טיוטה:שמו של הספר הזה הוא סוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שמו של הספר הזה הוא סוד זה ספר פנטזיה לילדים שנכתב על ידי פסבדונימוס בוש (שם עט) בשנת 2007. הספר עוקב אחר 2 ילדים בשם קס ומקס-ארנסט (שמות בדויים) בזמן שהם חוקרים את המוות המסתורי של הקוסם המקומי פייטרו ברגמו שמשום מה יש בביתו ריח של ביצה רקובה. תוך כדי הסיפור, הכותב מתלבט האם להמשיך לספר את הסיפור, מפני שהסיפור הזה כל כך סודי, שאסור לו אפילו להגיד לכם שהסיפור הוא סודי.

ב - 2008 יצא ספר ההמשך: If You're Reading This, It's Too Late יצא לאור באנגלית ואחר כך, בשנת 2009 יצא הספר השלישי בסדרה בשם: This Book Is Not Good for You. בשנת 2010 יצא הספר הרביעי בשם: This Isn't What It Looks Like ובשנת 2011 יצא הספר החמישי והאחרון בסדרה בשם: You Have to Stop This. נכון לזמן כתיבת ערך זה רק הספר הראשון תורגם לעברית.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קס – קסנדרה – או בכינוייה "קס" היא ילדה בת 11 ואחת מהגיבורים המרכזיים בסיפור. היא תמיד מוכנה לכל אסון שעלול לקרות, כמו הוריקנים, טורנדואים, והצפות, ותמיד לוקחת איתה תרמיל מלא בציוד הישרדותי. לכן, הקריין מתייחס אליה כאל שרדנית. אף על פי שהיא מעדיפה לעשות דברים לבד, היא מרשה למקס-ארנסט להשתתף איתה בחקירתה של הסוד. מתואר שיש לה אוזניים חדות, ושהיא מתייחסת למורה להיסטוריה של אימה בתיכון ולחברו כסבים שלה. היא לא יודעת מי הוא אביה, או אימה האמיתית – היא מאומצת (למרות שהיא לא מגלה זאת עד הספר השני).

מקס-ארנסט – מקס ארנסט הוא ילד בן 11 והגיבור השני בסיפור. הוריו התנסו בגרסה שלהם של "גירושין" זמן קצר לאחר היוולדו, מפני שלא הצליחו להחליט אם לקרוא לו מקס או ארנסט. הם שילבו את שתי בחירותיהם לשם אחד, חצו את שני הבתים הנפרדים שלהם לשניים, והציבו אותם אחד ליד השני, כשהאמא גרה בצד אחד, והאבא בצד השני. הם טוענים שבזמן שהם לא מחבבים אחד את השנייה, הם לא רוצים לגנוב ממקס-ארנסט ילדות משותפת עם שני ההורים. הם לא עוברים אחד לצד של השנייה או מדברים אחד עם השנייה; למעשה, כל אחד מהם מתנהג כאילו האחר לא קיים. למקס-ארנסט יש הפרעת דיבור והוריו לקחו אותו למספר פסיכיאטרים ורופאים. ההפרעה שלו לא מעכבת את הדיבור שלו – היא גורמת לו לדבר בלי הרף, עד שמישהו עוצר אותו (הוא גם מדבר הרבה לעצמו). בגלל ההפרעות הרבות שלו, ההורים שלו חושבים בטעות שיש לו כל הפרעה שקיימת בעולם. קס היא חברתו היחידה. בנוסף, הוא מתרגם את כל מה שבנג'מין ממלמל לכולם כדי להפוך את זה למובן. הוא מוודא שכל שערה בראשו היא באורך שווה, מסיבות פילוסופיות – הוא רוצה שכל אחת ואחת משערותיו יטופחו בצורה שווה. הוא אוהב את כל הנושאים הנלמדים בבית הספר ואוהב לפתור חידות.

גברת מ' ודר. ל' – גברת מ' ודר. ל' הם הרעים בסיפור. נדמה כי הם יודעים את סיבת מותו של פייטרו ונואשים למצוא את שירו, שמכיל מידע על הסוד שהספר סובבת סביבו. כשהם מגלים שלקס ומקס-ארנסט יש את המחברת שלו, הם מוכנים לעשות הכל כדי לקחת אותה מהם. לאחר מכן בסיפור מגלים שדר. ל' הוא אחיו של פייטרו, לוצ'יאנו, לאחר שקס מוצאת כתם לידה של חצי ירח על העורף שלו, שמוזכר מוקדם יותר בסיפור. הם בעלים של ספא בשם שמש חצות, שמנוהל על ידי אלכימאים שמשימתם היא לחפש סודות לחיי נצח. כפי שמרומז כמה פעמים בסיפור, גברת מ' ודר. ל' הרבה יותר מבוגרים מכפי שהם נראים; הם לובשים כפפות ארוכות כדי להסתיר את עורם המקומט, שמופיע אך ורק על ידיהם. הם מתוארים כיפים בצורה מסוכנת. דר. ל' הוא גבוה, יש לו שיער כסוף שאף פעם לא מתפרע, עור שזוף, ואת השיניים הכי לבנות שקס ראתה מעולם. יש לו גם מבטא בלתי מובחן. לגברת מ' יש עיניים גדולות, מותניים מאוד צרות (משווים אותן למותניים של ברבי), שיער בלונדיני סטייליסטי יפהפה והיא מכוסה בתכשיטים מזהב. מתוארת כבעלת קול קר.

סבא לארי וסבא ויין – סבא לארי וסבא ויין הם הסבים של קס. הם לא הסבים הביולוגיים שלה, אך הם אוהבים אותה אותו דבר, בזמן שהסבים האמיתיים שלה "לא בסביבה". סבא לארי היה המורה להיסטוריה של אמא של קס כשהייתה בתיכון; בעוד שויין, לא מוסבר אילו יחסים יש לו עם משפחתה של קס. סבא לארי וסבא ויין גם מנהלים חנות שמוצבת בתחנת כיבוי אש ישנה ועזובה שבה גלוריה מבקרת כדי לזרוק זבל מביתו של פייטרו, כולל את סימפוניית הריחות. יש להם כלב עיוור בשם סבסטיאן שידוע בתור "הכלב שרואה מהאף"

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום רביעי אחד גלוריה, אשת נדל"ן נותנת לסבים של קס קופסה מוזרה של קוסם מת. על הקופסה כתוב "סימפוניית הריחות". למחרת בבוקר קס לוקחת את הקופסה לבית הספר ותוך כדי שהיא חוקרת מוות של עכבר בגינה היא פוגשת את מקס-ארנסט. הוא מספר לקס את אחת הבדיחות שלו והיא עונה לו שהבדיחה לא הגיונית בכלל וכך הם ממשיכים לדבר עד שקס מראה לו את סימפוניית הריחות וביחד הם מצליחים לפתור את החידה בתוכו. אחרי הלימודים שניהם הולכים יחדו אל הבית של הקוסם המת והם מחפשים את יומנו המסתורי בביתו אבל תוך כדי שהם מחפשים את היומן, מגיע זוג צעיר שמחפשים בית. לזוג קוראים גברת מ' ודוקטור ל' הזוג גם רוצה את היומן וכשהם רואים את הילדים עוזבים איתו הם התחילו לעקוב אחרי הילדים לשעות עד שהם הצליחו להתחמק.

כאשר הם הגיעו הביתה הילדים ראו שביומן יש רק עמוד אחד עם חידה וכל שאר העמודים ריקים. ביום הבא, בדרך לבית הספר היא הצליחה לפתור את חידת היומן וגילו שאח של הקוסם פייטרו ברגמו הוא לוצ'יאנו, כשלוצ'ינו היה ילד גנבה אותו אישה בלונדינית יפהפייה עם קול של קרח מפני שהיה לו ולאחיו תסמונת נדירה שמשלבת חושים. קס מיד חשבה שהאישה הבלונדינית היא גברת מ' אבל מקס-ארנסט הסביר לה שזה לא הגיוני כי הסיפור קרה לפני עשרות שנים וגברת מ' לא הייתה אפילו נולדה אז.

בינתיים, יש בעיה גדולה בבית הספר, בנג'מין בלאק נעלם פתאום וקס חושבת שזה היה גברת מ' ודוקטור ל' כי היא ראתה אותם באזור בית הספר עם לימוזינה שכתוב עליה "ספא שמש חצות". לצערנו קס ומקס ארנסט בדיוק רבו אז קס החליטה שזה אחריותה להציל את בנג'מין.

אחרי שהיא מצאה איפה נמצא הספא, קס התחזתה לאחת מאחיות השלדים והתקשה לספא שמש חצות להזמין לימוזינה ואחרי כמה טיפולי ספא קס הולכת לחפש את בנג'מין, אבל בטעות היא הגיעה למשרד של גברת מ' ששם גברת מ' אומרת לקס שהארוחה מוכנה וגם שהגיע אורח מיוחד שהוא בעצם מקס ארנסט שבא להציל את קס. גברת מ' מיד שואלת את הילדים איפה היומן ואיפה הדפים החסרים (שגם לילדים אין) ולשנייה הכפפה שלה החליקה והם הבינו שהיא ממש מבוגרת, והם מיד הבינו שכל מי שבספא הוא הרבה יותר מבוגר ממה שהוא נראה ועכשיו כולם מחפשים את העמודים החסרים ששם יש את הסוד לחיים אין סופיים. תוך כדי הכאוס הילדים גילו שדוקטור ל' הוא בעצם לוצ'יאנו, האח האבוד של פייטרו אבל גברת מ' ודוקטור ל' תפסו ונעלו אותם. למזלם הגיע מרגל סודי להציל אותם והוא ביקש מהם לקשור אותו במקום. הם הולכים לפירמידה באמצע הספא דרך מנהרה סודית במשרד של גברת מ' והם רואים ושגברת מ' ודוקטור ל' עומדי להוציא את המוח של בנג'מין מול קהל רב. קס ומקס ארנסט מיד משתמשים בסימפוניית הריחות כדי לאיית הצילו לדוקטור ל' והוא מיד יצא החוצה לחפש את אחיו פייטרו אבל בטעות כל הספא מתחיל להתמלא באש ובכל הכאוס, קס ומקס ארנסט הצילו את בנג'מין והלכו הביתה וגיבורים שאף אחד לא מכיר.

קטגוריה:ספר קטגוריה:ספרות קטגוריה:תרבות קטגוריה:פנטזיה