יוסי פיאמנטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסי פיאמנטה
יוסי פיאמנטה בהופעה בעיר העתיקה בירושלים
יוסי פיאמנטה בהופעה בעיר העתיקה בירושלים
לידה 29 בנובמבר 1951
ל' בחשוון תשי"ב
ירושלים, ישראל
פטירה 23 באוגוסט 2015 (בגיל 63)
ח' באלול תשע"ה
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1972–2015 (כ־43 שנים)
סוגה רוק ג'אז מזרחית חסידית
כלי נגינה גיטרה
שיתופי פעולה בולטים להקת פיאמנטה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסי פיאמנטה (ל' בחשוון תשי"ב, 29 בנובמבר 1951ח' באלול תשע"ה, 23 באוגוסט 2015) היה גיטריסט ישראלי שפעל בישראל ובארצות הברית. יחד עם אחיו החלילן אבי פיאמנטה, הרכיבו את להקת פיאמנטה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בירושלים לגני' וליהודה פיאמנטה, ששימש כאיש כוחות הביטחון ביחידת 101 ובשב"כ[1], המשפחה הייתה ממוצא סורי וספרדי מסורתי ובגיל 12, עברה משפחתו לתל אביב. לבר המצווה שלו קיבל גיטרה כמתנה מדודו, המוזיקאי אלברט פיאמנטה והחל לנגן בה בדרך של לימוד עצמי. את שירותו הצבאי עשה בלהקת חיל התותחנים בתקופה שלפני מלחמת יום הכיפורים, יחד עם יוני רכטר, שלישיית אף אוזן גרון ואחרים.

בתקופת מלחמת יום הכיפורים כבר היה משוחרר והחל להופיע יחד עם אחיו הצעיר אבי, בן ה-15, שניגן על חליל ואורגן בהופעות מול החיילים המגויסים. לאחר מכן, בסוף 1974, הקימו השניים את להקת פיאמנטה.

פיאמנטה הופיע לעיתים בבית ליסין גם ללא הלהקה בערבים שהוקדשו לג'ימי הנדריקס. באחת מהופעותיו שנערכה בנהריה בליל שבת, קיבל מכת חשמל שהעיפה אותו מהבמה וכמעט הביאה למותו. עם התפתחותו המוזיקלית החל לשתך פעולה עם המוזיקאי סטן גץ ובעקבות זה עבר לארצות הברית שם התוודע והכיר את בת דודתו בת ה-16 וויויאן, לאחר נישואיו החל בתהליך איטי של חזרה בתשובה.

אחיו ואחיותיו השתקעו גם הם בארצות הברית. בהמשך העמיקו יוסי ואבי את חזרתם בתשובה, אחיו אבי התקרב לחסידות חב"ד והשניים הוזמנו פעמים רבות לנגן לפני הרבי מנחם מנדל שניאורסון. הבסיסט בלהקתם ג'ו ריד נישא לאחותם והשלים לימודי רפואה בארצות הברית.

ב-2005 התגרש יוסי פיאמנטה, ולבקשת אביו, חזר לישראל. הוא הופיע בישראל ובמקביל, שמר על הפופולריות שלו בקרב יהודי ארצות הברית, ובפרט בקרב הקהל החסידי-מזרחי.

ב-23 באוגוסט 2015, נפטר פיאמנטה ממחלת הסרטן בניו יורק, ונקבר בחלקת חב"ד בהר הזיתים[2] בירושלים[3].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיאמנטה היה נשוי לבת דודתו וויויאן ולהם שישה ילדים. הזוג התגרש בשנת 2005, והוא נישא בשנית[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]