טיוטה:ספרות חופשית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שיטה וגישה בספרות שפותחה על ידי תומר רשף, בתחילת שנות ה-2000, בתל אביב- ישראל.

שיטה זאת מתאפיינת בגישה חדשנית המדגישה את הצד האנושי של התספורת ואת השיער בתור איבר חי אשר באופן טבעי צומח ומשתנה והוא בעל מאפיינים ייחודיים לכל אדם על פי אופיו, בריאותו הפיזית, בריאותו הנפשית והרגשית וכן הרגלי החיים והטיפוח שלו.

שיטת הספרות החופשית כוללת את כל המאפיינים הטבעיים הללו ושואפת לייצר תספורות משוחררות ממאמץ והולמות את האדם, על כל ממדיו השונים, כפי שהוא מבקש לבטא את עצמו בעולם, וזאת בעזרת הקשבה לצרכיו האמיתיים והעמוקים, על ידי התייחסות רגישה ואישית וטכניקה ייחודית.

בשלב תכנון וביצוע התספורת השיטה מתייחסת לכל אדם באופן פרטני ואישי על פי אופיו הכללי של השיער, צפיפות השערות, כיווני הצמיחה, גמישות, צורת הגולגולת ועוד. בשיטת הספרות החופשית בוחנים את השיער כשהוא יבש ואז חופפים וגוזרים אותו בעודו רטוב כדי לראות את קבוצות השיער הטבעיות על הראש ללא תלות בסיטואציה אקראית. הגזירה מתייחסת להיבט הדו ממדי וכן לתלת ממדי של השיער, בו זמנית. הספרים החופשיים מפעילים שיקול דעת מושכל, בכל רגע נתון, לגבי צורת הגזירה. הם משתמשים בטכניקות עבודה ייחודיות המעצבות תספורת נינוחה וידידותית באופן שאינו מחייב תחזוק בעזרת מכשירים או שימוש בחומרים עיצוב. כך, התספורת נותנת מענה טוב, לאורך זמן, לצרכיו ורצונותיו של המסתפר.

התוצאה תואמת את המטרה- שיקוף של האישיות מהפנים אל החוץ וכן, שיפור מערכת היחסים בין האדם לשערו. לעיתים אף מורגשת הקלה בתופעות שונות, כגון: נשירה, קשרים ותופעות קרקפת ושיער שונות, בעיקר כאשר שגרת הטיפוח תומכת.

ספרות חופשית מתאימה לכל קשת סוגי השיער באוכלוסייה ומציעה פתרונות ותספורות עם אורך חיים, במקום קושי, תסכול וחוסר הבנה של השיער.

עקרונות הגישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנחות מוצא[עריכת קוד מקור | עריכה]

1.שיער משפיע באופן מהותי על הדימוי העצמי של בעליו לאורך כל החיים.

2.השיער הוא איבר מתחדש בקצב גבוה יחסית וככזה הוא מסתגל לשינויים בקלות.

3.תספורת הנגזרת מתוך התייחסות הוליסטית, משרתת את בעליה בנאמנות מדי יום ואף שומרת על המבנה שלה לאורך זמן למרות התארכות השיער.

4. שיער לא בהכרח צריך "עזרה" כדי להיראות במיטבו, את הרוב הוא יודע לעשות לבד בטבעיות (כמו למשל לאחר רחצה בים)

5.שגרת טיפוח מינימלית של הרגלים בריאים בצורה טבעית ומותאמת אישית, מאפשרת מערכת יחסים בריאה עם השיער.

תפיסת עולם כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש דרכים רבות ומגוונות -אין דרך אחת שמתאימה לכולם להיראות במיטבם. להיראות טוב או "כמו שצריך" זהו מושג רחב שאינו צריך להיות מקובע על ידי נורמות ואופנות. כמו כן, אין מתכון שיגרום לכולם להרגיש טוב עם עצמם. הדרך הטובה ביותר היא להתאים לכל אדם באופן אישי את מה שעובד עבורו.

התפתחות השיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך יותר משני עשורים פגשה תומר רשף מגוון מאוד רחב של אנשים וסוגי שיער. כך היא התוודאה לצורך, מהשטח, ופיתחה הבנה מעמיקה יותר בנושא. תוך כדי עבודה וחקירה מעמיקה, שיכללה ופיתחה את שיטתה המיוחדת המתחשבת בתנאים החיצוניים והאנושיים של השיער. תומר רשף זיהתה כמה מרכיבים מרכזיים אשר משפיעים על מצב השיער ובריאותו, בישראל בפרט:

גורמים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מזג האוויר - השמש הקופחת, ההפכפכות בין יובש ולחות,
  2. זיהום אוויר
  3. מים קשים, עתירי אבנית.
  4. מצב נפשי כמעט קבוע של לחץ, עומס ודחק .

גורמים פנימיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. גנטיקה
  2. גורמים נפשיים אישיים
  3. תקופות הורמונליות שונות
  4. גורמים ביולוגיים- מחלות, תרופות וכו'

כל הגורמים הללו משפיעים ברמות שונות על אנשים שונים.

"שיער ישראלי" מרמז על המציאות המורכבת הגורמת לשיער לתופעות שונות ובמקרים רבים חוויה של קושי ודיכוי הנראות הטבעית של השיער.

סיבה נוספת וחשובה שהובילה לפיתוח השיטה הייתה ההבנה האנושית העמוקה של תומר, מתוך ניסיון רב, כי יש לאדם המסתפר צורך אדיר ומשמעותי באוזן קשבת אמיתית, בהבנה של צרכיו ושאיפותיו הכנות לגבי מראהו ורצון להימנע מתספורות טראומטיות הנגרמות מחוסר קשב.

במציאות הישראלית האינטנסיבית, התובענית והמגוונת, יצרה תומר רשף שיטת ספרות חופשית המספקת פתרונות לטווח ארוך, בגישה הוליסטית, מעשית, בדומה למקבילה - עולם הרפואה האלטרנטיבית והקוסמטיקה הטבעית.

האג'נדה של תומר רשף[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומר מציפה את נושא מערכת היחסים המורכבת בין אנשים לשיערם. במקרים רבים מערכת היחסים מנוהלת על ידי מאבק המשקף פער בין העולם הפנימי והחיצוני: הפער נוצר כאשר אין הלימה בין עולמו הפנימי החשוף או הלא חשוף של האדם אל מול החיצוניות- הגדרת העצמי שלו ומראהו החיצוני החשוף לעין. במקרה זה, איזון פיזי ונפשי מתבטא ביכולתו של אדם לבחור להיות מי שהוא באמת מבפנים ולהעיז לשדר את אותה המהות החוצה. כמה האדם מעיז ?

כמה התניות חברתיות מנהלות את בחירותיו? עד כמה הציפיות שהוטמעו בילדותו מנחות אותו?

המטרה היא לאפשר לאדם לצמצם את הפער, לאפשר לו להיות ולהראות כמה שיותר קרוב למהות הפנימית האותנטית שלו.

ארגז החול
ראו גם:
מדריך כתיבה למתחילים

ברוכים הבאים לארגז החול של ויקיפדיה. מטרתו של עמוד זה לאפשר לכם לנסות את כלי העריכה של ויקיפדיה.

על מנת לערוך עמוד זה: לחצו על הלשונית לשונית עריכת קוד מקור בראש העמוד או לעריכה חזותית לחצו
  • בעריכת קוד מקור: הכניסו את התוכן הרצוי בחלון העריכה, לחצו תצוגה מקדימה כדי לראות איך נראים השינויים ולבסוף לחצו פרסום השינויים.
  • התוכן של עמוד זה לא יישמר והוא ינוקה מעת לעת ללא אזהרה מראש. לפיכך לא מומלץ להשתמש בארגז הציבורי לכתיבת ערכים אלא לניסויי עריכה בלבד.
  • נא לא לכתוב בדף זה חומר המפר זכויות יוצרים, חומר פרסומי, חומר בעל אופי פוגע או דברים המהווים הוצאת דיבה.
  • משתמשים רשומים המעוניינים ליצור ארגז חול פרטי, ראו יצירת דף משנה.
  • פניות בנוגע לדף או ערך מסוים, יש לכתוב בדף השיחה שלו. לפניות הקשורות לוויקיפדיה, נא להשתמש בדף יצירת קשר. לשאלות וייעוץ יש לפנות לדף ויקיפדיה:ייעוץ.