יארופולק, נסיך קייב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יארופולק)
יארופולק
Ярополк
לידה 952
קייב, רוס של קייב עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרג 11 ביוני 978 (בגיל 26 בערך)
קניב, אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוס של קייב
מקום קבורה קייב
בן או בת זוג אירינה עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת רוריק
אב סוויאטוסלב, נסיך קייב
אם Predslava עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים סוויאטופולק הראשון, נסיך קייב עריכת הנתון בוויקינתונים
נסיך קייב
972978
(כ־6 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יארופולקרוסית: Ярополк; אמצע המאה ה-10 - 11 ביוני 978) היה נסיך קייב.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת ומקום לידתו לא ידועים. בכרוניקה הרוסית הראשונה הוזכר שבשנת 968 הנסיכה אולגה הייתה בקייב עם 3 נכדים בזמן מצור על העיר. בשנת 970 כאשר אביו סוויאטוסלב, נסיך קייב התכוון לצאת למערכה נגד האימפריה הביזנטית הוא העביר ליארופולק שליטה על הנסיכות. כאשר באביב 972 נודע על הריגת סוויאטוסלב, יארופולק הפך להיות נסיך קייב. אחיו אולג וולדימיר קיבלו שליטה על חלקים של הנסיכות המאוחדת.

בשנת 973 משלחות רוסית הייתה בחצר של אוטו השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה. לפי הכרוניקה הגרמנית בת של אחד מאצילי החצר התחתנה עם מלך הרוסים. לא ברור האם מדובר באשתו של יארופולק או של ולדימיר.

בשנת 977 החלה מלחמה פנימית בין האחים. יארופולק התחיל במתקפה על נסיכות של אולג. במהלך הנסיגה, אחיו נהרג. האח השני, ולדימיר, נמלט לסקנדינביה. בשנת 980 הוא חזר עם כח צבאי מסקנדינביה, כבש בחזרה את נובגורוד והחל במתקפה על קייב. בתמיכת יועצו הראשי (שבהמשך התברר כבוגד), יארופולק עזב את העיר והסתגר במבצר רודנה. לאחר תחילת הרעב בעיר, החל משא ומתן בין הצדדים. לפי עדויות הכרוניקה, יארופולק נהרג במהלך משא ומתן זה.

בזמן זה הוא היה נשוי לאישה ממוצא יווני. אחיו ולדימיר התחתן איתה לאחר מות יארופולק. זמן קצר לאחר מכך היא ילדה בן (סוויאטופולק הראשון) לא ברור מי היה האב והוא נקראה בכרוניקה "בן של שני אבות". הבן עצמו היה בטוח שאביו הוא יארופולק וולדימיר הוא רוצח.

בשנת 1044 כל שלושת האחים (יארופולק, אולג וולדימיר) נקברו בכנסייה בקייב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]