יוסי ואסה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסי ואסה
לידה 2 במאי 1975 (בן 48)
אתיופיה
סוגה מועדפת קומדיה
תיאטרון
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2000
עיסוק סופר
בת זוג ירדן ואסה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסי ואסה (נולד ב-2 במאי 1975) הוא תסריטאי ושחקן תיאטרון וטלוויזיה ישראלי. הסדרה הקומית שיצר וכתב "נבסו" זכתה בפרס אמי הבין-לאומי לשנת 2018.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ואסה נולד באתיופיה, ועלה לישראל עם משפחתו בגיל עשר במבצע משה. עם עלייתו התיישבה המשפחה בנתניה, תחילה במרכז קליטה, ולאחר מכן בשכונת קריית נורדאו בעיר. הוא למד בכפר הנוער אמי"ת פתח תקווה, ושירת בצבא בתיאטרון צה"ל. לואסה תואר ראשון מהחוג לתיאטרון באוניברסיטת חיפה, אותו סיים ב-1998. כשהגיע לסן פרנסיסקו כשחקן בהצגה פגש את אשתו לעתיד ירדן ואסה, ציירת ואמנית קומיקס שלמדה שם אמנות וציור. השניים חזרו יחד לישראל ב-2006 וגידלו את ילדיהם בחינוך ביתי, ובהמשך בבית הספר הדמוקרטי ״שחף״ שבשוהם.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ואסה יצר ושיחק בהצגת היחיד "באמהרית זה נשמע יותר טוב", העוסקת בילדותו בכפר באתיופיה, במסעו לארץ ישראל, ובסיפור קליטתו בישראל. ההצגה הועלתה על במות מעל אלף פעמים[1]. בעקבות המתיחות שנוצרה בין משטרת ישראל ליוצאי אתיופיה, החליטה המשטרה לקיים אותה בפני שוטרי משטרת ישראל. ב-2005 הועלתה ההצגה "יחיד במינו" שכתב עם שי בן עטר, בהפקה משותפת של תיאטרון הנפש והתיאטרון הארצי לילדים ונוער[2]. ההצגה הועלתה בתיאטרון ניו ויקטורי בברודוויי, ניו יורק. ואסה כתב, ביים והפיק את המחזה "מר גטו", וכתב וביים את ההצגה "שאריות של החיים".

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ואסה הופיע ככתב שטח במגזין "דרך העיניים שלנו" ששודר בטלוויזיה החינוכית. הוא השתתף גם בתוכנית האירוח הקומית בערוץ IETV אותה יצר, כתב, שיחק בה והנחה אותה לצדו של שמואל ברו, ובתוכנית "הולו הגר" באותו הערוץ ככותב מערכונים ומנחה. ב-2003 גילם חייל ממשטרה צבאית בעונה הראשונה של סדרת הילדים הקומית ״הפיג'מות״ ששודרה בערוץ הילדים. ב-2005 השתתף בתפקיד אורח בסדרה "בוא נתערב" ששודרה בטלוויזיה החינוכית, שיועדה ללימוד והקניית השפה העברית. ב-2008 גילם חייל בעונה החמישית של סדרת הילדים הקומית ״הפיג'מות״ ששודרה בערוץ הילדים. ב-2009 שיחק את מק בסדרת הילדים הקומית ״מנדלבאום בלש פרטי״ ששודרה בערוץ הילדים. ב-2013 השתתף בגרסה הישראלית לסדרה "המשרד" של yes , בתפקיד אבבה (אבי). ב-2015 שיחק עובד במשרד הרווחה בסדרת הדרמה של HOT ״זגורי אימפריה״. באותה השנה גילם רופא/שחקן בסדרת הדרמה של yes ״רון״. כמו כן באותה השנה שיחק בסדרה ״החדש של עומרי גורדון״ ששודרה ערוץ 2 בתפקיד יוסי.

ב-2017 שודרה הסדרה "נבסו", אותה יצר וכתב עם שי בן עטר וליאת שביט, ובה הוא הופיע בתפקיד הראשי בתור גילי צ'לצ'או, פרסומאי יוצא אתיופיה. את שיר הנושא לסדרה שר ההרכב קפה שחור חזק בשיתוף ואסה.

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 השתתף בסרט "אחות זרה" בבימויו של דן וולמן. בשנת 2005 השתתף בסרט הקולנוע הישראלי-צרפתי "תחיה ותהיה". ב-2019 השתתף בסרט "אתר הצלילה בים האדום" בבימויו של גידי רף.

יצירות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות ה-90 הוציא יחד עם שמואל ברו שלוש קלטות וידאו באמהרית, שזכו להצלחה בקרב עולי אתיופיה.

בשנת 2005 ביצע קטע קריאה בתחילת השיר "שובי אל ביתי" שהופיע באלבום "ממעמקים" של הפרויקט של עידן רייכל. כמו כן, גם שיחק בקליפ של השיר "מילים יפות מאלה", מאותו אלבום, לצדה של הזמרת כברה קסאי.

ב-2015 הוציא לאור יחד עם ירדן ואסה את הרומן הגרפי "היום האחרון של פורים"[3], העוסק בתהליך ההגירה האוטוביוגרפי שלו מאתיופיה בישראל. ירדן ואסה עיבדה את הסיפור שכתב לקומיקס ויצרה ממנו רומן גרפי. הספר זכה בפרס דבורה עומר, נבחר מצעד הספרים וזוכה מענק מועצת התרבות של מפעל הפיס לשנת 2014.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההצגה "יחיד במינו" זכתה בשנת 2005 בפרס ההצגה הטובה ביותר, פרס הבימוי לבמאי שי בן עטר, וציון לשבח לשחקנים שי פרדו ותיתי אספה בפסטיבל הבינלאומי להצגות הילדים בחיפה[4]. בשנת 2010 זכה ואסה בפרס המשרד לקליטת עלייה על שם יורי שטרן, המוענק לאמנים עולים בתחום התרבות והאמנות, בקטגוריית ההומור והסאטירה[5].

בנובמבר שנת 2018 הסדרה "נבסו", אותה גם יצר ואסה, זכתה בפרס אמי הבין-לאומי בקטגוריית הסדרה הקומית הטובה[6]. הסדרה משודרת בערוץ רשת 13 (ולפני כן בערוץ 2 של רשת) והיא עוסקת במשפחה מעורבת המורכבת מאב אתיופי, אם אשכנזייה, בתם המשותפת, והמשפחה המורחבת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוסי ואסה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ איתי בלומנטל, להפגת המתח: השוטרים יצפו בהצגה "באמהרית זה נשמע יותר טוב", באתר ynet, 8 ביולי 2015
  2. ^ יחיד במינו, באתר התיאטרון הארצי לילדים ונוער
  3. ^ יוסי ואסה, עיבוד לקומיקס - ירדן ואסה, היום האחרון של פורים, כנרת, בית הוצאה לאור, 2015
  4. ^ רותה קופפר, הזוכה בפסטיבל הצגות הילדים בחיפה: "אנד ארגיי", באתר הארץ, 1 במאי 2005
  5. ^ פרס השרה לשנת 2009, באתר משרד העלייה והקליטה
  6. ^ וואלה! תרבות‏, כבוד עצום: "נבסו" זכתה באמי הבינלאומי לסדרה הקומית הטובה ביותר, באתר וואלה!‏, 20 בנובמבר 2018