יוסף ממן (חייל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסף ממן
לידה 1947
קזבלנקה, מרוקו
נהרג 12 באוקטובר 1973 (בגיל 26 בערך)
רמת הגולן
מקום קבורה בית העלמין הצבאי בטבריה
מדינה ישראל
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19631973 (כ־10 שנים)
דרגה רב-סמל  רב-סמל
תפקידים בשירות
מכונאי רכב
פעולות ומבצעים
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
עיטורים
עיטור המופת  עיטור המופת

יוסף ממן (194712 באוקטובר 1973) היה חייל שנהרג במלחמת יום הכיפורים, בעל עיטור המופת.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממן נולד בשנת 1947 לאיזה וחביב בקזבלנקה, מרוקו. משפחתו עלתה לארץ בשנת 1954. ממן שגדל בטבריה למד בבית הספר "תלמוד תורה" בעיר, ולאחר מכן בבית-הספר הדתי "אחוזת נפתלי" בקיבוץ לביא. כדי לעזור בפרנסת המשפחה, עזב את לימודיו בתיכון. ממן עבר קורס מכונאות רכב.

ממן התגייס לצה"ל בפברואר 1963 והוצב בחיל השריון, חיל הטכנולוגיה והאחזקה ובחיל החימוש בתפקיד מכונאי רכב.

בתחילת אוגוסט 1965, שוחרר יוסף מהשירות הסדיר כדי שיוכל לעזור בפרנסת המשפחה. לאחר ששוחרר, הוצב ביחידת מילואים ושם מונה להיות המכונאי הראשי במוסך "עמק הירדן". באחד התרגילים של יחידת המילואים, פלוגת חרמ"ש בה שירת, נקרע הזחל של אחד הזחל"מים. ממן תיקן את התקלה ללא כל הוראה ממפקדיו. אחרי שהוברר לרמטכ"ל דוד אלעזר שצפה בתרגיל, כי מעשהו היה יוזמה אישית וספונטנית ציין את ממן לשבח.

במלחמת ששת הימים לחם ממן בקרבות שהתחוללו בג'נין ובקוניטרה.

עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים הוצב עם יחידתו עם ברמת הגולן. ממן היה עסוק בתיקון והכשרה של כלי רכב שנפגעו תחת אש. ב-8 באוקטובר הכשיר זחל"ם לאחר שנפגע באש, וזאת תחת הפגזה כבדה וכשהחיילים תופסים מחסה. ב-12 באוקטובר בעת הקרב שהתחולל נתקע הזחל"ם, וממן רץ לתקן אותו תחת מטחי אש שנורים לעבר יחידתו. הוא נורה ונהרג. על מעשהו עוטר על ידי הרמטכ"ל מרדכי גור באות המופת. הוא הובא למנוחות בבית העלמין בטבריה.

באפריל 1976 העניק הרמטכ"ל מרדכי גור לממן את אות המופת:

רב סמל ממן יוסף גילה אומץ לב. במלחמת יום הכיפורים שירת רס"ל יוסף ממן ז"ל בתפקיד מכונאי רכב בפלוגת חרמ"ש שלחמה בקרבות רמת הגולן. לפני עלות הפלוגה לרמת הגולן הכשיר רס"ל יוסף ממן ז"ל את כלי הרכב במסירות רבה, ותוך זמן קצר ביותר הביא אותם לכשירות מבצעית. ב-8 באוקטובר 1973 במשימת סריקה באזור אל על, תוך כדי הפגזה נתקע זחל"ם. הלוחמים תפסו מחסות אך רס"ל יוסף ממן ז"ל נע במהירות למקום ותחת אש אויב כבדה תיקן את התקלה. ב-12 באוקטובר 1973 בשעת הקרב חלה תקלה בזחל"ם מפקד הפלוגה וכל החיילים תפסו מחסות. רס"ל יוסף ממן ז"ל יצא תחת אש ארטילרית כבדה של האויב לתקן את הזחל"ם. תוך כדי עבודתו נפגע ונפל. במעשיו אלה היווה רס"ל יוסף ממן ז"ל מופת של מסירות, אומץ לב ויכולת מקצועית מעולה.

ממן השאיר אחריו הורים, אישה, בן ובת, אחים ואחיות.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו מונצח באנדרטה לנופלים במערכות ישראל בכפר הנוער הודיות, אנדרטה לזכר בני העיר טבריה שנפלו במערכות ישראל, יד לשריון בלטרון, אתר הנצחה לחללי חיל החימוש בנתניה ובבית יד לבנים בעירו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]