טרנטולה אדומת אחוריים מקסיקנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטרנטולה אדומת אחוריים מקסיקנית
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: עכבישנים
סדרה: עכבישאים
תת־סדרה: אופיסתותלה
משפחה: פרווניתיים
סוג: ברכיפלמה
מין: טרנטולה אדומת אחוריים מקסיקנית
שם מדעי
Brachypelma vagans
אוסרר, 1875
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טרנטולה אדומת אחוריים מקסיקנית (שם מדעי: Brachypelma vagans) היא מין של טרנטולה מסוג ברכיפלמה. אדומת האחוריים נפוצה בעיקר במקסיקו אך ניתן למצוא אותה גם דרומה יותר בבליז, יוקטן, אל סלוודור וגואטמלה. עכבישים אלה הם יבשתיים ושוכני מחילות. מקור השם "אדומת אחוריים" הן השערות האדומות הייחודיות על בטן העכביש. כמו רוב הטרנטולות גם אדומת האחוריים תיזון על כל בעל חיים שעליו תצליח לגבור, בעיקר חרקים, אך גם לטאות קטנות ומכרסמים. מוטת הרגליים של הפרט הבוגר יכולה להגיע לכ-13 ס"מ. הזכרים מעט קטנים וצנומים יותר מהנקבות. מין זה מעדיף אזורי מחיה המאופיינים בשיחים.

ב-1996 נתגלה פרט של אדומת אחוריים במחוז סנט לוסי, פלורידה. כעת נחשב המין למין יציב אך פולש במדינה. כפי הנראה שוחרר בטעות או בכוונה פרט לטבע על ידי מגדל חובב. מספרם בפלורידה הצטמצם לאחר שניזונו על חרקים נגועים בחומרי הדברה.

בשבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדומת האחוריים נחשבת לחיית מחמד מבוקשת בקרב מגדלים. היא נחשבת רגועה, למרות נטייתה לבעוט מבטנה שערות צורבות כשהיא חשה מאוימת. תוחלת החיים של הנקבות היא כ-15 שנה. כתוצאה מהפופולריות שלה כחיית מחמד הטרנטולה מופיעה בנספח II של CITES ואין להוציא פרטים מהטבע ולסחור בהם. הסכנה העיקרית המאיימת על אדומת האחוריים היא הרס סביבת המחיה הטבעית שלה ומוות של פרטים רבים בטרם הגיעם לבגרות מינית. אדומת הברכיים נמצאת במצב שימור המוגדר "פגיע".[2]

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט המדע הבדיוני "טרנטולה" של הבמאי ג'ק ארנולד משנת 1955, מופיעה אדומת אחוריים כמושא לניסוי שהופך אותה לענקית. הטרנטולה הענקית משתחררת ומאיימת על אזור המדבר בו השתחררה.

ברפואה המסורתית של בני המאיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשי שבט הצ'ול מתייחסים אל עכבישים אלה כאל יצורים חיוביים ומשתמשים בהם לייצור תרופות. הרוקח הורג את הטרנטולה, מרסק את גופה ומערבב אותו עם אלכוהול ולבסוף מסנן שערות צורבות בעזרת בד מסורתי. המשקה מסייע לטיפול ב"רוח הטרנטולה", מחלה שתסמיניה כוללים כאב בחזה, שיעול ואסתמה. הפפטיד GsMtx-4 הנמצא בארס הטרנטולה נבדק כעת במטרה לבדוק אם יוכל לסייע בריפוי בעיות בקצב הלב, ניוון שרירים וגליומה.[3]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טרנטולה אדומת אחוריים מקסיקנית באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ "Mexican redrump tarantula (Brachypelma vagans)". Arkive. Wildscreen. אורכב מ-המקור ב-2015-07-14. נבדק ב-6 ביולי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Salima Machkour-M'Rabet, Yann Hénaut, Peter Winterton and Roberto Rojo (2011). "A case of zootherapy with the tarantula Brachypelma vagans Ausserer, 1875 in traditional medicine of the Chol Mayan ethnic group in Mexico". Journal of ethnobiology and ethno medicine.{{cite web}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)