טאיפן פנים-יבשתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטאיפן פנים-יבשתי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: קשקשאים
סדרה: נחשים
תת־סדרה: נחשים
משפחה: פתניים
סוג: טאיפן
מין: טאיפן פנים-יבשתי
שם מדעי
Oxyuranus microlepidotus
מקקוי, 1879
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טאיפן פנים-יבשתי (שם מדעי: Oxyuranus microlepidotus), ידוע גם בשם טאיפן מערבי, נחש קטן הקשקשים או הנחש העז, הוא נחש ארסי במיוחד מסוג טאיפן השייך למשפחת הפתניים. הוא נחשב לנחש הארסי בעולם, בהתבסס על ערכי LD50, וחי אך ורק באזורים מדבריים מסוימים באוסטרליה. למרות ארסיותו הגבוהה, הוא מאוד ביישן, ויעדיף תמיד להימלט מאיום (השם הנחש העז ניתן לו בגלל ארסו ולא בגלל מזגו).

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו הממוצע הוא 1.8 מטר, אולם פרטים גדולים יכולים להגיע לאורך של 2.5 מטר.

צבעו חום, הנע מחום כהה ועד חום בהיר-ירקרק, תלוי בעונה בשנה. גבו, צידו וזנבו יכולים להיות בעלי גוונים שונים של חום ואפור, כאשר קשקשים רבים יכולים להיות בעלי קצה שחור.

הראש המעוגל והצוואר בדרך כלל כהים משאר הגוף. הצבע הכהה מאפשר לו לחמם את עצמו כאשר רק חלק קטן מגופו חשוף בפתח המאורה שלו. עיניו בגודל בינוני עם קשתית חומה-שחורה וללא טבעת הניתנת לזיהוי סביב האישון.

התאמה עונתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטאיפן הפנים-יבשתי מתאים את עצמו לסביבה על ידי שינוי צבע עורו במהלך חילופי העונות. הוא נוטה להיות בהיר יותר במהלך הקיץ וכהה יותר במהלך החורף. שינוי צבע זה משרת אותו למטרת וויסות חום גופו, ומאפשר לו לספוג יותר אור במהלך חודשי החורף.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנחש נפוץ באזורים המדבריים של מרכז ומזרח אוסטרליה. טווח המחייה שלו משתרע מהחלק הדרום מזרחי של הטריטוריה הצפונית לתוך מערב קווינסלנד. ניתן למצוא את הנחש גם צפונית לאגם אייר ומערבית לפיצול של נהר מארי, דרלינג ומורומבידג'י.

התנהגות ותזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטאיפן הפנים-יבשתי ניזון בעיקר ממכרסמים, יונקים קטנים אחרים וציפורים. בניגוד לנחשים ארסיים אחרים שמכישים בצורה מדויקת פעם אחת ונסוגים על מנת לאפשר לטרף למות, הוא יכיש עד ל-7 הכשות ארסיות בהתקפה אחת.

הנקבה מטילה בין ביצה אחת ל-24 ביצים. הביצים בוקעות חודשיים לאחר ההטלה. לרוב הביצים יוטלו בתוך מאורות נטושות של חיות או חריצים עמוקים בין סלעים. קצב ההתרבות תלוי בחלקו באכילה שלהם. אם אין מספיק מזון, הנחש יתרבה פחות.

הארס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארסו של הטאיפן הפנים-יבשתי מכיל בעיקר את רעל העצבים טאיפוקסין. כשהטאיפוקסין מגיע לגוף, הוא הורס את רקמת השריר וגורם לדום לב ולקוצר נשימה. רעילות הארס בהכשה אחת של הטאיפן הפנים-יבשתי יכולה להרוג לפחות 100 אנשים בוגרים באופן תאורטי. לאחר הכשה אדם יכול למות תוך 30–45 דקות מזמן ההכשה ללא טיפול רפואי של נסיוב-נוגד-ארס; ארסו מדורג כ-0.025 בסולם LD50. כמעט כל הקורבנות, מהכשות המזוהות ממין זה, היו הרפטולוגים שטיפלו בנחש למטרות מחקר, כולם טופלו בצורה מוצלחת על ידי נסיוב נגד ארס, לא תועדו מקרי מוות מנחש הטאיפן הפנים-יבשתי מאז הכנסת הנסיוב הייעודי הנוגד את הארס של מין זה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טאיפן פנים-יבשתי באתר הרשימה האדומה של IUCN