יועד נבו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יועד נבו
יועד נבו
יועד נבו
לידה ירושלים
מוקד פעילות אנגליה
סוגה אלקטרוניתסינת'-פופטריפ הופ
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים קולומביה רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יועד נבו הוא מפיק מוזיקלי ישראלי, טכנאי מיקס ומאסטרינג ומפתח וממציא בתחום האודיו. אחד המשפיעים והחשובים בתעשיית המוזיקה הישראלית[1] ובתעשיית המוזיקה הבריטית[1].

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבו גדל בירושלים והחל לנגן גיטרה בגיל עשר, ואחר כך הקים הרכב עם המתופף גדי סרי. בנוסף הקים אולפן מוזיקה ביתי עם טייפ סלילים בעל ארבעה ערוצים. בגיל 16 החל ללמוד במכללת סאונד יואב גרא, והחל את דרכו כעוזר הטכנאי הצעיר ביותר באולפני טריטון[1].

בשנת 1986 השתתף כנגן בהקלטות אלבום הבכורה של זאב טנא[2], שם פגש בנגן הקלידים תמיר קליסקי, ואחר כך שיתפו השניים פעולה כשהפיקו וניגנו באלבום הבכורה של להקת "מנגו" עם סאונד פופ-דאנס קליט[3], וב-1989 גם באלבום הבכורה של רחלי חיים, בו עיבדו והפיקו שני שירים[4].

בגיל 19 כבר היה חתום כטכנאי וכשותף בהפקה המוזיקלית של האלבום "אפר ואבק" של יהודה פוליקר ויעקב גלעד. האלבום הצליח באופן יוצא דופן ונחשב עד היום לאחד מאלבומי הרוק המצליחים והמוערכים בישראל[5].

בשנת 1988 הקים נבו עם זאב נחמה ותמיר קליסקי את להקת אתניX והפיק את אלבומם הראשון[6], בו שילב לראשונה בין מוזיקה עם השפעות מזרחיות לבין מוזיקת פופ מערבית ויצר את מה שהפך לימים לשילוב מוכר ומצליח[7]. האלבום הנפיק להיטים רבים וזכה בפרס אקו"ם על 'תרומה למוזיקה הישראלית'. נבו פרש מההרכב לאחר הפקת האלבום הראשון והתמקד בקריירה כמפיק מוזיקלי וטכנאי הקלטות. ב-2017 חזר לעבוד עם "אתניX" והפיק את האלבום "בטוח"[8].

ב-1997 הפיק את אלבום הבכורה של עברי לידר, "מלטף ומשקר" וב-1999 הפיק את האלבום השני של לידר, "יותר טוב כלום מכמעט". שני האלבומים הגיעו למעמד פלטינה וביססו את מעמדו של לידר כאומן מצליח. ב-2012 הפיק את האלבום "מישהו פעם" שהגיע למעמד של אלבום זהב[9], וב-2015 את האלבום "האהבה הזאת שלנו"[10].

רשימת האומנים שנעזרו בשירותיו לאורך השנים כוללת גם את שלמה ארצי, אחינועם ניני, אריק איינשטיין, שלום חנוך, כנסיית השכל, עפרה חזה, ירדנה ארזי, צביקה פיק, אלונה דניאל, אתי אנקרי, גידי גוב, ריקי גל, ריטה, רמי קלינשטיין, אביב גפן, שרית חדד, גלי עטרי, נורית גלרון, שלומי שבת, פבלו רוזנברג, דפנה ארמוני, יזהר אשדות, איזבו, דורי בן זאב, בועז שרעבי, אבטיפוס, מטרופולין, יהודית רביץ, אריאל זילבר, טובה גרטנר, אריאל הורוביץ, זאב טנא, אילנה אביטל, עמיר לב, אריק סיני, יפעת תעשה, דוד ד'אור, הדורבנים, אורנה דץ, עפר בשן, שרון מולדאבי, רפי פרסקי, שלומית אהרון, אלון אולארצ'יקֿ, דני סנדרסון, שרון ליפשיץ, פוליאנה פרנק, ארקדי דוכין, כוורת, היהודים, קורין אלאל, מירי מסיקה, נינט, שירי מימון ורבים אחרים.

משנת 1998 מתגורר נבו בלונדון, שם הקים את Nevo Sound Studios, אולפני הקלטות, מיקסים ומאסטרינג מהגדולים בבריטניה[11]. בלב האולפן עומדת קונסולת Neve אנלוגית קלאסית, אחת היחידות מסוגה בעולם. שם עובד נבו על סינגלים ואלבומים של אמנים בינלאומיים ומתפקד כאחד ממפיקי הפופ הבולטים בבריטניה. בין השאר עבד עם סיה, מובי, בריאן אדמס, גולדפראפ, מורצ'יבה, דאנדי וורהולז, סופי אליס בקסטור, שוגבייבס, ג'ם, פט שופ בויז, גירלז אלאוד, דוראן דוראן, אייר, רונאן קיטינג, מארק אואן, דניאל בדינגפילד, מקפליי, הולי ג'ונסון ואחרים[12].

לבד מקריירה מצליחה בתחום עשיית המוזיקה מתפקד נבו כיועץ פיתוח בכיר בחברת "וויבס אודיאו", עבורם פיתח מספר פטנטים רשומים בתחום האודיו הדיגיטלי[13]. "וויבס אודיאו" זכתה ב-2011 בפרס גראמי על הישגיה הטכנולוגיים ותרומתה לתעשיית המוזיקה[14].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היה נשוי לשדרנית הספורט מירי נבו ואשת התקשורת והדי-ג'יי הלית קולט[15].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 טל פרי, ‏סיפורים מהמיקסר, באתר גלובס, 31 במרץ 2011
  2. ^ בועז כהן, בשם כל הכאבים, חדשות, 4 באוגוסט 1989
  3. ^ רונן טל, ניסוי ותעייה: תמיר קליסקי ויועד נבו, חדשות, 18 במאי 1989
  4. ^ רונן טל, השירים צצו בין הכלים לאוכל, חדשות, 22 בנובמבר 1989
  5. ^ רונן טל, יהודה פוליקר ויעקב גלעד קיבלו אתמול תקליט פלטינה על "אסר ואבק", שמכר למעלה מ־4O אלף עותקים, חדשות, 9 בנובמבר 1988
  6. ^ רונן טל, בידור - תקליטים בעבודה, חדשות, 13 בנובמבר 1988
  7. ^ רותם איתן, תקליט ישראלי - אתניקס - "אתניקס" - הליקון, חדשות, 7 ביוני 1990
  8. ^ אתר למנויים בלבד בן שלו, אז איך החדש של "אתניקס"?, באתר הארץ, 3 באוגוסט 2017
  9. ^ עידן חגואל, עכבר העיר, עברי לידר חוגג 15 שנה ל"מלטף ומשקר": "תקליט שעיצב סאונד חדש", באתר הארץ, 2 בינואר 2012
  10. ^ אתר למנויים בלבד בן שלו, החדש של עברי לידר: אולי הבגדים שעיצב מוצלחים יותר, באתר הארץ, 26 באוקטובר 2014
  11. ^ טל פרי, בלונדון יש מוזיקה טובה, באתר nrg‏, 9 בפברואר 2001
  12. ^ גידי אביבי, לונדון מחכה להן, באתר הארץ, 28 ביולי 2005
  13. ^ Mastering with Waves Plugins - Masterclass with Yoad Nevo, סרטון בערוץ "Waves Audio", באתר יוטיוב (אורך: 35:53)
  14. ^ עכבר העיר, צלילי הניצחון, באתר הארץ, 13 בפברואר 2011
    דרור גלוברמן, ‏הגראמי - לחברת הייטק ישראלית, באתר ‏מאקו‏, 3 בינואר 2011
  15. ^ עירית זיכלינסקי ונטע סחר‏, הגשם בדרך, המתחתנים לא חוששים: "אפילו לא טיפה", באתר וואלה!‏, 22 בספטמבר 2011