טסקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Tesco
נתונים כלליים
סוג תאגיד רב-לאומי בריטי
בורסה
מייסדים ג'ק כהן
תקופת הפעילות 1919–הווה (כ־105 שנים)
חברות בנות
  • טסקו אירלנד
  • One Stop
  • Tesco Metro
  • Tesco Extra
  • Tesco Express
  • Jack's
  • Tesco Stores ČR
  • Dunnhumby
  • Dobbies Garden Centres
  • טסקו בנק
  • Stewarts Supermarket Limited
  • Tesco-Global Zrt. עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה צ'סהונט, ברוסבורן, הרטפורשיר, אנגליה
ענפי תעשייה רשת שיווק עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים רשת מרכולים
ביגוד
בנקאות
טלפוניה ועוד
הכנסות 64.539 מיליארד פאונד (2012)
רווח תפעולי 1,046,000,000 לירה שטרלינג (נכון ל־2016) עריכת הנתון בוויקינתונים
רווח 129,000,000 לירה שטרלינג (נכון ל־2016) עריכת הנתון בוויקינתונים
יו"ר ג'ון אלן
מנכ"ל קן מרפי
עובדים 519,671 (2012)
 
tesco.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טסקואנגלית: Tesco) היא רשת מרכולים בריטית בינלאומית, השנייה בגודלה מבחינת רווחים (אחרי וול מארט) והשלישית בגודלה מבחינת הכנסות (אחרי וול מארט וקרפור). הרשת מחזיקה סניפים ב-14 מדינות באסיה, אירופה וצפון אמריקה והיא הרשת המובילה במדינות: הממלכה המאוחדת (שם הרשת שולטת ב-30 אחוזים מהשוק), אירלנד, מלזיה ותאילנד.

בטסקו מוצעים למכירה מגוון רחב של מוצרים, בהם מוצרי מזון, ביגוד, ציוד משרדי וחשמלי וכן ביטוח רכב, ביטוח דירה וביטוח חיות מחמד. בנוסף טסקו מפעילה גם רשת טלפונים ואינטרנט משלה, תחנות דלק, בנק ועוד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טסקו הוקמה בשנת 1919 על ידי ג'ק כהן, כחנות למכירת עודפי מזון שנשארו משוק בלונדון. המותג טסקו הופיע לראשונה בשנת 1924, לאחר שכהן הזמין משלוח של תה מחברת "Thomas Edward Stockwell"; השם TESCO הוא ראשי התיבות של Thomas Edward Stockwell Cohen. החנות הראשונה עם המותג טסקו נפתחה בשנת 1929. המותג נסחר לראשונה בבורסה לניירות ערך בלונדון בשנת 1947. החנות הראשונה בשירות עצמי נפתחה בשנת 1956 בסט אלבנס, ובאותה שנה נפתח הסופר-מרקט הראשון במאלדון. בשנות ה-50 וה-60 גדלה טסקו גם באופן טבעי וגם על ידי רכישות של חנויות מרשתות אחרות, עד שהיו בבעלותה יותר מ-800 חנויות.

תחילה התמחתה החנות במוצרי מזון ושתייה, ולאחר מכן עברה למגוון מוצרים נוספים – בגדים, אלקטרוניקה, שירותים פיננסים, טלפוניה, קמעונאות, השכרת DVD ו-CD, הורדת שירים, וכן שירותי אינטרנט ותוכנה.

המוטו של כהן היה "תערום הרבה, ותמכור זאת בזול" (Pile it high and sell it cheap). לאחר מכן הוא הוסיף לעובדי החברה את המוטו "YCDBSOYA", ראשי התיבות של "אתה לא יכול לבצע עסקים בישיבה על הישבן" (You Can't Do Business Sitting On Your Arse).

בשנת 1987 ביצעה טסקו השתלטות עוינת לרשת הסופרמקטים הילרד, שכללה 40 חנויות בצפון אנגליה, עבור 220 מיליון פאונד. בשנת 1994 רכשה החברה רשת גדולה בסקוטלנד, והפכה לפופולרית מאוד באזור, עד כי בשנת 2006 כונתה העיר אינברנס בסקוטלנד בשם "עיירת-טסקו", מכיוון שחצי מתוך כל פאונד שהוצא עבור מזון באזור זה, הוצא בשלוש חנויות טסקו שבעיר.

בשנת 1995 הוציאה הרשת כרטיס מועדון לקוחות, ובאותה שנה החל גם שירות מכירות באינטרנט. בשנת 1997 רכשה הרשת מספר רשתות באירלנד עבור 640 מיליון פאונד, ובכך השיגה נוכחות גבוהה באירלנד ובצפון אירלנד. באותה שנה החברה שיתפה פעולה עם תחנות הדלק "אסו", כך שחלק מהתחנות החלו לכלול את הלוגו של טסקו, ובתמורה אסו החלה למכור דלק בחנויות טסקו.

בשנת 2000 תושב אנגליה שכינה עצמו "סאלי" שלח מכתבי איום לטסקו, בהם דרש לאפשר משיכת כספים מכספומטים ששייכים לטסקו על ידי שימוש בכרטיס מועדון של טסקו. במכתבים טען שאם לא יענו לו הוא ישלח מכתבי נפץ ללקוחות טסקו. מספר חודשים לאחר מכן שלח "סאלי" מכתבי נפץ ללקוחות, אחד מהם פגע באישה וגרם לה לפציעות קלות; שאר המכתבים נתפסו על ידי רשות הדואר.

בשנת 2003 החלה טסקו לשווק שירותי טלפון ביתי וסלולרי בנוסף לשירותי האינטרנט שסיפקה עד כה.

החנויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חנות טסקו אקסטרא בניוקאסל, בריטניה
חנות טסקו מטרו בסט. אלבנס, בריטניה
חנות טסקו אקספרס בטרואוברידג', בריטניה
חנות One Stop בטרואוברידג', בריטניה

חנויות רשת טסקו באנגליה מחולקות לשישה פורמטים, הנבדלים ביניהם בגודל ובמגוון המוצרים הנמכרים בהם.

  • טסקו אקסטרא – סוג החנות בעל השטח הגדול ביותר מבין כל סוגי החנויות של טסקו, והוא מהווה היפרמרקט, כלומר שילוב של חנות מזון עם חנות כלבו. חנויות מסוג זה ממוקמות במתחם מחוץ לערים, והן מכילות כמעט את כל המוצרים והשירותים שטסקו מוכרת תחת קורת גג אחת. החנות כוללת בדרך כלל גם בית קפה וגם אנשי סיוע טכני. העיקרון הוא לאפשר קנייה אחת מרוכזת של כל מה שצריך עבור הבית. לעיתים ממוקמת בצמוד תחנת דלק של טסקו.
  • טסקו סופרסטור – סופרמרקט גדול אשר מכיל מוצרי מזון ומגוון מצומצם של מוצרים שאינם מוצרי מזון. בעבר חנויות אלו נקראו פשוט טסקו, אך כיום הן ממותגות מחדש בשם טסקו-סופרסטור.
  • טסקו מטרו – גודלן של חנויות טסקו-מטרו הוא בין טסקו-סופרסטור לבין טסקו-אקספרס. טסקו-מטרו ממוקם בדרך כלל במרכז העיר וברחובות ראשיים בתוך העיר.
  • טסקו אקספרסחנות נוחות שכונתית המכילה בעיקר מוצרי מזון, במיוחד מוצרים בעלי שולי רווח גבוה (עקב אילוצי המקום בחנות) וכן מוצרים חיוניים. חנויות אלו ממוקמות במרכזי ערים, באזורי חנויות ליד בתי מגורים, ביישובים קטנים וליד תחנות הדלק של אסו.
  • one stop – חנויות אלו שייכות לטסקו למרות שהשם טסקו לא מופיע בהן. טסקו מתייחסת לרשת זו בנפרד משאר חנויות טסקו, ולכן החנות מכילה מגוון מוצרים שונה ובמחיר שונה.
  • טסקו הום פלוס – חנויות אלו מוכרות רק ציוד לבית ולא מוצרי מזון. החנויות ממוקמות במרכזים מסחריים.

הרשת ברחבי העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשת מפעילה מספר סניפים ברחבי העולם, בין היתר בסין, טורקיה, צ'כיה, סלובקיה, פולין ועוד. האסטרטגיה של טסקו היא שיתוף פעולה עם חברות מקומיות, כדי להיות קשובה לצרכים המקומיים של כל מדינה. בנוסף טסקו מבצעת רכישות של עסקים מקומיים בחלק מהמדינות. בתאילנד פועלת הרשת טסקו לוטוס שבבעלות החברה.

שירותי הרשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שירותי בנקאות – טסקו באנגליה מספקת שירותי בנקאות בבנק-טסקו, שעובד במשותף (חצי-חצי) עם הבנק המלכותי של סקוטלנד. בנק זה מנפיק כרטיסי אשראי, מעניק הלוואות ומשכנתאות, חשבונות חיסכון וכן מספר סוגי ביטוח כגון: ביטוח דירה, ביטוח רכב, ביטוח חיות מחמד, ביטוח חיים וביטוח נסיעות. השירותים הפיננסיים מקודמים בחנות על ידי עלונים וכן מקודמים באתר אינטרנט של טסקו. בשנת 2008 הצהירה טסקו שהיא מכוונת לקנות את הצד של הבנק המלכותי של סקוטלנד.
  • תחנות דלק – טסקו החלה למכור דלק לראשונה בשנת 1974. הרשת מוכרת 95, 97 ו-99 אוקטן (הדלק פותח בחברת גרין-אנרג'י שטסקו מחזיקה במניות שלה). תחנות הדלק ממוקמות בעיקר ברחובות הסמוכים לחנויות גדולות כמו סופרסטור, טסקו-אקסטרא וטסקו אקספרס. לאחרונה החלה טסקו להשתמש גם בדלק ביולוגי, כלומר למכור דלק מעורב של ביואתנול וביודיזל במקום דלק טהור ודיזל טהור. בתחנות בדרום מזרחה של אנגליה ניתן למצוא 100% ביודיזל.
  • טלפוניה – טסקו מפעילה רשת טלפונים סלולריים, רשת טלפון ביתי ורשת אינטרנט. היא לא מחזיקה רשתות תקשורת עצמאיות משלה, אלא נעזרת בתשתית של רשתות אחרות כמו O2. טסקו מחזיקה חנויות טלפון כחלק מחנויות הטסקו-אקסטרא שלה.
  • חנות צילום – טסקו עסקה בתחום הצילום במשך שנים רבות, והיא מציעה שירותי מעבדות צילום "רטובות" ו"יבשות" וכן יצירת מתנות הכוללות תמונות. מעבדות "יבשות" בתוך חנויות טסקו (בעיקר בחנויות טסקו-אקסטרא) מכינות למשל תמונות על קנבס ללקוח בזמן שהוא קונה בחנות. לא כל חנויות טסקו-אקסטרא מכילות חנויות צילום, עקב חוסר במקום בחנות.
  • תמיכה טכנית – בשנת 2008 קנתה טסקו חברת תמיכת I.T קטנה בשם "פי.סי. גאיס", ומיקמה אנשי תמיכה טכנית בחנויות האקסטרא שלה, שתפקידם לעזור ללקוחות בשאלות של תמיכה טכנית על מגוון מוצרי האלקטרוניקה של מותג הבית טסקו.
  • מותג "טכניקה" – טסקו מוכרת מוצרי אלקטרוניקה תחת המותג "טכניקה", בנוסף לסדרות המוצרים הנמכרים תחת מותגי הבית "טסקו" ו"טסקו ואליו" (value). "טכניקה" כוללת טלוויזיות, נגני מוזיקה, התקני מחשב ועוד. בנוסף טסקו מספקת שירותי תמיכה טכנית למוצרי "טכניקה".
  • אולפן קולנוע – בשנת 2010 השקיעה חברת טסקו אולפן קולנוע קטן, במטרה לייצר סרטים המיועדים לצאת לשידור בפורמט וידאו בלבד (ללא הוצאה לקולנוע).
  • חברת הקלטות – בשנת 2010 הודיעה טסקו על הקמת חברת הקלטות, והספיקה להחתים מאז את הזמרים מייק הקנל ונאדין קוייל. דיסקים של זמרים אלו יימכרו רק בחנויות טסקו.
  • שירותים נוספים: שירות המרת זהב, שירות מכירת צמיגים וסלון יופי.

שערוריית בשר סוסים בהמבורגר של טסקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2013 נמצאה כמות של 29 אחוזי בשר סוס וכן של בשר חזיר בהמבורגרים של טסקו, שהיו אמורים להכיל בשר בקר בלבד.[1] המוצרים, שכללו בשר מעורב של סוס, חזיר ובקר, נמכרו במספר רשתות שיווק בבריטניה ובאירלנד, אך בעיקר במוצרי מותג הבית של רשת טסקו. המקרה עורר פולמוס ציבורי, מכיוון שבבריטניה ובאירלנד הסוסים נחשבים לחיה אהובה ולחיית מחמד. ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון כינה את המקרה "בלתי מתקבל על הדעת". נמצא כי הבשר נשחט במפעל בפולין, נארז באירלנד ונמכר בחנויות באירלנד ובבריטניה. בעקבות המקרה הורידה טסקו מהמדפים 26 ממוצריה, ופתחה בחקירה ביחד עם הרשויות.

הפסקת מכירת מוצרים מיהודה ושמרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקיץ 2014 בזמן מבצע צוק איתן, הודיעה הרשת שהיא תפסיק את ההתקשרות עם ספקי תמרים אשר נארזים ביהודה ושומרון.[2]

טסקו מוכרת בחנויותיה מוצרי מזון מישראל, בעיקר פירות וירקות, תחת מותג הבית שלה. בין המוצרים נמכרים גם תמרים המיוצרים בישראל אך נארזים ביהודה ושומרון. עקב פניות של לקוחות החליטה טסקו להפסיק את ההתקשרות עם ספק תמרים זה. בנוסף פנתה טסקו לשני ספקי בריאות וטיפוח וביקשה מהם רשימה של כל המוצרים שלהם ומרכיביהם מישראל ומיהודה ושומרון. לטענת טסקו ההחלטה לא נובעת מטעמים פוליטיים והיא לא קשורה ללחימה בעזה אלא היא חלק מבחינת מוצרים סטנדרטית והיא קשורה לסיבות מסחריות.

טסקו נהגה עד כה לפי ההנחיה של האיחוד האירופי לכתוב על מוצרים שמיובאים מיהודה ושומרון את הכיתוב "West bank" במקום "Israel", וכן היא מציינת האם המוצר הוא תוצרת פלסטינית או תוצרת ההתנחלויות. במשך השנים מופעל על טסקו וחברות אחרות לחץ מצד ארגוני שמאל רדיקלי כחלק מקמפיין ה-BDS להחרים מוצרים מישראל ובפרט מהשטחים.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טסקו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]