דקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ידרין דקס)
דקס
דקס (הסימביונט), מתוך הפרק "Invasive Procedures" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", שנת 1993.
דקס (הסימביונט), מתוך הפרק "Invasive Procedures" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", שנת 1993.
דקס (הסימביונט), מתוך הפרק "Invasive Procedures" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", שנת 1993.
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
הופעה ראשונה פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
הופעה אחרונה פרק סיום הסדרה של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
מספר הופעות 148 פרקים כג'דזיה דקס
26 פרקים כאזרי דקס
גילום הדמות טרי פארל
ניקול דה-בור
מידע
כינויים "Old Man"
גיל למעלה מ-300 שנה
גזע שיתופן טריל
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
דמויות קשורות
משפחה לנארה קאהן
אויבים וראד דקס

דקסאנגלית: Dax) הוא שמו של שיתופן טרילי בדיוני המופיע ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים". דקס הוא בעל חיים המזכיר תולעת בעלת תבונה; הוא בא בימים, וצורתו החיצונית דומה לשבלול; והוא חי בסימביוזה בתוך גופם של שרשרת של טרילים, גזע של חייזרים דמויי-אדם, המשמשים לו כפונדקאים. לאחר שמושתל בניתוח, מתמזג השיתופן עם הפונדקאי שלו, בתהליך שנקרא "התאחדות" ("Joining"), אשר לאחריו הוא הופך לחלק מהותי מהגוף של הפונדקאי שלו, לכל שארית חייו של הפונדקאי. בהתאחדותם, האישיויות של השיתופן והאישיות של הפונדקאי מתמזגות, וכך בעצם נוצרת אישיות חדשה ומובחנת. הטריל המאוחד לוקח על עצמו את שמו של השיתופן כשם המשפחה החדש שלו. לדוגמה, לאחר שהתאחדה עם השיתופן דקס, אזרי טיגאן הפכה לאזרי דקס. לכל פונדקאי בשרשרת יש גישה לזיכרונות של הפונדקאים הקודמים, כמו גם לכישוריהם ולניסיון שצברו במהלך חייהם.

שניים מהפונדקאים של דקס, ג'דזיה דקס ואזרי דקס, מופיעות כדמויות ראשיות בסדרה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9". בסך הכל, לדקס היו כפונדקאים ארבעה גברים וחמש נשים, והוא חי כבר למעלה מ-300 שנים. הוא השתתף בכמה מהאירועים החשובים ביותר בהיסטוריה של מסע בין כוכבים, כגון חתימת הסכם השלום בין הפדרציה לבין האימפריה הקלינגונית וגילוי חור התולעת הסמוכה לכוכב הלכת באג'ור.

ביוגרפיה של הפונדקאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לילה דקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לילה היא הפונדקאית הראשונה של השיתופן דקס. לילה, חברותית ונעימת-מזג, היא האישה הראשונה שנבחרה לכהן בגוף המחוקק של הטריל. היא אימצה לעצמה את המנהג של להצמיד את ידיה מאחורי גבה, על מנת לרסן את תנועות היד המוגזמות שהיו לה, בזמן שנאמה בפומבי (מנהג אשר אותו ירשה ממנה ג'דזיה).

טובין דקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפונדקאי השני של דקס הוא טובין, מהנדס ומתמטיקאי בעל שם בהיסטוריה של טריל, שהצליח למצוא פתרון מקורי למשפט האחרון של פרמה. טובין הוא פחדן, ביישן, החש בעיקר מבוכה באירועים חברתיים (אפילו מצוין כי בקושי היו לו חיי מין). הוא נטול דמיון, מאוד עצבני, מעולם לא השתכר, נוהג לכסוס את ציפורניו ולהתנצל שוב ושוב, גם בלי שום סיבה אמיתית.

אמוני דקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמוני, הפונדקאית השלישית של דקס, היא מתעמלת אולימפית, מאומנת היטב וגמישה, המסוגלת לבצע תעלולי אקרובטיקה. בטרם אוחדה עם שיתופן, היא חששה כי האיחוד יפגע בריכוז ובקואורדינציה הגופנית שלה, אך בפועל - קרה בדיוק ההפך. כאשר שימשה כשופטת בתחרות אתלטיקה קלה באוניברסיטת מיסיסיפי, היא פגשה את לאונרד מק'קוי הצעיר. אמוני לחצה את ידו, והייתה לה תחושה כי הוא יהפוך לרופא, באומרה: "היו לו ידיים של מנתח".

אודריד דקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אודריד היא הפונדקאית הרביעית של השיתופן דקס. במהלך חייה היא התקדמה ושימשה כראש הוועדה לסימביוזת הטריל, וילדה לפחות שני ילדים: נימה וגרן. היא נשית, חמה ואימהית. לדבריה, בחירתה לראש הוועדה והולדת בנה הראשון היו הימים המאושרים ביותר בחייה.

טוריאס דקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

טוריאס הוא הפונדקאי הראשון של דקס אשר משרת בצי הכוכבים. הוא טייס ניסוי של מעבורות חלל. בעודו מטיס מעבורת חדשה של צי הכוכבים - המעבורת חוותה כשל קריטי במערכות, שהחלו לקרוס בזו אחר זו, דבר שהוביל לתאונה שעליה שילם טוריאס בחייו. לאחר מותו, מסמכים רשמיים בטריל מעידים כי השיתופן דקס התקיים בקיפאון במשך שישה חודשים, ולאחר מכן הושתל אל תוך גופו של קורזון[1]. אולם, בסופו של דבר מתגלה כי מסמכים אלו הם רק כיסוי של ממשלת טריל, על כך שהשיתופן דקס עבר לפונקאי ג'וראן - רוצח פסיכופת.

אלמנתו של טוריאס, נילאני קאהן, מופיעה בפרק העונה הרביעית "Rejoined", עם אותו השיתופן, אך בצורת פונדקאית חדשה: לנארה קאהן. אהבתם של טוריאס ונילאני עומדת למבחן, כאשר ג'דזיה ולנארה נאלצות לעבוד יחדיו, נוכח קיומו של טאבו בחברה הטרילית, האוסר לחדש מערכות יחסים של טריל מקושר, עם מכריהם של פונדקאים קודמים. העונש על כך הוא גלות תמידית מכוכב הבית של הטריל.

ג'וראן דקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ף מק'ברייד לי מק'קלוסקי
ג'ף מק'ברייד (מימין) כג'וראן דקס, בפרק "Equilibrium" (עונה 3),
ולי מק'קלוסקי בפרק "Field of Fire" (עונה 7) - מגלם את אותה הדמות.

ג'וראן בלאר הוא מוזיקאי מוערך בכוכב הלכת טריל, אשר נבחר לשמש כפונדקאי הבא של השיתופן דקס, לאחר מותו בטרם עת של הפונדקאי הקודם, טוריאס.

עם זאת, באותו הזמן לא היה ידוע כי ג'וראן הוא רוצח פסיכופת, אשר רצח את הרופא אשר המליץ לפסול את מועמדותו (של הפונדקאי) מלקבל שיתופן.





קורזון דקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורזון דקס אודו משנה צורתו לזו של קורזון
קורזון דקס (מימין) בפרק "Emissary" (עונה 1),
ואודו, משנה צורתו לזו של קורזון, בפרק "Facets" (עונה 3).

קורזון דקס הוא הנושא ונותן בהסכמי השלום בין הפדרציה לבין האימפריה הקלינגונית. בעקבות כך, קורזון הפך לדמות ידועה בקרב הקלינגונים, נערץ ומוערך. קורזון הוא אדם קליל וכריזמטי, ועם זאת - יהיר, אנוכי ומניפולטיבי.

קורזון היה החונך של ג'דזיה, בעת שזו הייתה מועמדת לקבלת שיתופן, אולם הוא התאהב בה והדיח אותה מן התוכנית, על מנת להסתיר את רגשותיו כלפיה. עם זאת, כאשר היא הגישה מחדש את מועמדותה - הוא לא התנגד לכך, מאחר שחש רגשות אשמה על שהדיח אותה מלכתחילה.

קורזון הוא הסנדק של דקס, בנו של הקלינגון קאנג. כאשר דקס הצעיר נרצח - ג'דזיה יוצאת עם חבריו הקלינגונם של קורזון - בהם קור - על מנת לנקום את מותו[2].

קורזון מת כתוצאה מהתקף לב, על כוכב הלכת רייזה. עם מותו, השיתופן דקס הועבר לגופה של ג'דזיה.

ג'דזיה דקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ג'דזיה דקס

אזרי דקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אזרי דקס

פונדקאים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וראד דקס, מתוך הפרק "Invasive Procedures" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1993.
ידרין דקס, מתוך הפרק "Children of Time" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1997.

וראד דקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

וראד (השחקן ג'ון גלובר), הוא טריל לא מקושר, אשר גונב את השיתופן דקס מג'דזיה, למשך מספר שעות[3]. וראד היה מועמד לאיחוד, אך מועמדותו נפסלה. הוא מכריח את ד"ר באשיר לנתח את ג'דזיה, להסיר מגופה את השיתופן ולהשתיל אותו בתוך גופו, אף כי ידוע כי ניתוק שיתופן מפונדקאי, לאחר שהוטמע בתוכו, יוביל בהכרח למותו של הפונדקאי. מאוחר יותר, דקס מוצא מגופו של וראד, בטרם הטמעתו הסופית, והוא מוחזר אל תוך גופה של ג'דזיה[4].

בזמן שדקס מחוץ מגופה, ג'דזיה מעירה עד כמה בודדה וחסרת ביטחון היא מרגישה. וראד דקס לעומתה, נראה באותו זמן בעל מוטיבציה גבוהה להמשיך ולהוציא לפועל את תוכניתו הבלתי-מוסרית של וראד, למרות תחושה מתמשכת של ידידות שהוא חש כלפי בנג'מין סיסקו וייתר אנשי הצוות.

ידרין דקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ידרין דקס (השחקן גארי פרנק) הוא פונדקאי של דקס בציר זמן חלופי, כנוצר כתוצאה ממסע בזמן של הדיפאיינט כ-200 שנה אל העבר[5]. ידרין הוא הנין-רבא של וורף ושל ג'דזיה דקס. קיומו נמחק מן המציאות כאשר הדיפאיינט מצליחה למנוע את התאונה, שגרמה לה לחזור מלכתחילה לעבר, ובכך כל ציר הזמן החלופי הזה - נמנע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הפרק "Equilibrium"
  2. ^ הפרק "Blood Oath"
  3. ^ הפרק "Invasive Procedures"
  4. ^ Memory Alpha entry on Verad Dax
  5. ^ הפרק "Children of Time"