יהודה ליב אדל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהודה ליב אדל
לידה 27 בפברואר 1757
זמושץ', האיחוד הפולני-ליטאי עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 ביוני 1828 (בגיל 71) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ? – 30 ביוני 1828 עריכת הנתון בוויקינתונים
רבותיו שלמה מחלם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יהודה ליב הלוי אדל (בכתיב יידי: עדל, או עדיל; השם במקורו בראשי תיבות: עד"ל[1]; ז' באדר ה'תקי"ז, 27 בפברואר 1757 - י"ח בתמוז ה'תקפ"ח, 30 ביוני 1828[2]) היה למדן ליטאי ומומחה לספרות אגדות חז"ל. התפרסם בתור המגיד מסלונים ובספריו לסדר טהרות: מי נפתוח ומים טהורים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בזאמושץ' שבפולין לרב משה עדל. למד תורה מפי חכמי העיר, ביניהם רבי שלמה מחלם שכיהן כרבה של העיר. בצעירותו למד מספר שנים בברודי ושם החל לעסוק גם בדרשנות. הוא היה מבאי בית הגר"א ומקורבו של רבי אברהם בן הגר"א. התפרסם כידען בספרות האגדה והמדרש, ובשנת ה'תקנ"ח (1798) קיבל את משרת ה"מגיד מישרים" של העיר סלונים. בסלונים חיבר את כל חיבוריו. לאחר פטירתו התמנה בנו הרב יוסף אליעזר אדל למגיד של סלונים. במקביל לעבודתו הדרשנית חיבר ספרי פרשנות מקיפים על סדר טהרות. ספרו "שפה לנאמנים" עוסק בבנייני הפעלים וכלליהם.

המלחין והמחנך הישראלי יצחק אדל הוא נינו.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד ספריו הנדפסים נותרו חידושי תורה רבים ממנו בכתובים, וחלקם נדפסים מעת לעת בכתבי עת תורניים. חידושיו למסכת נידה נדפסו במאסף התורני ישורון[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ השם נובע מראשי התיבות עד למאור, הרומז לייחוס המשפחה לרבי זרחיה הלוי, מן הראשונים, הנודע על שם ספרו "המאור הגדול" כבעל המאור.
  2. ^ התאריכים לפי הקדמת נכדו אלעזר גארטנהויז למהדורתו לספר "מים טהורים". במקורות אחרים מופיע תאריך הלידה: ה'תק"כ, 1760; ותאריך הפטירה: ה'תקס"ז, 1807.
  3. ^ ישורון, כרך לג, אלול ה'תשע"ה. עמ' קל ואילך.
ערך זה הוא קצרמר בנושא רבנים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.