לדלג לתוכן

יוהאן אנדראס זגנר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוהאן אנדראס זגנר
Johann Andreas von Segner
דיוקן של יוהאן אנדראס סגנר
דיוקן של יוהאן אנדראס סגנר
לידה 9 באוקטובר 1704
ברטיסלאבה, ממלכת הבסבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 באוקטובר 1777 (בגיל 72)
האלה, ממלכת פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה שטאדטגוטסאקר עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת פרידריך שילר (1730) עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט Georg Erhard Hamberger עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט יוהאן גאורג ביש, August Hermann Niemeyer, Christian Garve, Johann Ephraim Scheibel, August Hermann Niemeyer עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה עמית החברה המלכותית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוהאן אנדראס פון זגנרהונגרית: Segner János András; ‏9 באוקטובר 17045 באוקטובר 1777) היה מדען ומחנך הונגרי.

תרומות מדעיות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1728 פרסם זגנר מאמר ובו הוכחה של כלל הסימנים של דקארט לקביעת מספר השורשים החיוביים והשליליים של משוואה אלגברית שכל שורשיה ממשיים; מאוחר יותר הוא הקדיש מאמר נוסף לגזירת הכלל הזה (1758). בהתכתבות עם לאונרד אוילר מ-1761 הוא הציג פתרון רקורסיבי לבעיה של קביעת מספר החיתוכים של מצולע בעל n צלעות למשולשים באמצעות אלכסונים לא נחתכים (ראו גם משפט אוילר על חלוקת מצולעים). התכתבות זו הובילה לגילוי החשיבות הקומבינטורית של מספרי קטלן.

בלוגיקה מתמטית זגנר פיתח את רעיונותיו של לייבניץ והיה אחד הראשונים לעשות שימוש נרחב במערכת של סמלים ייעודיים כדי לפרמל היסקים לוגיים.

ב-1751 זגנר הציג לראשונה את מושג מתח הפנים של נוזלים, תוך שהוא מפתח המשגה של פני השטח שלהם כממברנה מתוחה. הוא ניסה ללא הצלחה לפתח תיאוריה מתמטית של פעולה קפילרית. עם זאת, השקפותיו על כוחות משיכה זעירים ובלתי מובחנים היוצרים מתיחות תמידית של פני הנוזל סללו את הדרך לפיתוח הכמותיים יותר שבאו לאחר מכן.

זגנר הוכיח שלכל גוף מוצק קיימים לפחות שלושה "צירי סימטריה מוכללים", והציג בעקבות כך את שלושת הצירים הראשיים של גוף קשיח. בכך למעשה גילה וזיהה לראשונה את חשיבות טנזור ההתמד, ועבודתו מכילה אבחנות ראשוניות על ההקשרים הרעיוניים של מושגים אלו. אוילר היטיב להשתמש בתגלית זאת, והסיק את משוואותיו החשובות על התנועה הסיבובית של גוף קשיח (ב-1765), שמתארות את הסיבובים של גוף קשיח ממערכת ייחוס שציריה מתלכדים עם הצירים הראשיים שלו. מאוחר יותר, זגנר חקר את התאוריה של סביבונים מסתובבים.

זגנר המציא את אחת מטורבינות המים הראשונות, המצאה שהייתה בעלת חשיבות ראשונה במעלה. הוא נעזר בעבודתו התאורטית של דניאל ברנולי על כוח התגובה של סילוני מים כדי לתכנן את גלגל זגנר, שמזכיר סוג אחד של ממטרה מודרנית. בקרב היסטוריונים של המדע זגנר זכור כ"אבי טורבינת המים" בשל המצאתו. המצאתו זו וכן התכתבויותיו עם אוילר השפיעו במידה מסוימת על עבודתו התאורטית של אוילר על טורבינות.

זגנר הקדיש זמן רב לשיפור ושכלול מכשירים מדעיים קיימים, החל מסרגל החישוב ועד לשעונים וטלסקופים. במאמר מ-1758 זגנר תיאר שיטה מכנית אוניברסלית לחישוב שורשים ממשיים של משוואות פולינומיות, וב-1770 הממציא האנגלי ג'ון ראונינג פיתח מחשב אנלוגי מתאים בהתבסס על מאמרו של זגנר.[1]

יוהאן פרידריך בנזנברג ציין ביומנו שזגנר פיתח התקן מכני להדגמה של תנועת הפרצסיה של ציר כדור הארץ.[2]

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוהאן אנדראס זגנר בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]