יהודה בדיחי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהודה בדיחי
בדיחי, 2014
בדיחי, 2014
בדיחי, 2014
לידה 1941
תל אביב, פלשתינה (א"י)
פטירה 16 באוקטובר 2023 (בגיל 82 בערך)
תל אביב-יפו, ישראל
מוקד פעילות תל אביב, ישראל
תקופת הפעילות 19572023 (כ־66 שנים)
סוגה מוזיקה מזרחית
זמר עברי
פופ

יהודה בדיחי (194116 באוקטובר 2023) היה מלחין וזמר ישראלי שהתפרסם בעיקר בזכות שירים שהלחין לפסטיבל הזמר המזרחי במהלך שנות ה-70 של המאה ה-20.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדיחי נולד וגדל בתל אביב למשפחה ממוצא תימני. בגיל 16 החל לנגן בגיטרה, ובהמשך למד לנגן אצל יוסי פלטה.
לדבריו הוא הושפע מהמוזיקה ששמע ברדיו – כולל מוזיקה קלאסית, המוזיקה המסורתית שהכיר בבית ובשכונה, ולהיטי התקופה שנוגנו על פטיפון.

באמצע שנות ה-60 הוא היה חבר בשתי שלישיות – "פעמוני השחר" (יחד עם שחר אהרון אנג'ל ואברהם סיאני) ו"אווזי הבר". בשנת 1969 הוציא תקליטון סולו, "בקצב המזרח", עם להקת הברנשים של אלברט פיאמנטה. הוא הלחין וכתב את המילים לחלק מהשירים, בין היתר לשיר "דניאלה", שמאוחר יותר אורי ברזילי כתב לו מילים אחרות והוא התפרסם בפי משה הלל בשם "מטדור", בעיבוד בסגנון לטיני.

אורי ברזילי היה התמלילן העיקרי שאיתו עבד בדיחי, שבהמשך דרכו התמקד בהלחנה. בעידודו של ברזילי הם כתבו מספר שירים לפסטיבל הזמר המזרחי, כשהמוכר שבהם הוא "אגדת שלום שבזי" שבוצע אז בפי שרה בדישי, וזכה בהמשך למספר ביצועים נוספים.

במסגרת ההקלטות לפסטיבלים הוא פגש את אביהו מדינה, הם נשארו בקשר, ומאוחר יותר כתבו ביחד את "כינור דוד" לשימי תבורי ואת "שיר לאחותי", שביצע מדינה עם אחותו נאוה. .

שירים מוכרים נוספים שלו מתחילת דרכו כמלחין שלא במסגרת הפסטיבלים הם "אל תסתכל ידידי בקנקן", שבוצע לראשונה על ידי דליה עמיהוד בהקלטות של קול ישראל, ובהמשך התפרסם בביצועו של טריפונס; ו"הרמטכל התימני" שהתפרסם בפי צמד העמרנים.

במהלך הקריירה עבד עם מספר זמרים, ביניהם בעז שרעבי (הללויה), אבנר גדסי ("נערה מספרד" למילים של ניסן פרידמן), איתן מסורי ("בואי כלה"), ישי לוי ("צליל ענבלים" ו"כמו נהר" - בשניהם למילים של אברהם לוי), לילית נגר, צלילי הכרם ("אהבת היחפן", בלדה לנערה שגדלה", ו"זיכרונות בכרם") ואחרים.

במקביל לעיסוק במוזיקה היה בדיחי בעליו של דוכן פלאפל ברחוב דיזינגוף בתל אביב (פעל בשנים 1955–2019).

בדיחי נפטר ב-16 באוקטובר 2023, מסיבוכים של מחלת הסוכרת, ממנה סבל.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "הזמר והמלחין יהודה בדיחי ("נערה מספרד", "כינור דוד") מת בגיל 82". הארץ. נבדק ב-2023-10-18.