טירת וינצ'סטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טירת וינצ'סטר
Winchester Castle
האולם הגדול, טירת וינצ'סטר
האולם הגדול, טירת וינצ'סטר
מידע כללי
סוג טירה עריכת הנתון בוויקינתונים
שימוש מוזיאון
מיקום City of Winchester עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים עיריית וינצ'סטר
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 70 (מצודה רומאית)
10671235
תאריך פתיחה רשמי 1067 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך פירוק 1649 (חלקית)
סגנון אדריכלי ימי ביניים
קואורדינטות 51°03′42″N 1°19′13″W / 51.0618°N 1.32026°W / 51.0618; -1.32026
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טירת וינצ'סטראנגלית: Winchester Castle) היא טירה ימי ביניימית הנמצאת במרכז העיר וינצ'סטר שבמחוז המפשייר בדרום אנגליה. הטירה נבנתה החל משנת 1067. בשנות האלפיים, נותר ממנה רק האולם הגדול שלה, והיא משמשת כמוזיאון ההיסטורי של וינצ'סטר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסביבות שנת 70 לספירה בנו הרומאים סוללת עפר מסיבית (כ-240 מטרים אורכה וכ-60 מטרים רוחבה). על גבי הסוללה הם הקימו מצודה כדי להגן על העיר ונטה בלגרום (Venta Belgarum). אתר זה נבחר על ידי ויליאם הכובש כאחד מראשוני מבצריה הנורמניים של אנגליה.

הטירה נבנתה בשנת 1067 ולמשך מעל למאה שנים הייתה למקום מושביו של מלכיה הנורמנים של אנגליה.[1] המלך הנרי השני בנה צריח לאחסון האוצר המלכותי, ספר וינצ'סטר ועדיין ניתן לראות במקום את שרידיו. בשנת 1141, בתקופה המכונה בההיסטוריה האנגלית האנרכיה, הטיל המלך סטיבן מצור על הטירה, בה התבצרו כוחות מצבאה של מתילדה הקיסרית.

בניית האולם הגדול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 1235-1222, הוסיף הנרי השלישי (שנולד בטירה), לטירה את האולם הגדול, שגולדה כגודל שתי קוביות הניצבות זו על-יד זו, באורך ניצב של כ-16.75 מטרים (כלומר, רוחב וגובה האולם כ-16.75 מטרים, בעוד אורכו כפול, כ-35.5 מטרים). האולם נבנה מאבני צור מסותתות. במקור הקירות היו נמוכים יותר והגג הכיל חלונות המופנים החוצה (Dormer), אך בהמשך הם הוחלפו בחלונות תחרה ובוויטראז'. אדוארד השני הוסיף קישוטים נוספים נוספים להיכל. האולם הגדול הוא בניין רשום בדרגה I. מאחורי האולם הגדול נמצאת גינה חדשה (משנת 1986) בעיצוב ימי-ביניימי הקרויה על שם המלכה אלינור, אימם של שלושה ממלכי אנגליה.

על הקיר המרכזי שבקצה האולם תלוי שולחן, שלפי האגדה, הוא השולחן העגול של המלך ארתור. עם זאת, מחקרים מודרניים הפריכו מסורת זו, כשהראו שהשולחן נבנה במאה ה-13, ונצבע לכבוד ביקור של המלך הנרי השמיני במאה ה-16. סביב דפנות השולחן נצבעו שמותיהם של אביריו של ארתור, והדיוקן המיוחס לארתור הוא ככל הנראה למעשה דיוקנו של המלך הנרי השמיני בצעירותו.

היסטוריה מאוחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1302 ניצלו המלך אדוארד הראשון ואשתו השנייה מרגרט ממוות בעור-שיניהם כששרפה פרצה בחדרים המלכותיים של הטירה. ב-19 במרץ 1330, הוצא להורג אדמונד מוודסטוק, בנו השישי של אדוארד הראשון ואחיו למחצה של אדוראד השני, מחוץ לחומות הטירה באשמת קנוניה נגד אדוארד השלישי, שביסס את שלטונו סופית רק כחצי שנה מאוחר יותר בגיל 18 (ב-19 באוקטובר 1330). הטירה נותרה מעון מלכותי חשוב, וב-10 באפריל 1472 נולדה בה מרגרט מיורק, בתו החמישית של אדוארד הרביעי ומלכתו אליזבת וודוויל. לאחר עלייתה לשלטון של אליזבת הראשונה בשנת 1558 חדלה הטירה מלהיות מעון מלכותי ונמסרה תחת זאת לשליטיה המקומיים של העיר.

ב-17 בנובמבר 1603 הועמד סר וולטר ראלי למשפט באולם הגדול בעוון בגידה על חלקו בקנוניה הגדולה (Main Plot) נגד המלך ג'יימס הראשון. בזמן מלחמת האזרחים האנגלית הוחזקה הטירה על ידי המלוכנים עד שבעיצומה של המלחמה (בשנת 1646) נפלה הטירה לידי תומכי הפרלמנט ושלוש שנים לאחר מכן נחרבה כמעט עד היסוד בפקודת אוליבר קרומוול, בגורל דומה לטירות רבות אחרות ברחבי הממלכה המאוחדת באותה תקופה שנחרבו בפקודת קרומוול. מאוחר יותר במאה ה-17 תכנן צ'ארלס השני לבנות ארמון מלכותי (King's House, Winchester) בסמוך לחורבות הטירה, בעיצובו של אחד מגדולי אדריכלי אנגליה, כריסטופר רן, שיתחרה ביופיו בארמון ורסאי הצרפתי שמעבר לתעלה, אך הפרויקט נגנז לבסוף על ידי אחיו, המלך הקתולי האחרון של אנגליה ג'יימס השני, מלך אנגליה. בשנת 1685, בעקבות כישלון מרד מונמות', התקיים באולם הגדול משפטיהם של מעל 1,000 מהמורדים, במה שמכונה המשפט המגואל (Bloody Assizes).

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טירת וינצ'סטר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מידע על טירת וינצ'סטר, (באנגלית)