יהדות סרי לנקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

היהודים היו נוכחים בסרי לנקה מאז המאה ה-9 לפחות. במאה ה-10, אבו זייד אל חסן, ערבי מוסלמי פרסי הצהיר כי היו "מספר רב של יהודים" באי שבדיוק נגלה לערבים.[1]

במאה ה-12, בנימין מטודלה דיווח כי ישנם 3,000 יהודים בסרי לנקה.[2]

חלק מן היהודים הוטמעו באוכלוסייה המקומית במשך מאות שנים. עם הגעתם של הפורטוגזים בראשית המאה ה-16 נאלצו לנטוש את אמונתם וזהותם (מה שהוביל להתבוללות במאות השנים האחרונות) או שנשחטו. בהרחבה של האינקוויזיציה הפורטוגזית.[3]

כיום חיים כ-350 יהודים במדינה.

נראה כי לא יהודים מתרגלים, וגם אנשים ששמרו על הידיעה שהם צאצאי יהודים, שרדו מאותה תקופה מוקדמת, אם כי ייתכן שיש שושלות יהודיות. בעלי שם המשפחה "דה פונסקה" ושם המשפחה "דה אלוויס" בסרי לנקה עשויים להיות הצאצאים המעורבים של אנשים שמות משפחה "[פונסקה, דה אוליברה (שם משפחה)", המקושרים בדרך כלל למוצא יהודי פורטוגזי ספרדי. צאצאי המוצא היהודיים המפורסמים האחרים יהיו "אלקגמות". ניתן היה לאתר את ההיסטוריה שלהם עד לתקופות הקולוניאליות בציילון.

בשל עושרם ועוצמתם העצומה, יהודי טאמיל תאטר נהרגו באופן שיטתי מכיוון שהמדינה ושליטיה ראו בכך אפשרות טובה יותר מאשר להחזיר את הכסף המגיע.[דרוש מקור] עם הזמן התאטרים נטמעו בקאסטים של אחיהם / אחיות ומספרם הלך והתמעט. לפי הערכות, פחות מ-350 תאטרנים יהודים קיימים כיום. יהודים טמילים בולטים רבים שמרו על שושלתם חזקה אך בסתר. נאמר כי הם עדיין מחזירים את עצמם ביהודי טמיל תאטר, אך עקב רדיפה שמרו על כך והם נוטים רק לגלות לאחיהם.

הטקסים והפרקטיקות שלהם שילבו אלמנטים הינדים ויהודיים וניתן לראות זאת בנישואיהם, אך ככל שהקהילה מתדלדלת לאט לאט היסוד ההינדי התחזק על חשבון היהודי.

יהודים מפורסמים בסרי לנקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ [1]
  2. ^ [2]
  3. ^ Harris, Andrew (9 ביוני 2011). "Secrets of Ceylon: What Happened to the Jews of Sri Lanka?". eJewish Philanthropy. נבדק ב-22 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)