טלוטריסטט אתיל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טלוטריסטט אתיל - telotristat ethyl)
שמות מסחריים בישראל
קסרמלו - xermelo
נתונים כימיים
כתיב כימי C38H46N6F4O9S 
מסה מולרית 574.171 יחידת מסה אטומית מאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
בטיחות
מעמד חוקי תרופת מרשם
דרכי מתן פומי
מזהים
מספר CAS 1033805-22-9
PubChem 25181577
ChemSpider 28189674
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טלוטריסטט אתיללועזית: telotristat ethyl) הוא קדם-תרופה של טלוטריסטט (telotristat) והחומר הפעיל בתרופה קסרמלו (xermelo). טלוטריסטט הוא מעכב של האנזים טריפטופן הידרוקסילאז(אנ'). החומר מופיע בטבלייה כטלוטריסטט אטיפראט (telotristat etiprate), מלח היפוראט(אנ') של טלוטריסטט אתיל[1].

ב-28 בפברואר 2017 אישר מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) את קסרמלו, בשילוב עם אנלוג של סומטוסטטין (SSA) לטיפול במבוגרים עם שלשולים הקשורים לתסמונת קרצינואידית(אנ'), שלא נשלטו בצורה מספקת בעקבות טיפול ב- SSA בלבד[2]. התרופה אינה רשומה בישראל, אך מיובאת לישראל, על פי הצורך, תחת אישור מיוחד של משרד הבריאות. התרופה כלולה בסל הבריאות.

תסמונת קרצינואידית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תסמונת קרצינואידית היא קבוצה של תסמינים פארא-נאופלסטים הקשורה עם גידולים קרצינואידים. אלה הם גידולים של המעי הדק, המעי הגס, התוספתן והצינורות הברונכיאליים בריאות. גידולים קרצינואידים הם נדירים, ולעיתים מתפתחים באיטיות. תסמונת קרצינואידית מתרחשת במעט מאוד אנשים עם גידולים קרצינואידים, לאחר שהגידול התפשט לכבד או לריאה. גידולים קרצינואידים מפרישים ביתר את המוליך העיצבי סרוטונין, כמו גם מספר חומרים אחרים, הגורמים להתרחבות של כלי דם, מה שגורם לתסמונת הקרצינואידית. התסמינים העיקריים הם הסמקה, נגעים בעור הפנים, שלשולים, קושי בנשימה וקצב לב מהיר[3].

פרמקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוטריסטט הוא מעכב של טריפטופן הידרוקסילאז[4], אנזים אשר מתווך את השלב קובע-הקצב(אנ') בביוסינתזה של סרוטונין[1].

תופעות לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעות לוואי נפוצות שתועדו במהלך הניסויים הקליניים, כוללות בחילות, כאבי ראש, עליה ברמות אנזימי כבד, דיכאון, הצטברות נוזלים הגורמת לנפיחות (בצקת פריפריאלית(אנ')), גזים, ירידה בתיאבון וחום גבוה. עצירות היא תופעה נפוצה גם כן, ועלולה להיות רצינית או מסכנת חיים (במיוחד בעקבות מינון יתר(אנ'))[2].

צורות מינון[עריכת קוד מקור | עריכה]

התרופה משווקת על ידי חברת לקסיקון פרמסוטיקלס(אנ') כטבלייה המכילה טלוטריסטט אטיפראט 328 מ"ג, שווי ערך ל־250 מ"ג של טלוטריסטט אתיל[1].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Xermelo (telotristat ethyl) Tablets, for Oral Use. Full Prescribing Information
  2. ^ 1 2 FDA approves Xermelo for carcinoid syndrome diarrhea
  3. ^ Carcinoid syndrome
  4. ^ Kulke, M; Hörsch, D; Caplin, M; Anthony, L; Bergsland, E; Oberg, K; Welin, S; Warner, R; Bohas, CL; Kunz, PL; Grande, E; Valle, JW; Lapuerta, P; Banks, P; Jackson, S; Jiang, W; Biran, T; Pavel, M (1 October 2016). "Integrated Placebo-Controlled Safety Analysis from Clinical Studies of Telotristat Ethyl for the Treatment of Carcinoid Syndrome". Annals of Oncology. 27 (6): 136–48. doi:10.1093/annonc/mdw369.07.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.