יוהאן כריסטוף באך (1642–1703)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוהאן כריסטוף באך
Johann Christoph Bach
לידה 6 בדצמבר 1642
ארנשטאט, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 31 במרץ 1703 (בגיל 60)
אייזנך, דוכסות סקסוניה-אייזנך עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות שוורצבורג-זונדרסהאוזן עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם המוזיקה הקלאסית בתקופת הבארוק עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה עוגב, עוגב עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים יוהאן ניקולאוס באך, Johann Friedrich Bach, Johann Michael Bach עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוהאן כריסטוף באך (13)[1]גרמנית: Johann Christoph Bach‏; 6 בדצמבר 164231 במרץ 1703) היה מלחין ועוגבן גרמני בן תקופת הבארוק, ואחד מבני משפחת המוזיקאים הנודעת באך. הוא היה בן דוד שני של המלחין יוהאן סבסטיאן באך וכמו כן אחיו של המוזיקאי יוהאן מיכאל באך (14), ודודה של אשתו הראשונה של יוהאן סבסטיאן מריה ברברה באך.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוהאן כריסטוף באך נולד בארנשטאדט וקיבל חינוך מוזיקלי מאביו, היינריך באך (6). בשנת 1663 מונה כעוגבן בתזמורת (“קפלה") טירת ארנשטאדט. שנתים מאוחר יותר התמנה למשרת עוגבן העיר בכנסית סנט גאורג באייזנך. במקביל התמנה לצ'מבליסט ועוגבן בקפלת החצר של דוכס אייזנך. הוא החזיק בשתי המשרות עד מותו.

מעט ידוע על עבודתו בתזמורת החצר. רוב זמנו היה עמיתו של בן דודו החצוצרן יוהאן אמברוסיוס באך (11). סביר מאוד שיוהאן סבסטיאן הצעיר קיבל את רשמיו הראשונים מנגינה בעוגב מדודו זה. בתזמורת זו פעלו באותה תקופה כמה מחשובי המוזיקאים בגרמניה באותה עת. במשך מספר שנים ניהל את התזמורת הקפלמייסטר דניאל אברלין, שהיה גם חותנו של המלחין גאורג פיליפ טלמן (שאף ניצח על התזמורת לפרקים). במשך תקופה קצרה ניגן בתזמורת גם המלחין יוהאן פכלבל.

בעוד תפקיד החצר שלו היה רם דרג ויציב, תפקידו העירוני היה רצוף מריבות בינו ובין מועצת העיר, על ענייני כספים וסרוב המועצה לספק לו מקום מגורים. (ובסופו של דבר חצר הדוכס היא שדאגה לו בכך). הוא גם נאבק שנים במועצת העיר על שיקום העוגב של כנסית סנט גאורג. רק ב- 1696 הוא הצליח לשכנע את מועצת העיר בצורך זה, אך לא זכה לראות את התוצאה (המרהיבה), שהושלמה בשנת -1707. על אף הצלחתו כמוזיקאי, סבל יוהאן כריסטוף מקשיים כלכליים רבים, והותיר אחרי מותו חובות רבים.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליוהאן כריסטוף באך היו שמונה צאצאים. ארבעה מהם היו מוזיקאים מקצועיים.

  1. יוהאן ניקולאוס באך (27) (נולד באייזנך ב-10 באוקטובר 1669, נפטר ביינה ב-4 בנובמבר 1753) שימש כעוגבן בכנסיית העיר. יינה מספר יצירות מפרי עטו שרדו
  2. מריה סופי באך (הוטבלה באייזנך ב-26 במרץ 1674, ?)
  3. יוהאן כריסטוף באך (28) (הוטבל באייזנך ב-29 באוגוסט 1676, נפטר אחרי 1730). היה צ'מבליסט בארפורט, אחר כך נדד להמבורג, לרוטרדם ומשם לאנגליה
  4. כריסטינה דורותאה באך (הוטבלה באייזנך ב-19 בספטמבר 1678, ?)
  5. יוהאן פרידריך באך (29) (נולד באייזנך ב-1682, נקבר במילהאוזן ב-8 בפברואר 1730) היה עוגבן במילהאוזן, משרה אותה ירש מיוהאן סבסטיאן באך.
  6. יוהאן מיכאל באך (30) (הוטבל באייזנך ב-1 באוגוסט 1685, ?) היה בונה עוגבים בסטוקהולם
  7. מרגרטה באך (הוטבלה באייזנך ב-1 באוגוסט 1685, נקברה באייזנך ב-4 ביוני 1686) (תאומה של הקודם)
  8. אנה אליזבת באך (הוטבלה באייזנך ב-6 ביוני 1689, נפטרה באייזנך ב-31 במרץ 1703)

פעילתו כמוזיקאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתוך משפחת באך זכה יוהאן כריסטוף להערכה רבה כמלחין. בדברים לזכרו של יוהאן סבסטיאן באך, שנכתבו בשנת 1754, מוזכרת כתיבתו לשבח. כן מוזכר שבעוגב ועל המקלדת מעולם לא ניגן בפחות מחמישה קולות נפרדים. יוהאן סבסטיאן ביצע כמה מן המוטטים והקונצ'רטי הווקאליים שלו בלייפציג, ואף הוסיף כוראל משלו למוטט של דודו. על אף שהיה בעיקר עוגבן וצ'מבליסט, נותרו מעט יצירות משלו למקלדת. אך אלו ששרדו מוכיחות כי היה מלחין מוכשר, בעל סגנון דומה לזה של פכלבל.

יצירותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך שנים רבות יוחסו כמה מיצירותיו לקרוב משפחתו המפורסם יוהאן סבסטיאן באך. המפורסמת בהן היא הקנטטה Meine Freundin, du bist schön (מה יפה את, רעייתי), המבוססת על שיר השירים.

בשנת 1949 פרסם המוזיקולוג הגרמני מרטין פישר אוסף של 44 פרלודים וכוראלים שלו, על בסיס שני עותקים של כתב יד שנשמרו בספריה של בית הספר הגבוה למוזיקה בברלין. בסך הכל שרדו מעט מיצירותיו, מה שמקשה מאוד על קביעת כרונולוגיה שלהן, או על מעקב אחר התפתחות סגנונו המוזיקלי.

  • Choräle zum Präambulieren לעוגב
  • Aria Eberliana pro dormiente Camillo לצ'מבלו
  • Sarabande duodecies variata לצ'מבלו
  • פרלוד ופוגה במי במול מז'ור לצ'מבלו

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Christoph Wolff et al. 'Thw New Grove Bach Family' New York: W.W.Norton & Company 1983. ISBN 0-393-30354-3

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוהאן כריסטוף באך בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מספר זה, והמספרים המלווים שמות נוספים של בני המשפחה הם מספרם הסידורי על פי ספר היוחסין שחיבר יוהאן סבסטיאן באך. מספרים אלה מקובלים במחקר על מנת להבחין בין בני המשפחה.