יוהאן גוסטב רנאט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יוהאן גוסטף רנאט)
יוהאן גוסטב רנאט
Johan Gustaf Renat
לידה 1682
סטוקהולם, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 במאי 1744 (בגיל 62 בערך)
סטוקהולם, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים דזונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אחת מהמפות של רנאט של ג'ונגאר

יוהאן גוסטב רנאטשוודית: Johan Gustaf Renat;‏ 16821744) היה חייל וקרטוגרף יהודי-שוודי. הוא ידוע בעיקר בתפקידו בהבאת מפות מפורטות של מרכז אסיה לאירופה לאחר קרוב לשני עשורים בשבי הרוסי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה מוקדמת ושבי רוסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רנאט היה בנם של מהגרים יהודים הולנדים לשוודיה, שזכו באזרחות שוודית בשנת 1681, שנה לפני לידתו.

במהלך המלחמה הצפונית הגדולה נגד רוסיה, הוא שירת בצבאו של קרל ה־12 כקצין (styckjunkare) בתותחנים. הוא נלקח בשבי לאחר קרב פולטבה בשנת 1709. בשנת 1711 נשלח לטובולסק שם הוחזקו קצינים שוודים רבים כאסירי מלחמה. הוא נכנס לשירות הרוסי בתנאי שלא יילחם נגד שוודיה. רנאט עזר ביצירת מפות של סיביר עבור ממשלת רוסיה.

בשנת 1716 השתתפו רנאט ושבויי מלחמה שוודים אחרים במסע של איוון בוחהולץ לחקור את מרבצי הזהב סביב אגם יאמיש על נהר אירטיש. המשלחת נפלה למטרה של כוח ג'ונגארי, ורנאט שהה בשבע עשרה השנים הבאות בשבי הג'ונגאר.

שבי ג'ונגארי וחזרה לשוודיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחאנות ג'ונגאר, רנאט עזר חאנים צוואנג רבטאן וגלדן צרן לארגן את המערכות שלהם נגד צ'ינג במרכז אסיה. בין היתר הוא ארגן גדוד ארטילרי ועזר בחימוש תותחים.

רנאט פגשה גם אישה שוודית שהייתה גם היא שבויה. זו היה בריגיטה שרזנפלדט, שמוצאה מסקונה. אלמנה פעמיים היא התחתנה עם אסיר גרמני שהצטרף לשירות רוסי ונשלח לסיביר. השיירה שלהם נתפסה על ידי שודדי ג'ונגאר בשנת 1716, שהרגו את בעלה. בהמשך התחתנה עם רנת.

בשנת 1733 הורשו רנאט ואשתו לעזוב. הם חזרו בשנה שלאחר מכן לסטוקהולם, בליווי ארבע משרתות מג'ונגאר, שהוטבלו כשהגיעו לשוודיה. משפחתו של רנאט קנתה בית בגמלה סטאן שם התיישבה. בשנת 1739 הועלה רנאט לדרגת קפטן בצבא השוודי. באותה שנה הוא נישא בשנית לתעשיינית אליזבט פריץ.

מפות מרכז אסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רנאט הביא לשוודיה שתי מפות מפורטות של מרכז אסיה. אך מפות אלה הושארו באפלוליות יחסית במשך שנים רבות. בשנת 1878 התגלו עותקים של המפות על ידי הסופר השוודי אוגוסט סטרינדברג, אז עוזר ספרן בספרייה המלכותית השוודית. הוא נתן חסות לפרסומם מחדש ברוסיה בשנת 1881. עשור לאחר מכן התגלה המקור בספרייה של אוניברסיטת אופסלה, שם הם עדיין מוחזקים.[1]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Renat, Johan Gustaf. Carte de la Dzoungarie: dressée par le suédois Renat pendant sa captivité chez les kalmouks de 1716-1733. St. Petersburg: Societé Impériale Russe de Géographie, 1881.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "August Strindberg, "En svensk karta över Lop-nor och Tarimbäckenet" (in Swedish)". אורכב מ-המקור ב-2007-09-28. נבדק ב-2007-08-16.