טנסי (נהר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נהר טנסי
נהר טנסי חוצה את העיר נוקסוויל
נהר טנסי חוצה את העיר נוקסוויל
מידע כללי
אורך 1,049 ק"מ
ספיקה ממוצעת 2,000 מ"ק לשנייה
אגן ניקוז 105,870 קמ"ר
מוצא טנסי
גובה מוצא הנהר 248 מטרים
יובלים Little Tennessee River, Elk River, Chickamauga Creek, Flint River, Little River, Sequatchie River, Hiwassee River, Big Sandy River, Clinch River, Holston River, דאק (נהר), French Broad River, White Oak Creek עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך נהר אוהיו, ליד פדוקה בקנטקי
מדינות באגן הניקוז טנסי, אלבמה, קנטקי
בארצות הברית
אגן הניקוז של נהר טנסי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גשר על נהר טנסי בעיר צ'טנוגה

נהר טנסיאנגלית: Tennessee River) הוא אחד מן הערוצים המזינים את נהר אוהיו. אורכו כ-1,046 ק"מ והוא זורם בחלקה הדרום מזרחי של ארצות הברית, בעמק טנסי. אחד משמותיו של הנהר בעבר היה נהר צ'רוקי.

מסלול הנהר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורותיו של הנהר בנחלים היורדים מהרי האפלצ'ים. הנהר עצמו נוצר ממפגש של הנהרות הולסטון והנהר הצרפתי הרחב (French Broad River) בצידה המזרחי של העיר נוקסוויל. מנוקסוויל הנהר זורם דרום-מערבה, דרך מזרח טנסי לעבר צ'טנוגה, שם הוא חוצה את הגבול לאלבמה. הנהר זורם בעיקול גדול בצפונה של אלבמה, שם הוא מהווה את ההגבול הטבעי בין המחוזות לודרדייל וקולברט. לאחר מכן עולה הנהר צפונה על גבול מדינת מיסיסיפי ונכנס שוב לטנסי. מנקודה זו הנהר מהווה למעשה את הגבול הגאוגרפי בין מרכז טנסי למערבה. סמוך למפגש הגבולות בין טנסי, אלבמה ומיסיסיפי יוצאת מן הנהר תעלת טנסי-טומברידג', אשר הפכה את נהר טומברידג' לתעלה המקשרת בין נהר טנסי לנמל מוביל באלבמה, על חוף מפרץ מקסיקו. תעלה זו קיצרה במאות קילומטרים את נתיב השיט מנהר טנסי למפרץ מקסיקו. הקטע האחרון בנהר טנסי הוא בגבולות מדינת קנטקי, הוא נשפך לתוך נהר אוהיו בעיר פדוקה שבקנטקי.

סכרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערוץ נהר הטנסי עבר שינויים גדולים בשמונים השנים האחרונות. בין שנות העשרים לשנות השישים של המאה ה-20 נבנו על הנהר והערוצים המזינים אותו 49 סכרים, רובם בידי רשות עמק טנסי. הסכרים על ערוץ הנהר נועדו להפקת חשמל, לאפשר שיט בטוח במעלה הנהר ולמנוע הצפות בעונות הגשומות. על הנהר תשעה תאי שיט המאפשרים לספינות לעקוף את הסכרים בדרכן. דוברות עד למשקל של 1,500 טון יכולות לשוט במעלה הנהר.

דגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נהר הטנסי ידוע בשפע ובמגוון הדגה שבו, בנהר כ-240 סוגי דגים שונים. יחד עם זאת, חלקו התחתון של הנהר, חשוף לסכנת זיהום ורבים ממיני בעלי החיים באזור נמצאים בסכנת הכחדה. לאורך נהר הטנסי קיימת גם אוכלוסיית הצדפות המגוונת ביותר בצפון אמריקה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טנסי בוויקישיתוף