידום השוויון באמצעות דיני הנזיקין.

תחומי הפעילות של המרכז[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז פועל ומייעץ במספר תחומים שונים ביניהם: הזכות לדיור ציבורי, שוויון מגדרי, הזכות לחינוך ואפליה בתחומי החינוך, קידום שוויון- בהקצאות ובמרחבים ציבוריים, מאבק בגזענות ואלימות, אפליה הנגזרת מפגיעה בזכויות הפרט, קידום שוויון בקבלת שירותים ומוצרים, קידום שוויון בתעסוקה וקליניקה לקידום השוויון באמצעות דיני הנזיקין.

בין תחומי הפעילות ישנו פיתוח מחקרי-תאורטי שנועד לעצב את פני העתיד של דיני הנזיקין בישראל. את הפרקטיקה החדשנית הזאת פיתחה פרופ' יפית ביטון ולפיה ניתן לתקוף בפן הנזיקי הפרות של זכויות חוקתיות כגון: קבלת פיצויים על אפליה.

חברי המרכז[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופ' יפעת ביטון ועו"ד אייל שטרנברג הקימו את מרכז תמורה בשנת 2007. שניהם מייסדי המרכז.

כיום פרופ' יפעת ביטון היא יו"ר המרכז. עו"ד אפרת פודם היא מנכ"לית המרכז.

קליניקת תמורה (המכללה למנהל)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכז תמורה הפך בשנת 2017 גם לקליניקה שמופעלת במכללה למנהל בראשותן של פרופ' יפעת ביטון ועו"ד אפרת פודם. הקליניקה משלבת בין פיתוח מחקרים-תאורטיים לבין עבודה מעשית שכל מטרתה היא לעצב ולקדם את דיני הנזיקין בישראל. במסגרת הקליניקה מוענקים לסטודנטים כלים מעשיים שדרושים לשימוש במשפט האזרחי ככלי לשינוי חברתי ולקידום השוויון בחברה, ובעזרת הכלים הללו מבצעים פרויקטים שונים כדי להביא לשינוי החברתי ולקדם את השוויון בחברה.

בין הפרויקטים השונים:

  1. פרויקט חינוך - בו הסטודנטים מגיעים למוסדות חינוך יסודיים ותיכונים ומעבירים לתלמידים מערכי שיעור שתוכנם כולל מידע על העולם המשפטי והאקדמי.
  2. פרויקט חיי הלילה - בו הסטודנטים מבצעים חקר על מועדונים ומקומות בילוי של צעירים בחיי הלילה ומקדמים בדרכים שונות את הבטיחות של כל הצעירים בחיי הלילה, את השוויון המגדרי בחיי הלילה במטרה שאף אחד לא יפחד לצאת ולבלות.
  3. פרויקט טיפול בתביעות נזיקיות - שמטרתן היא קידום השוויון בחברה באמצעות הטלת אחריות נזיקית על גורמים ציבוריים.

פרויקטים נוספים בקליניקה כוללים קידום מדיניות מול הכנסת, הגשת תביעות נזיקיות, איתור הסדרים מפלים והקמת קבוצות חשיבה ומשימה ליגור אפליה.

כלל הפרויקטים בקליניקה מזמנים הכרות קרובה עם ארגונים ופעילים חברתיים רבים שפועלים יחדיו ליצירת שינוי חברתי-שוויוני.

הישגים חשובים של המרכז[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכז תמורה הגיע להישגים רבים, בין היתר באמצעות פסקי דין משמעותיים. בין פסקי הדין המובילים של הארגון ישנם:

  1. פס"ד ביתילי - בו נתקבל פס"ד תקדימי גם מבחינה עולמית ונקבע שרשת ביתילי תשלם סכום גבוהה של כסף למשפחת המנוחה בגין תקיפתה המינית והירצחה על ידי אחד מעובדי החנות בתוך מתחם החנות.
  2. פס"ד בעניין אפליה במועדונים- ביהמ"ש המחוזי קיבל את ערעורו של מרכז תמורה והפך את פסק דינו של בית משפט השלום כנגד הבר התל אביבי קייזר סוזה. למעשה ביהמ"ש קבע לראשונה כי מספיר ראיה הכי קטנה בדבר אפליה כדי להעביר את נטל ההוכחה בשאלת האפליה אל בעלי המועדונים, ובכך שינה את אופן יישום החוק. קביעה זו חשובה כיוון שהיא מקלה על כל מי שנפגע מאפליה להגיש ולכתוב בתביעות נגד אותם מקומות בילוי שמפלים.
  3. החלטה תקדימית למרכז תמורה בית המשפט קבע שנשים שעברו תקיפה מינית בילדותן תוכלנה לממש את זכותן לפיצוי גם במקרים של התיישנות.

פרסים והוקרה של המרכז-[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2016 המרכז קיבל אות הוקרה בתחום המאבק באלימות נגד נשים של השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל. אות ההוקרה ניתנה בבית הנשיא, במעמד הנשיא ראובן ריבלין ורעייתו ז"ל, וזה ניתן על הכרה בפועלה הייחודי של הקליניקה והמרכז ובהערכה למען העשייה החשובה של פרופ' ביטון ועו"ד אפרת פודם והסטודנטים והסטודנטיות השותפים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

- אתר מרכז תמורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

- אתר גויידסטאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

https://www.kolzchut.org.il/he/תמורה_-_המרכז_המשפטי_למניעת_אפליה אתר כל זכות

-פייסבוק המרכז[עריכת קוד מקור | עריכה]

https://www.haaretz.co.il/news/education/1.2089064 תקדים: למי קראת ערס? - לראשונה, בית משפט קובע באופן מפורש כי גם מזרחים בישראל סובלים בקבלה לעבודה. 50,000 ש"ח נפסקו לתובע ממוצא מזרחי, שהופלה על רקע מוצאו בקבלה לעבודה.

https://www.news1.co.il/MemberLogin.aspx?ContentType=1&docid=333109&subjectid=1 תביעה תקדימית בגין אי טיפול והגנה של המדינה בנשים וילדיהן הוגשה על ידי מרכז תמורה בשם לילך שם טוב, ששלושת ילדיה נרצחו בידי אביהם.

http://galina-bar.blogspot.com/2010/08/blog-post_12.html כתבת שער בידיעות אחרונות וראיון עם עו"ד ורדית אבידן על הצלחת התביעות שהוגשו על ידי מרכז תמורה בגין אפליה במועדונים (12.8.10(.


[i] https://he.wikipedia.org/wiki/יפעת_ביטון