טריפורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טריפורא)
טריפורה (מדינה)
ত্রিপুরা
त्रिपुरा
חותם טריפורה
חותם טריפורה
חותם טריפורה
מדינה הודוהודו הודו
מושל Manik Saha
רשות מחוקקת האסיפה המחוקקת של טריפורה עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המדינה אגרטלה
שפה רשמית בנגלית וקוקבורוק
תאריך ייסוד 1972 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 10,492 קמ"ר (דירוג: 26)
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 3,673,917 (דירוג: 21, 2011)
 ‑ צפיפות 304 נפש לקמ"ר (דירוג: 12, 2001)
קואורדינטות 23°50′N 91°17′E / 23.84°N 91.28°E / 23.84; 91.28 
אזור זמן UTC +5:30
tripura.nic.in

לחצו כדי להקטין חזרה

דלהיגואהדאדרה ונאגר האוולי ודאמאן ודיודאדרה ונאגר הוואלי ודאמאן ודיופודוצ'ריפודוצ'ריפודוצ'ריפודוצ'ריצ'אנדיגארטמיל נאדוקרלהאנדרה פרדשארונאצ'ל פרדשאסאםביהרצ'האטיסגארגוג'ראטהריאנההימאצ'ל פרדשג'אמו וקשמיר (טריטוריית איחוד)לדאקג'הרקאנדקרנאטקהמאדהיה פרדשמהאראשטרהמניפורמגהלאיהמיזוראםנאגאלנדאודישהפנג'אבראג'סטאןסיקיםטלנגאנהטריפורהאוטראקהאנדאוטר פרדשמערב בנגלאיי אנדמן וניקוברלקשאדוויפאזור בשליטת הודו במדינת ארונאצ'ל פרדש, סין טוענת לבעלותאזור בשליטת הודו במדינת אוטראקהאנד, סין טוענת לבעלותבשליטת סין העממית, הודו טוענת לבעלותבשליטת סין העממית, הודו טוענת לבעלותבשליטת פקיסטן, הודו טוענת לבעלותבשליטת פקיסטן, הודו טוענת לבעלותקרחון סיאצ'ן - במחלוקת בין הודו ופקיסטןג'אמו וקשמיר - בשליטת הודו דה פקטו, פקיסטן טוענת לבעלותהאיים המלדיבייםסרי לנקהאינדונזיהאפגניסטןנפאלבהוטןבנגלדשפקיסטןהרפובליקה העממית של סיןמיאנמרתאילנדטג'יקיסטן
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טריפורהבנגלית: ত্রিপুরা, בהינדית: त्रिपुरा) היא מדינה בהודו, אחת משמונה מדינות של צפון-מזרח הודו. היא מוקפת על ידי בנגלדש ומתחברת לשאר הודו רק בשני אזורים במזרחהּ, שם היא גובלת עם המחוזות קאצ'אר שבמדינת אסאם ואייזול שבמדינת מיזוראם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באזור טריפורה נמצאו עדויות מועטות מן התקופה הפלאוליתית.

כמדינה שמרביתה מישורי שפך של דלתא של הנהרות גאנגס ובראהמפוטרה ומזרחה וצפונה הררית, התגבשה בטריפורה מדינת נסיכים שנשלטה על ידי המהרג'ה עד הזמן עצמאות הודו כשהיא לא נשלטה על ידי המוגהולים או הבריטים. לאורך ההיסטוריה שונו גבולות המדינה פעמים רבות.

החל מהמאה ה-13 התרחשו פלישות מוסלמיות רבות לאזור, שהגיעו לשיאן עם כיבוש טריפורה בידי האימפריה המוגולית בשנת 1733. טריפורה נוצרה כיישות מדינית אוטונומית בזמן הראג' הבריטי.

עם חלוקת הודו ב-1947 הגיעו למדינה עשרות אלפי פליטים הינדים מבנגל המזרחית (בנגלדש של ימינו). פליטים אלו דחקו את תושביה המקוריים של המדינה למרכז אזור הרמות המיוערות והתיישבו לאורך גבולותיה של המדינה עם בנגלדש. בתחילה הייתה טריפורה חלק מטריטוריית איחוד, משמע חלק מהודו, אך ללא נציגות בפרלמנט הארצי. בתחילה איכות החיים במדינה נפגעה בעקבות מיקומה המרוחק מאוד מריכוזי האוכלוסייה בהודו. בעקבות העצמאות ויצירת הגבולות המדיניים עם בנגלדש, המרחק מקולקטה גדל מ-350 ק"מ ל-1,700 ק"מ. הבידוד הגאו-פוליטי הוחמר בהיעדר מסילות רכבת.

הצפה נוספת של מהגרים הגיעו במאבק העצמאות של בנגלדש, בהופכם את הטריפורים למיעוט קטן בן 17% בארצם. השינויים האתניים הובילו למתיחות רבה, אך בשנים האחרונות (נכון ל-2016) המצב בטריפורה שקט.

טופוגרפיה, גאוגרפיה ואקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טריפורה היא חלק מצפון-מזרח הודו, אזור של שמונה מדינות ללא מוצא לים אשר מנותקות כמעט באופן מלא משאר הודו. טריפורה היא המדינה השלישית בקוטנה אחרי סיקים וגואה. המדינה גובלת באסאם ובבנגלדש. לטריפורה יש גבול בינלאומי של 856 ק"מ עם בנגלדש, מתוכם 730.5 ק"מ הם מגודרים, החל משנת 2012. לאורך הגבול ישנן מספר נקודות מעבר.

הטופוגרפיה המקומית מאופיינת בגבעות, עמקים ומישורים.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוצר המקומי הגולמי של טריפורה בשנים 20102011 הסתכם בשני מיליארד דולר. בשנת 2009 מגזר השירותים היה המרכזי במשק. מגזר זה היווה 53.98 אחוזים מכלכלת המדינה לעומת 23.07 אחוזים בחקלאות ו-22.95 אחוזים ממגזר התעשייה והייצור. מרבית מהאוכלוסייה תלויה בייצור החקלאי המקומי. עם זאת, ההרריות והיערות במדינה משאירים רק 27% משטח המדינה ניתנים לעיבוד. מבין המוצרים העיקריים המיוצרים בחקלאות המקומית ניתן למנות בד יוטה וקנה סוכר.

כלכלת טריפורה מתאפיינת בשיעורי עוני גבוהים, בהשקעות נמוכות, תשתיות לא הולמות, בידוד גאוגרפי, שימוש לא פרודוקטיבי במשאבי יער ומינרלים, תיעוש איטי ובאבטלה גבוהה.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמל התעופה המרכזי במדינה הוא אחד מן הנמלים העמוסים ביותר במזרח הודו, כאשר החברה הדומיננטית בו היא אינדיגו. מערכת הרכבות המקומית החלה להיבנות בשנת 1853, אך נפגעה עם בידוד האזור בעצמאות הודו בשנת 1947. ישנו רק כביש ראשי אחד (NH-8) המחבר את המדינה לשאר חלקי הודו. התושבים הכפריים משתמשים לרוב בנתיבי המים כאמצעי תחבורה. לאור השכנות עם בנגלדש, ישנם מספר קווי אוטובוסים הפעילים בין אגרטלה לדאקה, בירת בנגלדש. בשנת 2013 חתמו שתי המדינות על הסכם הכולל הקמת קו רכבת באזור. אזרחי שתי המדינות זקוקים לאשרה כדי להיכנס למדינה השנייה. אולם, התנועה הבלתי-חוקית וההברחות בין הגבולות נפוצה.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טריפורה היא המדינה השנייה בגודל אוכלוסייתה בצפון-מזרח הודו לאחר אסאם. נכון למפקד האוכלוסין משנת 2011, גרים במדינה כ-3,671,032 תושבים המהווים 0.3% מאוכלוסיית הודו. המאזן המגדרי הוא 50.99% גברים לעומת 49.01% נשים. צפיפות האוכלוסייה היא 350 נפש לקמ"ר. שיעור האוריינות בטריפורה בשנת 2011 היה 87.75%, גבוה מהממוצע הארצי שעמד על כ-74.04%, והשלישי מבין מדינות הודו.

טריפורה מדורגת במקום ה-6 במדד הפיתוח האנושי מבין מדינות וטריטוריות הודו ועמד על ציון של כ-0.663. שיעור הפשע הכללי נמוך משאר חלקי הודו, אך הפשיעה כנגד נשים גבוהה מהממוצע הארצי.

דת[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לשנת 2011:

שתי ילדות בטריפורה

תקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

באגרטלה פועלת תחנת טלוויזיה המשדרת לכל המדינה. ישנם 56 עיתונים ומגזינים יומיים ושבועיים. רוב העיתונים מופצים בבנגלית.

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתי הספר במדינה מנוהלים על ידי השלטון המקומי. השפות הנפוצות בבתי הספר הן בנגלית ואנגלית, אם כי לעיתים ישנו שימוש גם בשפות מקומיות. נכון לשנת 2011, בטריפורה יש בסך הכל 4,455 בתי ספר, מתוכם 2,298 בתי ספר יסודיים. בכל בתי הספר של המדינה לומדים בסך הכול 767,672 תלמידים. במדינה פועלות אוניברסיטה כללית אחת, אוניברסיטה פרטית ולמעלה מ-20 מכללות.

פוליטיקה וממשל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאור חוקת הודו, שיטת השלטון בטריפורה היא דמוקרטיה פרלמנטרית וייצוגית. הפרלמנט החד-ביתי שהוקם בשנת 1963 מורכב מ-60 נציגים הנבחרים אחת לחמש שנים. המושל (ראש המדינה) ממונה אחת לחמש שנים על ידי נשיא הודו. השר הראשי (ראש הרשות המבצעת וראש המדינה בפועל) הוא מנהיג המפלגה הגדולה\ קואליציית מפלגות בפרלמנט. מועצת השרים ממונה על ידי השר הראשי ומפוקחת על ידי הפרלמנט. לכפרים רבים במדינה יש אוטונומיה.

כיום המפלגה הדומיננטית היא המפלגה הקומוניסטית. בפברואר 2013 מפלגה זו זכתה בכ-50 מושבים מתוך 60 המושבים בפרלמנט. טריפורה היא אחת משתי המדינות היחידות בהודו (ביחד עם קרלה) שנשלטות על ידי מפלגות מרקסיסטיות. הקומוניזם הגיע לטריפורה עוד לפני עצמאות הודו.

המדינה שולחת 2 נציגים הנבחרים על ידי הציבור ללוק סבהה (הבית התחתון של הפרלמנט הארצי) ונציג אחד לרג'יה סבהה (הבית העליון של הפרלמנט הארצי).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טריפורה בוויקישיתוף