טראגוצרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטראגוצרס
תקופה
אוליגוקן-פליוקן 30–5.5 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכפילי פרסה
משפחה: פריים
סוג: טראגוצרס
מין: Tragocerus amaltheus
שם מדעי
Tragocerus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טראגוצרס (שם מדעי: Tragocerus; מיוונית עתיקה: "קרן עז") הוא סוג נכחד של אנטילופה מתת-משפחת הפרים, אשר התגלה במזרח אירופה והתקיימה בין האוליגוקן לפליוקן שלפני 30 עד 5.5 מיליון שנה מזמננו. סוג זה תואר ב-1913 בידי החוקרים רות וואגנר (Roth & Wagner) והוא נחשב לאחד מהקדומים שבאנטילופות. בסוג התקיים מין יחיד - Tragocerus amaltheus, הקרוי על שם הנימפה אמלטוס מהמיתולוגיה היוונית.

סוג זה היה דומה במראהו ליעלים המודרניים, אף שמחקרים מראים שהיה קרוב יותר לקצרי הקרניים ובהם הנילגאי המודרני והארבע קרן וכן לאנטילופה הנכחדת טראגופורטקס, כשאבותיה היגרו לאירופה ממרכז אסיה. לפי ההערכות הוא הגיע לאורך 1.3 מטר, לגובה 90 ס"מ ולמשקל של 50 ק"ג. הוא היה בעל מבנה קרניים דומה לזה של יעלים, מה שנתן לו את שמו וצמיחת הקרניים הגיעה לאורך 90 ס"מ. הקרניים היו עבות בבסיסן ובעלות עיקול קל, דומה לזה של אנטילופת סוס או הבובאלים ופחות לקודו ולעזים. בדומה להרבה אנטילופות קרני הנקבות היו כנראה קצרות ודקות יותר מאצל הזכרים.

אנטילופה זו התקיימה במשך הנאוגן של אירופה כשהמאובנים התגלו במולדבה ואוקראינה, בהם רעתה בעבר בערבות עשב רחבות. לפי מספר הממצאים המרובים נראה שחיו בעדרים בדומה לרוב האנטילופות. הם שגשגו במשך הפליוקן אך נכחדו לפני 5.5 מיליון שנה מזמננו, ככל הנראה עקב התייבשות האקלים והתקררות הערבות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טראגוצרס בוויקישיתוף