Amazon Web Services

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Amazon Web Services
נתונים כלליים
תקופת הפעילות מרץ 2006 – הווה (כ־18 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת אם אמזון עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה סיאטל עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה מחשוב ענן עריכת הנתון בוויקינתונים
מנכ"ל אנדי ג'סי עריכת הנתון בוויקינתונים
 
aws.amazon.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Amazon Web Servicesראשי תיבות: AWS) היא יחידה עסקית של חברת אמזון האמריקאית, העוסקת באספקת שירותי מחשוב ענן ליחידים, לחברות ולגופים ממשלתיים ונחשבת לבעלת שירותים מתקדמים בתחום. הטכנולוגיה מאפשרת ללקוחות של AWS לשכור מיקום לאחסון ממוחשב, אשר זמין בכל עת באמצעות האינטרנט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת אמזון, הפעילה בתחום המסחר האלקטרוני מאז שנת 1994, הכריזה ביולי 2002 על מודל למחשוב ענן המבוסס על שירותי רשת הגישה לשירותים היא בפרוטוקול HTTP באמצעות REST ו-SOAP. החיוב על השירותים הוא בהתאם למידת צריכתם.

הפלטפורמה הרשמית של AWS הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. עם השנים גדלו השירותים והאפליקציות המוצעות במסגרת האחסון ב-AWS.

בשנת 2004 הציע מהנדס בחברה לנצל את התשתית המשמשת לתפעול פעילות המסחר האלקטרוני שלה לשם יצירת מקור הכנסה נוסף. בהתאם לכך פותח שירות EC2 של החברה.

באפריל 2015 דיווחה חברת אמזון לראשונה על הביצועים הכספיים של AWS. הכנסותיה לשנת 2014 היו 4.6 מיליארד דולר ועם צפי של 6 מיליארד דולר לשנת 2015. שולי הרווח של החברה לשנת 2014 היו כמעט 17%, הרבה מעל שולי הרווח של כלל החברה וכן הרבה מעל ציפיות האנליסטים.[1]

בתחילת הדרך השתמשו ב-AWS בעיקר חברות קטנות באופן יחסי וחברות הזנק, אך בעשור השני של המאה ה-21 גם חברות גדולות מאוד ורשויות מדינה החלו להשתמש בשירותי AWS. לדוגמה, בכנס הטכנולוגי של AWS מאוקטובר 2015 הציגה חברת ג'נרל אלקטריק את השימוש הנרחב שלה ב-AWS והסיבות לכך. מעל ל-50% מיישומי הליבה של חטיבת ה-Oil & Gas עושים שימוש בפלטפורמה של AWS.[2]

שירותים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמזון מספקת סוגים שונים של שירותים בענן המחשוב שלה. דוגמאות לשירותים בולטים:

  1. ענן מחשוב אלסטי (EC2) – שרותי מחשוב הענן של AWS. מאפשרים להריץ מכונות וירטואליות בגדלים וסוגים שונים (החל ממיקרו-מכונה וירטואלית בעלת שתי יחידות עיבוד, המקבילה למעבדים ו-613 מגה זיכרון ועד High-Memory Quadruple Extra Large בעלת 26 יחידות עיבוד ו-68.4 גיגה זיכרון). המכונות מסוגלות להריץ מערכות הפעלה שונות והתשלום עליהן הוא לפי שעות שימוש. ניתן להריץ מכונות EC2 במספר אזורים גאוגרפיים שונים בכל היבשות ובכל אזור גאוגרפי קיימים מספר Availability Zones, המקבילים לחוות שרתים, על מנת לקבל שרידות גבוהה יותר.
  2. Simple Storage Service‏ (S3) – תשתית אחסון ענן לשמירה ואחזור כל כמות של נתונים, בכל עת, מכל מקום ברשת. שרותי S3 מתאפיינים בשרידות גבוהה, מחיר נמוך ואפשרויות גדילה כמעט בלתי מוגבלות. הנתונים ב-S3 נשמרים ב-Buckets, להם ניתן לשייך הרשאות גישה. הגישה ל-S3 אינה נעשית כמו לדיסק רגיל (ראו EBS) אלא כאובייקטים דרך ה-API או כלי צד שלישי.
  3. אחסון בלוקים אלסטית (EBS) – "דיסקים" וירטואליים (Volume), הניתנים להגדרה בנפרד ממכונות EC2 וירטואליות. דיסקים אלו יכולים להיות משויכים למכונות וירטואליות ולתפקד בדיוק כמו דיסק רגיל. שרותי EBS מתומחרים לפי גודל הדיסק וכמות השימוש בו. בנוסף לשמירת מידע, מציע שירות EBS יכולות גיבוי (מבוסס על S3) ו-Snapshot (יעיל מאוד בזמן עדכוני תוכנה). מכונות EC2 שאינן מבוססות על EBS מוגדרות כמכונות "זמניות" שאינן שומרות מידע לאחר כיבוי (הן למעשה מושמדות). אם רוצים להריץ מכונה שאפשר יהיה להדליק ולכבות (כמו שרת רגיל) ולשמור את השינויים לאחר הכיבוי, המכונה חייבת להיות מבוססת על EBS (מה שמייקר אותה מעט).
  4. SimpleDBבסיס נתונים פשוט (non-relational), המאפשר לשמור ולקרוא נתונים באמצעים פשוטים, ללא המורכבות של בסיסי נתונים סטנדרטיים. SimpleDB מבוסס על S3 ומתאפיין במהירות רבה, יכולת גדילה, מחיר זול ושרידות גבוהה (נוצרים עותקים מרובים של הנתונים בצורה אוטומטית).
  5. שירות מסדי נתונים יחסיים (RDS) – למעשה מדובר בגרסת הענן של אמזון למגוון מסדי נתונים, ביניהם MySQL, מריה-דיבי, Microsoft SQL Server ועוד, מה שהופך את שימוש ב-RDS עם אפליקציות קיימות שנכתבו עבור מסדים אלו לפשוט. השירות כולל גיבוי של הנתונים, Snapshots, יצירת רפליקציות בצורה מאוד פשוטה ועוד. RDS מבוסס על תשתית ה-EC2 ומתומחר בצורה דומה מאוד ל-EC2 ומאפשר לבחור את עוצמת המכונה שתריץ את השירות (בהתאם לעומס ולביצועים הדרושים), החל ממכונה קטנה של פחות מ-2 ג'גה-בית זיכרון ועד 68 ג'גה-בית זיכרון.
  6. שירותי מסד נתונים NoSQL-יים - ניתן למנות ביניהם את שירות DocumentDB, שהוא שירות מסד נתונים מבוסס מסמכים דומה ל-MongoDB (ותואם לו); שירות ElastiCache, מסד נתונים מנוהל מבוסס זיכרון מטמון; ו-DynamoDB מבוסס מפתח-ערך.
  7. איזון עומסים אלסטי (ELB) – רכיב רשת המנתב בקשות רשת למספר שרתי EC2 בהתאם לעומס על השרתים. כמו כל שאר השירותים, מדובר בתשלום על פי שימוש (נפח תנועה ומשך פעילות) ויכולת הגדרה פשוטה. ה-API של אמזון שימושי במקרה של ELB ומאפשר הוספת שרתים ל-Cluster בצורה אוטומטית.
  8. סביבת פיתוח משולבת (Cloud9) – עורך קוד וסביבת פיתוח הדומה לויז'ואל סטודיו קוד ופועלת ישירות מדפדפן האינטרנט, לצורך הקמה, בנייה ותחזוקה של אתרי אינטרנט ויישומי רשת המאוכסנים בענן.

תקלות בולטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 באפריל 2011 קרסו אחדים משירותי החברה.[3]

ב-29 ביוני 2012 הושבתו אחדים משירותי החברה עקב סופה עזה שפקדה את אזור צפון וירג'יניה, שבו נמצא מרכז המחשבים הגדול ביותר של החברה.[4]

ב-22 באוקטובר 2012 אירעה תקלה שהשביתה את פעילותם של אתרי אינטרנט בולטים אחדים הנשענים על שירותי החברה.[5]

ב-28 בפברואר 2017 בעקבות תקלה בשירות ה-S3 בחוות השרתים בצפון וירג'יניה, שירותים רבים של AWS המבוססים על S3 ואתרים רבים נפגעו למשך 5 שעות.[6] על אף התקלה, הנתונים לא נפגמו.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

AWS היא אחת משתי הזוכות בפרויקט נימבוס של ממשלת ישראל, ובעקבות זאת חנכה בישראל, באוגוסט 2023, שלוש חוות שרתים מקומיות המשמשות לתשתית מחשוב ענן (עד למועד זה שירותי AWS בישראל ניתנו דרך שרתים בחו"ל).[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]