יאן ליין-קה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין זהו שם סיני; שם המשפחה הוא יאן.
יאן ליין-קה
לידה 24 באוגוסט 1958 (בן 65)
מחוז סונג, הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת חנאן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה סינית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס הספרות ע״ש לו שו'ן לנובלות (2001)
  • פרס פרנץ קפקא (2014)
  • פרס הספרות ע״ש לו שו'ן לנובלות (1998) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
יאן ליין-קה

יאן ליין-קהסינית: 阎连科 בפין-יין: Yán Liánkē; נולד ב-1958) הוא סופר סיני המתגורר בבייג'ינג, הרומנים והסיפורים הקצרים שכתב תורגמו לשפות רבות. כתיבתו מתאפיינת בסאטירה חריפה על הקומוניזם הסיני, הצבא הסיני ועד ההתמודדות של סין בדרכה הייחודית עם מחלת האיידס. יאן ליין-קה זכה על יצירתו הספרותית בפרסים יוקרתיים בסין כמו פרס לו שו'ן בשנת 2000 ובפרס לאו שה בשנת 2004. בשנת 2011 זכה הסופר בפרס איש הספרות של אסיה, עבור ספרו: Dream of Ding Village.

מאידך, אחדים מספריו נאסרו לפרסום בסין על ידי הצנזורה. ספרו לשרת את העם! שתורגם לעברית זכה לתגובה מטעם משרד התעמולה הסיני: "הנובלה מכפישה את מאו דזה-דונג ואת הצבא, והיא רוויה בקטעי סקס... אין להפיץ אותה, להעבירה הלאה, לצטט מתוכה או לסקר אותה."[1]

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאן ליין-קה נולד ב-1958 למשפחה חקלאים ענייה במחוז סונג המשתייך לפרובינציית חנאן. בשנת 1978 הוא התגייס לצבא סין, (מאוחר יותר בספר לשרת את העם! הוא ידגים באופן סאטירי באמצעות גיבור הספר, בן למשפחת חקלאים ענייה שהדרך היחידה עבור המעמדות הנמוכים בסין להתקדם בסולם החברתי היא רק באמצעות ההתגייסות לצבא.) הוא שירת כמו מו יאן כסופר במחלקת התעמולה של הצבא הסיני. בשנת 1985 הוא סיים את לימודיו באוניברסיטת חנאן עם תואר במדעי המדינה ובחינוך ובשנת 1991 הוא סיים את לימודיו במכון לאמנות של צבא סין עם תואר בספרות.

הספר Dream of Ding Village[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שאת מרבית יצירותיו ופעילותו הספרותית מקיים יאן ליין מהעיר הגדולה בייג'ינג, בספריו ניכרת השפעת מקום הולדתו הכפרי והעני בפרובינציית חנאן, ברומן Dream of Ding Village אשר יצא לאור בשנת 2006 העלילה מתרחשת בפרובינציית חנאן והיא מספרת את סיפורה של משפחה הכוללת שלושה דורות המתפרנסת מסחר בדם, וכתוצאה מכך מתגברת מגפת האיידס בכפר, לצורך כתיבת הספר נפגש הסופר עם חולי איידס רבים ואף חי איתם תקופה מסוימת, רבים רואים בספר זה מקור השוואה ראוי לספרו של אלבר קאמי הדבר. הסופר מתאר את הדעות הקדומות ביחס למחלה מצד השלטונות הסיניים ותושבי הכפר. הרעיון לספר עלה במוחו של הסופר בתחילת שנות התשעים בעקבות השמועות על מגפת איידס המתחוללת בפרובינציית חנאן וניסיונותיו של הממשל הסיני להתכחש לקיום המגפה. הספר נאסר לפרסום בסין על ידי הצנזורה הסינית אך הדבר לא מנע מהספר לעורר הד רב בסין ובמערב.

הספר "לשרת את העם!"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר "לשרת את העם" שהיה אמור לצאת לאור בסין ב-2005 נאסר לפרסום על ידי הצנזורה בסין אך מצא לו קהל קוראים מחתרתי באמצעות האינטרנט. הספר מספר את סיפורו של צעיר סיני מכפר נידח עני בשם וו דה-ואנג אשר נשלח על ידי משפחתו לצבא העם הסיני כדי שיתקדם ויקדם את משפחתו במעלה הסולם החברתי. הצעיר מחליט שהדרך היעילה ביותר להתקדמות לדרגת קצין היא באמצעות הפיכתו לטבח ואחר כך לאיש המשק הכללי של קולונל נכבד ושל רעייתו הצעירה והיפה. שם הספר לקוח מנאום שנשא מאו דזה-דונג בשנת 1944 בעקבות מותו של שומר ראשו ג'אנג סה-דה ובנאום טען שמשקלו של מוות למען העם כבד כמו הר ומשקלו של מוות נגד העם הסיני קל כנוצה. כמו כן טען שכל חייל בצבא העם משרת את העם בדרכו, ומבחינה זו אין הבדל בחשיבות מוות של חייל שתפקידו הצבאי הוא טבח, לבין חשיבותו של מוות של חייל שתפקידו הצבאי, לוחם. הסיפור מתרחש בשנת 1967 בשיא פולחן האישיות של מאו דזה-דונג והרומן המתפתח בין הטבח הכפרי לאשת הקולונל כולל יחסי מין פרועים שבמהלכם מנפצים השניים תמונות של מאו דזה-דונג, ספלים עליהם חרוטה דמותו של המנהיג, קריעת עותקים של הספר האדום. במרכז הבית יש שלט ועליו חקוק: לשרת את העם! והסימן המוסכם בין צמד הנאהבים הוא כאשר לא נמצא השלט במקומו הטבעי אז הטבח צריך לעלות אל חדרה של אשת הקולונל. גיבורי הספר מודעים למעשיהם החתרניים, ובאמצעות ניפוץ תמונותיו של מאו דזה-דונג הם למעשה לועגים למהפכת התרבות שהיא הרקע לכל ההתרחשויות בספר.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Xia Riluo (1994)
  • Enjoyment. published by Chunfeng Art and Literature Press in January, 2004
  • Serve the People published in May, 2005
  • The Dream of Ding Village published by Shanghai Art and Literature Publishing House in January, 2006
  • Fengyasong published by Jiangsu People's Publishing House in June, 2008

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאן ליין-קה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הציטוט לקוח מהעמוד האחורי של המהדורה העברית של הספר לשרת את העם!