לדלג לתוכן

טרנטייבל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
DJ Qbert מתמרן בתחרות בצרפת ב-2006

טרנטבליזם הוא אמנות של ביצוע מניפולציה על צלילים ויצירת מוזיקה חדשה, אפקטים קוליים, מיקסים ועוד, בדרך כלל באמצעות שימוש בשני פטיפונים או יותר ובמיקסר של די.ג'יי המצויד בקרוספיידר.[1] המיקסר מחובר למערכת הגברה בהופעות או לציוד שידור (ברדיו, טלוויזיה או אינטרנט) כדי שקהל רחב יותר יוכל לשמוע את היצירה של הטרנטבליסט. הטרנטבליסטים מבצעים מניפולציות על תקליטים באמצעות תנועת היד להחזרת המחט לנקודות מדויקות על התקליט, ועושים שימוש בצלחת הפטיפון על ידי עצירה, האטה, האצה או סיבוב אחורי של התקליט. בנוסף, משתמשים בקרוספיידר ובשליטה על הרווח והאיקוליזציה כדי לעצב את הצליל ואת הרמה של כל פטיפון.[2]

מקורות ראשונים לשימוש בפטיפון ככלי נגינה החלו כבר בשנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20, כשהמלחינים של מוזיקת הקונקרט השתמשו בציוד אודיו לניסויים ויצירת מוזיקה. עם הזמן, הפך הפטיפון לכלי נגינה של ממש, כשב-1971 הושק דגם ה-Technics SL-1200, הפך אותו לכלי עיקרי בתרבות ההיפ-הופ המתפתחת בניו יורק. DJ Kool Herc, מהגר מג'מייקה, היה אחד מהאבות המייסדים של הטרנטבליזם המודרני, שהשתמש בטכניקות של דיג'יי ממוזיקת הדאב כדי לפתח שיטות חדשות שנעשו אפשריות בזכות הטכנולוגיה של הפטיפונים הישירים.

במהלך שנות ה-90, פותחו שיטות מתקדמות של גירוד תקליטים, כאשר דיג'יים ואמנים החלו להתמקד במניפולציות על התקליט יחד עם השימוש בקרוספיידר ליצירת מקצבים חדשים ותוצרים סוניים. תהליך הג'אגלינג, שהומצא על ידי סטיב די, כולל מניפולציה של שתי תבניות תופים שונות כדי ליצור תבנית חדשה.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טרנטייבל בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ "The Art Of Turntablism | History Detectives | PBS". PBS. נבדק ב-31 במרץ 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ globaldjacademy (10 במרץ 2019). "What is Turntablism? | Turntablism Artists | Turntablist vs DJ | Turntablism Songs". Global Dj Academy. אורכב מ-המקור ב-9 ביוני 2023. נבדק ב-31 במרץ 2021. {{cite web}}: (עזרה)