יאן ואן הולסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאן ואן הולסט
Jan van Hulst
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 18 בדצמבר 1903
הולנד, ממלכת ארצות השפלה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 באוגוסט 1975 (בגיל 71)
הולנד, ממלכת ארצות השפלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת ארצות השפלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע מהנדס, לוחם מחתרת עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע חסיד אומות העולם
פרסים והוקרה חסיד אומות העולם (29 בספטמבר 1997) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
יד ושם יאן ואן הולסט
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יאן ואן הולסטהולנדית: Jan van Hulst;‏ 18 בדצמבר 19031 באוגוסט 1975) היה מהנדס הולנדי ופעיל במחתרת ההולנדית, מחסידי אומות העולם, שהציל במלחמת העולם השנייה יהודים.

פעילות בתקופת השואה להצלת יהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאן ואן הולסט עבד כעוזר למנהל העבודות הציבוריות באמסטלפיין בצפון הולנד. ואן הולסט היה נשוי לאישה יהודייה, פולה הורוביץ, אם לשלוש בנות. אחת מהן היא חנה יכין.

הוא הצליח להציל את אשתו ולהוכיח שאינה יהודייה באמצעות זיוף מסמכים. בהמשך פעל להצלת יהודים נוספים. ואן הולסט חשב שהבעיה המרכזית של היהודים נובעת מהסימון בטלאי צהוב והאות "J" במסמכים ממשלתיים. לפיכך הדרך העיקרית שבה בחר לסייע ליהודים הייתה באמצעות זיוף מסמכים. על מנת שלא יחשדו בו, נהג להשתמש בביטוי "הייל היטלר". יחד עם עורך הדין הגרמני ד"ר הנס גאורג קלמאייר הצליח לזייף מסמכים עבור יהודים נוספים באותה הצורה שבה דאג לאשתו. ב-1943 התחיל להסתיר יהודים בביתו. בין היהודים שהסתתרו בביתו היו לו רומפ, חיים אילתה, רודי רייסל, ד"ר וגברת וולף ובתם אנקה ואן דאם בת השלוש. הוא גם הסתיר את פריץ וקיטי ווטרמן וילדה יהודיה צעירה בשם ורה כהן, אך הם לא נשארו אצלו עד סוף המלחמה משום שהנאצים פשטו על ביתו ב-29 בינואר 1945. באותה השעה היו שתי בנותיו בבית. המחבוא של שלושת היהודים שהוסתרו בביתו בתוך פתח בקיר כפול בעליית הגג לא התגלה. מאוחר יותר באותו הלילה ון הולסט יחד עם כמה חברי מחתרת הצליחו להבריח אותם למקום מסתור בטוח יותר. לאחר מכן, בנה מקום מסתור נוסף כדי להטעות את הנאצים. במחבוא הנוסף נהג להסתיר שוקולד, סיגריות, אלכוהול ומסמכים מזויפים של יהודים. ואן הולסט גם חילק מזון ותרם מכספו האישי ליהודים שלא יכלו לצאת ממקום מחבואם.[1][2][3]

לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המלחמה ואן הולסט חזר לעבודתו וסירב לקבל הכרה כלשהי. הוא נפטר ב-1 באוגוסט 1975.[1]

הכרה והנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רודי רייסל, חנה יכין וניצולים נוספים פנו ל"יד ושם" ומסרו את עדותם. ב-9 בספטמבר 1997 הוכר יאן ואן הולסט כחסיד אומות העולם ושמו נחקק על קיר הכבוד בגן חסידי אומות העולם, ב"יד ושם".[1][2]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Greif, Gideon – The Encyclopedia of the Righteous Among the Nations – Rescuers of Jews During the Holocaust, volume 8 (168–172)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 יאן ואן הולסט, באתר יד ושם (באנגלית)
  2. ^ 1 2 מכתב ליד ושם מאת רודי רייסל, 5 ביוני 1997, תיק מספר M.31.2/7733, ארכיון יד ושם
  3. ^ מכתב ליד ושם מאת פרופ. חיים אילתא, 3 בספטמבר 1997, תיק מספר M.31.7733, ארכיון יד ושם.