יוז'י ימאמוטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוז'י ימאמוטו
山本耀司 yohji
לידה 3 באוקטובר 1943 (בן 80)
טוקיו, האימפריה היפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תחום יצירה עיצוב אופנה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה honorary Royal Designer for Industry (2006)
מפקד מסדר האמנויות והספרות (2011)
אביר מסדר האמנויות והספרות (1994) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.yohjiyamamoto.co.jp
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שמלה, פוליאסטר (1988)

יוז'י ימאמוטויפנית: 山 本 耀 司), יליד 1943, הוא מעצב אופנה יפני עטור פרסים ורב השפעה הפועל בטוקיו ובפריז. הוא נחשב לחייט אומן, לצד מדלן ויונה וידוע בסגנון חייטות אוונגרדי המציע אסתטיקת עיצוב יפנית.

בין הפרסים היוקרתיים בהם זכה על תרומתו לאופנה נמנים מפקד במסדר האמנויות והספרות, מדליית כבוד עם סרט סגול (Medal of Honor with Purple Ribbon), אות המסדר הלאומי לאמנויות (The Ordre national du Mérite), המעצב התעשייתי המלכותי (The Royal Designer for Industry) ופרס אומן העיצוב מטעם קבוצת האופנה הבינלאומית (Master of Design award by Fashion Group International).

מעצב[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בטוקיו, ימאמוטו בוגר אוניברסיטת קיו בעל תואר במשפטים מ 1966. לימודי עיצוב אופנה נוספים שלו בבית הספר לעיצוב אופנה בבונקה היקנו לו תואר בתחום ב 1969.

ימאמוטו הופיע לראשונה בפריז ב 1981. הקולקציות המסחריות המוצלחות שלו, יוז'י ימאמוטו (נשים וגברים) ו Y's, פופולריות במיוחד בטוקיו. שתי קולקציות אלו זמינות גם בחנויות הדגל שלו בניו יורק, פריז ואנטוורפן ובמחלקות אופנה עילית בחנויות כלבו ברחבי העולם. קולקציות עיקריות נוספות כוללות Pour Homme, Costume d'Homme ו Diffusion line. חברת יוז'י ימאמוטו דווחה ב 2007 שהמכירות משתי הקולקציות העיקריות הניבו הכנסה שנתית של מעל מאה מיליון דולר. ימאמוטו נודע ברוח החדשנות בעיצוביו שלרוב רחוקים מהמגמות הרווחות. עיצוביו מתאפיינים בצלליות שחורות וגדולות ומכילים לרוב וילונות במגוון מרקמים. יצירותיו הפכו למוכרות בקרב הצרכנים באמצעות שיתופי הפעולה שלו עם מעצבי אופנה אחרים ובהם אדידס (Y-3), הרמס, מיקימוטו ומנדרינה דאק וכן עם אמנים מסוגות שונות כמו טינה טרנר, סר אלטון ג'ון, פלאסבו, טקאשי קיטאנו, פינה באוש והיינר מילר. יוז'י ימאמוטו הוזמן לעצב את הגיליון השני של מגזין העיצוב ב 2005. ניהול כלכלי כושל הוביל את המותג לחובות של מעל 65 מיליון דולר ב 2009. כישלון כלכלי זה הכעיס את ימאמוטו והוביל לארגון מחדש של החברה ב 2010. חברת ההחזקות היפנית Integral Corp ארגנה מחדש את חברת האופנה ובנובמבר 2010 יצאה מחובות ומאיום של פשיטת רגל.

חיי משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביתו של ימאמוטו, לימי ימאמוטו, הולכת בעקבותיו. היא התגלתה כמעצבת אופנה בשבוע האופנה בטוקיו בשנת 2000, הציגה בטוקיו מ 2000 על 2007, אז הופיעה בפריז תחת שם המותג לימי פאו (LIMI feu). בשלהי שנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90, ימאמוטו היה בקשר עם עמיתה יפנית, מעצבת אופנית אוונגרדית בשם ריי קאווקובו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוז'י ימאמוטו בוויקישיתוף