יוז'ף קטונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוז'ף קטונה
Katona József
הדפס אבן מאת מיקלוש ברבש (אנ')
הדפס אבן מאת מיקלוש ברבש (אנ')
לידה 11 בנובמבר 1791
קצ'קמט, ממלכת הונגריה, האימפריה האוסטרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 באפריל 1830 (בגיל 38)
קצ'קמט, ממלכת הונגריה, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה הונגרית, גרמנית, איטלקית, צרפתית, אנגלית, לטינית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פרוטומה של יוז'ף קטונה בפנתאון בסגד

יוֹזֶ'ף קַטוֹנָההונגרית: Katona József;‏ 11 בנובמבר 1791 קצ'קמט16 באפריל 1830 קצ'קמט) היה מחזאי ומשורר הונגרי, יוצר הטרגדיה ההיסטורית באנק באן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוז'ף קטונה נולד ונפטר בקצ'קמט. הוא למד עריכת דין באוניברסיטת אטווש לוראנד בפשט, ובמקביל, לקח חלק בחיי התיאטרון של הבירה: הוא היה שחקן, כתב כמה מחזות, וכן תרגם ועיבד יצירות מלודרמטיות גרמניות עבור התיאטרון ההונגרי. הוא אהב ללא תקנה את השחקנית ההונגרית המובילה, גברת דרי, אבל היא מעולם לא השיבה לו אהבה.

יוז'ף קטונה כתב את באנק באן, הדרמה החשובה ביותר שלו, לתחרות ספרותית שאורגנה על ידי כתב עת של קולוז'וואר בשנת 1815. התחרות דרשה דרמה היסטורית עם רקע הונגרי. תוצאת התחרות הייתה אכזבה עבור קטונה: הבאנק באן שלו לא הוזכר כלל. הוא כתב מחדש את המחזה ופרסם אותו באופן פרטי ב-1820, אך הוא נותר ללא תשומת לב עד אמצע שנות ה-30. הוא חזר לעיירת הולדתו קצ'קמט. בעשר השנים האחרונות לחייו הוא לא כתב יותר לבמה. קטונה מת ב-16 באפריל 1830 מהתקף לב מול משרדו.

מחזותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Aubigny Clementina‏, 1813
  • Ziska‏, 1813 – מציג את דמותו של יאן ז'יז'קה מצביא ההוסיטים
  • Jeruzsálem pusztulása (חורבן ירושלים), 1814 – "היהודים הנואשים והמורעבים, הקנאים לדתם ולמולדתם משמשים נושא לטרגדיה זו"[1]
  • A rózsa, vagy a tapasztalatlan légy a pókok között (הוורד, או הזבוב חסר הניסיון בין עכבישים), 1814
  • Bánk bán (באנק באן) 1815

באנק באן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור היה על באנק, המשנה למלך שמונה על ידי אנדראש השני, מלך הונגריה (1205–35), בזמן שהמלך יצא למערכה מחוץ להונגריה. באנק הסתבך בקנוניה נגד אשתו ילידת גרמניה של המלך; הוא ניסה למנוע את המרד, אבל לבסוף הוא האיש שהרג את המלכה. הסיבה שלו לרצח הייתה פוליטית ואישית בו זמנית: המלכה גרטרוד השתתפה במזימה לפתות את אשתו של באנק. דמותו המורכבת של באנק והקונפליקט העמוק בין חובה ואבל אישי הופכים את באנק באן לאחת הדרמות ההונגריות הטובות ביותר. היא נכתבה בזמן שהאינטלקטואלים של המדינה התנגדו לאבסולוטיזם ההבסבורגי, והדרמה עוסקת בתקופות ימי הביניים שבהן אצולת הונגריה נלחמה גם נגד גורמים זרים שתפסו את השלטון שלא כחוק, ולכן הדרמה הוכנסה לרשימה השחורה על ידי הממשלה. בשנת 1848, בערב 15 במרץ, קבע התיאטרון הלאומי ההונגרי הופעה של באנק באן. זה היה אירוע סמלי, חלק מהמהפכה ההונגרית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוז'ף קטונה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הערך קַטוֹנָה יוֹזֶ'ף באנציקלופדיה העברית, כרך כ"ט, עמוד 580