יואנה ראדו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יואנה ראדו
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 17 בפברואר 1917
בוקרשט, ממלכת רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 בספטמבר 1990 (בגיל 73)
בוקרשט, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Eugenia Braia עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Ioana Radu עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות בלו עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1936 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת רומנית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יואנה ראדורומנית: Ioana Radu‏; 17 בפברואר 191719 בספטמבר 1990) הייתה זמרת רומנייה של רומנסות עממיות והאופנוענית השנייה ברומניה. היא הייתה אחותה של מיאה בראיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יואנה ראדו נולדה בבוקרשט, רומניה, בת לאב רומני מאולטניה ואם הונגריה מטרנסילבניה. היא נולדה בשם "אאוג'ניה (ז'אנה) בראיה" Eugenia (Jana) Braia וגדלה בקראיובה, שם התיישבה משפחתה ולאביה הייתה מסעדה. לראשונה הכירה את הרומנסות מהרפרטואר של הלאוטארים שניגנו במסעדת אביה. היא למדה בבית ספר תיכון והמורה למוזיקה טיפחה ועודדה את כיוונה לרומנסות. היא התחתנה בגיל צעיר ולאחר תקופה קצרה בקורביה ובקאלאפאט נפרדה מבעלה ועברה ב-1936 לבוקרשט, שם הופיעה יחד עם בעלה של אחותה, הזמר והמלחין פטרה אלכסנדרו, במסעדת קושנה. היא נרשמה לתחרות ארצית של מוזיקה רומנית עממית, תחרות שערכה שלושה חודשים והתחרו בה 800 מועמדים. בסיום התחרות זכו שתי זמרות בלבד, יואנה ראדו ורודיקה בוז'ור, שנבחרו להקליט מוזיקה עממית עבור הרדיו הרומני. אחד מחברי ועדת הקבלה, הפסנתרן המלווה של ג'ורג'ה אנסקו, הציע ליואנה ראדו את שם הבמה, שאימצה לעצמה במקום השם בו נולדה. היא ערכה הקלטות עבור הרדיו עם שירים דוגמת "Mi s-a rupt căruța-n drum" (נשברה לי העגלה בדרך), "Piatra, piatra" (האבן, האבן) ועוד.

ראדו קיבלה חוזה להופיע בשירתה במסעדת Azuga בפלוישט ובהמשך במסעדת Potcoava בבוקרשט. באפריל 1939 הופיעה לראשונה ברדיו, תחת השם Jana Radu (ז'אנה ראדו), בתוכנית מוזיקה קלה עם אחותה, מיאה בראיה ועם גיסה, פטרה אלכסנדרו. באוקטובר 1939 הופיעה לראשונה ברדיו בגפה, תחת השם יואנה ראדו. היא התיישבה סופית בבוקרשט והופיעה במסעדות הידועות Princiar (נסיכותי), Potcoava (הפרסה), Motanul negru (החתול השחור), Cina (ארוחת הערב) ועוד כשהיא מלווה בהרכבים מוזיקליים ידועים בתקופה.

לאחר מלחמת העולם השנייה המשיכה את הופעותיה ברדיו והופיעה גם בתיאטרון הרחוב על שם קונסטנטין טנאסה, בקרקס הממלכתי ובתזמורת למוזיקה עממית על שם ברבו לאוטארו.

בתחילת שנות החמישים נקראה לרדיו יחד עם מריה טנאסה, כדי שיקליטו שיר, מחציתו ברומנית, מחציתו ברוסית, ליום הולדתו של יוסיף סטלין. זה לא מצא חן בעיניה והתנגדה בקולניות ועל כך נלקחה למשטרה. עד מות סטלין נאסר עליה להשתתף במופעים.

יואנה ראדו הייתה נשואה חמש פעמים, פעמיים עם אותו גבר. היא הייתה מיודדת עם בני הזוג צ'אושסקו ואנשי שלטון נוספים והשתמשה בקשריה כדי להציל ידיד ממשפט וכדי לקבל רישיון לרכוש את הבית בו גרה. היא הייתה האישה השנייה בתולדות רומניה שנהגה על אופנוע והשתמשה בו כדי לנסוע לרוחבה ולאורכה של רומניה. ב-1961 נפגעה בתאונת דרכים ומאז הייתה מוגבלת בהליכתה. ב-1987 שרה בסרט O zi în București (יום בבוקרשט) ובאותה שנה, ליום הולדתה השבעים, צולם איתה ועליה הסרט Ioana Radu - Romanța amintirilor (יואנה ראדו - רומנסת הזכרונות). בגלל מוגבלותה בהליכה התבודדה בביתה, אולם במהפכה הרומנית, לאחר בריחת ניקולאה צ'אושסקו, הופיעה במרפסת של הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הרומנית ודיברה אל ההמונים.

אחותה, מיאה בראיה, שחיה בניו יורק הקדישה לה פרק בספר זכרונות שפרסמה. עם מותה הורישה ראדו את רכושה לאחותה מיאה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]