טלי טל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

טלי טל (נולדה ב-27 במאי 1960) היא פרופסור בפקולטה למדע וטכנולוגיה בטכניון וחוקרת בכירה במוסד שמואל נאמן. היא מכהנת כנשיאת הארגון הבינלאומי לחינוך מדעי NARST, ועומדת בראש ועדת המקצוע מדעי הסביבה. תחומי המחקר שלה הם למידה מחוץ לכיתה ולבית הספר (במוזיאונים, טבע, גנים בוטניים ועוד) וחינוך לקיימות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלי טל גדלה והתחנכה בקריית אונו. את שירותה הצבאי עשתה כמדריכה בבית ספר שדה הר מירון, שם החלה לפתח עניין באקולוגיה של הצומח ובחינוך בסביבות לא-פורמליות.

את התואר הראשון (1984) והשני (1989) למדה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב. מחקרה לתואר השני בהנחייתו של עמרם אשל, התמקד באקולוגיה של הצומח[1].

את הדוקטורט (1998) בנושא "פרויקטים בתעשייה ואיכות הסביבה – פיתוח מודל והערכתו", השלימה בטכניון, בפקולטה (אז מחלקה) לחינוך למדע וטכנולוגיה, בהנחייתם של ראובן לזרוביץ ויהודית דורי. טל השלימה פוסט-דוקטורט באוניברסיטת מישיגן בתחום של למידה באמצעות פרויקטים בהדרכתו של Joseph Krajcik.

מאז שנת 2000, טל היא חברת סגל בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון, ומכהנת כראש קבוצת חינוך סביבתי ולמידה חוץ כיתתית. בשנים 8–2007, 2014-15 שהתה באוניברסיטת קליפורניה בברקלי ובאוניברסיטת המדינה של מישיגן באיסט-לאנסינג שם ערכה מחקרים משותפים עם מכון CREATE for STEM.

טל הייתה חברה בוועד המנהל של האגודה הישראלית לאקולוגיה, בוועד המנהל של החברה להגנת הטבע, ובועד המנהל של NARST[2]. בנוסף, היא השתתפה ומשתתפת בוועדות מקצועיות רבות, ולקחה חלק בארגון כנסים בישראל ומחוצה לה בתחום החינוך המדעי.

טל נחשבת לחוקרת מובילה בתחום החינוך הסביבתי וחינוך לקיימות ובחינוך מדעי חוץ-בית ספרי. היא הנחתה כ-30 סטודנטים לתואר שני ושלישי, ופרסמה כ-70 מאמרים בכתבי עת והשתתפה בוועדות עורכים של מספר כתבי עת בינלאומיים.

לטל שלושה ילדים. בן זוגה הוא ד"ר אבשלום גינוסר.

מחקריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לתפיסתה של טל, יש לראות בלמידה אירוע מתמשך במשך כל החיים, שאינו מוגבל לזמן ולמקום. לפיכך, ההבחנה בין למידה בכיתה והלמידה מחוץ לכיתה, בסביבה לא פורמלית, מהוות רצף טבעי. לפיכך יש לבחון הוראה טובה ולמידה אפקטיבית ללא קשר למקום התרחשותן. טל שואפת לגשר בין סביבות למידה ובין מאפיינים פדגוגיים של הוראה. טל ידועה במחקריה על למידה בסביבות חוץ כיתתיות – במוזיאונים, בטבע ובגנים בוטניים. מחקריה בתחום נתמכו על ידי הקרן הלאומית למדע (ישראל) והניבו ידע רב על הסיור הלימודי הכיתתי, יתרונותיו, והאתגרים הכרוכים ביישום מוצלח שלו. עבודתה בתחום החינוך הסביבתי קידמה מאוד את התחום בישראל מאז יזם מוסד שמואל נאמן, ב-2004, פרסום בעל תפוצה רחבה ומאז פרסום ספר נוסף, בעריכתה של טל, על ידי המשרד להגנת הסביבה ב-2009. בשנים האחרונות, עבודתה מתמקדת בלמידת חקר בשדה ובלמידה משמעותית באמצעות מדע אזרחי. טל היא אחת מהחוקרים הראשיים במרכז "מדע אזרחי בבית הספר", מרכז מצוינות ללמידה משמעותית. טל מהווה חלק מקבוצת חוקרים מאוניברסיטת חיפה והטכניון, שבתמיכת הקרן הלאומית למדע ומשרד החינוך, הקימו ב-2017 את מרכז "מדע אזרחי בבית הספר" למחקר על למידה משמעותית. תחומי מחקר אלה משלבים את תחומי העניין של טל – אקולוגיה, למידה בשדה, ולמידת חקר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]