יהודה גלעד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהודה גלעד
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 30 באוגוסט 1955 (בן 68)
י"ב באלול תשט"ו
ברזיל
מדינה ישראלישראל ישראל
מפלגה מפלגת מימד
סיעה עבודה-מימד
חבר הכנסת
5 ביוני 200217 בפברואר 2003
(36 שבועות ו־6 ימים)
כנסות 15
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב יהודה אריה גלעד (נולד בי"ב באלול תשט"ו, 30 באוגוסט 1955) הוא ראש ישיבת מעלה גלבוע ורב קיבוץ לביא. כיהן כחבר הכנסת מטעם העבודה-מימד בכנסת ה-15.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בברזיל לרב שמואל פנחס גלברד (מחבר הספר "לפשוטו של רש"י") ועלה לישראל בגיל 7. למד בישיבת היישוב החדש, בישיבת "מרכז הרב" ובישיבת "הר עציון". שירת בצבא במסגרת מסלול ההסדר, בתפקיד שריונר, ולאחר מכן בקבע כרב צבאי חטיבתי. הוסמך לרבנות על ידי הרבנות הראשית בגיל 25, וסיים לימודי הוראה במכללת הרצוג. משמש כרב קיבוץ לביא מאז שנת ה'תשמ"ב. בשנים 19901992 היה שליח הסוכנות היהודית ובני עקיבא בלונדון. ריכז פרויקטים שונים של עמותת גשר לקירוב בין בני נוער חילונים ודתיים והיה ממנסחי אמנת כנרת.

בשנת 1993 הקים את ישיבת מעלה גלבוע ביחד עם הרב שמואל ריינר, ושנה לאחר מכן הצטרף אליהם הרב דוד ביגמן. מאז ועד היום שלושתם מכהנים כראשי הישיבה.

בשנת 2000 נבחר ליושב-ראש מזכירות תנועת מימד.

ב-5 ביוני 2002 פרש חבר הכנסת מקסים לוי מן הכנסת, ובמקומו נכנס הרב גלעד. בכנסת היה גלעד חבר בוועדת החינוך, התרבות והספורט ובוועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

בדצמבר 2002 פרש הרב גלעד מתנועת מימד בעקבות החלטת מועצת המפלגה להמשיך את הברית המשותפת עם מפלגת העבודה ולהצטרף לרשימה מאוחדת לקראת הבחירות לכנסת. לדעת הרב גלעד, החבירה לעבודה מנעה ממימד להפוך לתחליף אמיתי למפד"ל עבור רוב הציבור הדתי-לאומי ודחקה אותה לצד השמאלי של המפה הפוליטית.

לקראת הבחירות לכנסת ה-17 הצטרף לתנועת תפנית של עוזי דיין והוצב במקום השלישי ברשימתה. המפלגה לא עברה את אחוז החסימה ולא נכנסה לכנסת.

לאחר פרישתו מהחיים הפוליטיים המשיך הרב גלעד בפעילות ציבורית בתחומי דת ומדינה, חברה ואתיקה. בין השאר הוא פעיל בתחום הגיור, בדגש על גיורם של אזרחים ישראלים שעלו לארץ מכוח חוק השבות, אך אינם יהודים על פי ההלכה. הוא משמש כדיין בבית הדין של רשת גיור כהלכה במעלה גלבוע, ופועל לקידום מהלכים נוספים בתחום. בין היתר, חתם על מכתב תמיכה במתווה הגיור של השר מתן כהנא.[1] כמו כן הרב גלעד חבר במועצה הציבורית של עמותת ינשו"ף, הפועלת להגברת השקיפות והפיקוח על ייצוא הנשק והתעשיות הביטחוניות ממדינת ישראל.

הרב גלעד הוא חתנו של הרב יהודה עמיטל ודודו של העיתונאי אלישיב רייכנר.

משנתו ודרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב גלעד ממשיך את הקו הרעיוני של רבו, הרב יהודה עמיטל, הרואה חשיבות גדולה במדינת ישראל ובמוסדותיה, ומצר על הכיוון שאליו הולכת הציונות הדתית. הוא מצר על כך, שהציונות הדתית, לדעתו, מזניחה את העיסוק בנושאים חברתיים, ומקצינה את עמדותיה הדתיות וההלכתיות. כרבו, הוא גם מצר על הכיוון אליו נלקחה תורתו של הרב קוק, כאילו זו מתעסקת רק בחשיבות שלמותה של ארץ ישראל.

בישיבה, מעביר הרב גלעד שיעורים שבועיים בחסידות, בפרשת השבוע ובתורת הרב קוק, וכן שיעור שבועי על "נושאים אקטואליים בהלכה".

בקיבוצו, לביא, מעביר הרב גלעד מדי שבת שיעור מרכזי בבית המדרש.

מספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • את קֹלךָ שמעתי: שיח אלוהים ואדם בספר בראשית, עיונים בדרך הפשט ומדרשו, הוצאת ישיבת מעלה גלבוע, תשע"ג 2012 (מהדורה שנייה תשע"ה 2014)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמרים בעיתונות

מאמרים תורניים

שיעורים

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]