טראוויס מק-גי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טראביס מק-גי)
טראוויס מק-גי
Travis McGee
יוצרים ג'ון מקדונלד עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות רוד טיילור עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
מקצוע חוקר פרטי
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טראוויס מק-גיאנגלית: Travis McGee) הוא דמות בדיונית של חייל לשעבר וחוקר פרטי[1], הוא הפרוטגוניסט של סדרת ספרי מתח פרי עטו של הסופר ג'ון ד. מקדונלד. הסדרה כוללת 21 ספרים, כאשר בכל שם ספר נכללת צבע מסוים (בדומה של סדר א-ב של סדרת ספרים של סו גרפטון).

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופר ג'ון ד. מקדונלד נולד בפנסילבניה בשנת 1916 ולמד באוניברסיטת סירקיוז, שבמדינת ניו יורק. שם פגש את דורותי ונישא לה ב-1937. נולד להם בן אחד. ב-1939 הוא סיים תואר שני (MBA) באוניברסיטת הרווארד. במהלך מלחמת העולם השנייה שירת מקדונלד ב-OSS האמריקאי (הארגון שקדם ל-CIA), בחזית המזרח הרחוק והגיע עד לדרגת לוטננט קולונל (סגן-אלוף). מקדונלד חי מרבית ימיו בפלורידה, אשר הייתה גם הרקע למרבית ספרי הבלשים והמתח שלו. הוא מת בגיל 70, במילווקי, ויסקונסין, כתוצאה מסיבוכים לאחר ניתוח מעקפים בלב. הוא כתב 78 ספרים, בנוסף לכ-500 סיפורים קצרים. סרט הקולנוע המצליח פסגת הפחד, שזכה לשתי גרסאות שונות (1962 ו-1991) נעשה על פי ספר פרי עטו. בעיקר ידוע מקדונלד בגלל סדרת הספרים אודות טראוויס מק-גי. מקדונלד החל לכתוב סידרה זו ב-1964, כשהופיע הספר "תעלומה בכחול". בסך הכל כתב 21 ספרים שגיבורם הוא מק-גי, האחרון שבהם ב-1985, שנה לפני מותו, היה "גשם הבדידות הכסוף"[2].

ביוגרפיה דמיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"תעלומה בכחול" הוא הספר הראשון בסדרת הספרים אודות הבלש הפרטי טראוויס מק-גי. מק-גי, חייל לשעבר, אשר שירת בצבא ארצות הברית, לחם במלחמת קוריאה[3] ואף עוטר בכוכב הכסף ובלב הארגמן, החי לו בחוף בהיה-מר, שבלודרדייל, פלורידה, ומתגורר בספינה בשם "העביט". מק-גי פועל כחוקר פרטי קשוח העובד למען השבת רכוש שנגזל, לבעליו החוקיים, תוך שהוא מקבל כשכר את מחצית הרכוש המושב[4]. הוא מתואר אמנם כאיש ציני וקשוח; אך מעבר לחיצוניות זאת מסתתר אדם טוב לב ונדיב, המעוניין להילחם ברע, ולהחזיר לעולם את הטוב והצודק שבו. לאורך סדרת הספרים הוא מתגלה כאיש פעולה ובשעת הצורך אף איש אגרוף, וצלף הבקיא היטב בשימוש באקדח ורובה[5].

בסך הכל נכתבו בסדרת ספנסר 21 ספרים.

מספרי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "תעלומה בכחול" ("The Deep Blue Good-by"), תרגום חיים לב, 1966, ספרי שין שין שין.
  • "סיוט בורוד" ("Nightmare in Pink") תרגום יואב פרידמן, 1966, ספרי שין שין שין.
  • "המוות הוא סגול" ("A Purple Place for Dying"), תרגום יואב פרידמן, 1966, ספרי שין שין שין.
  • "עור קינמון", ("Cinnamon Skin")‏, 1984, הוצאת הוצאת זמורה ביתן.
  • "נפילה חופשית בארגמן" ("Free Fall in Crimson"), תרגום שלמה גונן, 1983, הוצאת זמורה ביתן.
  • "גשם הבדידות הכסוף" ("The Lonly Silver Rain")‏, תרגום דוד שחם, 1989, הוצאת זמורה ביתן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ג'ון ד. מקדונלד, "תעלומה בכחול", הוצאת שוקן, 1967, עמוד 6, "עליך להבין, צ'וק שאינני יכול להפיץ כרטיסי-ביקור. וכי מה אכתוב עליהם? טראוויס מק-גי, מחזיר אבידות?".
  2. ^ וושינגטון פוסט, 10 בנובמבר 2003
  3. ^ ג'ון ד. מקדונלד, "תעלומה בכחול", הוצאת שוקן, 1967, עמוד 75.
  4. ^ ג'ון ד. מקדונלד, "תעלומה בכחול", הוצאת שוקן, 1967, עמוד 6, "בדרך-כלל, אין בעל-האבידה יכול להרשות לעצמו להתמקח יתר-על-המידה. מאחר שאני נחשב כהזדמנות האחרונה, עומד שכר הטרחה שלי על חמישים אחוז. לגבי הנגזל, חמישים האחוז הנותרים טובים יותר מלא-כלום".
  5. ^ ג'ון ד. מקדונלד, "תעלומה בכחול", הוצאת שוקן, 1967, עמוד 147.