יורם זבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יורם זבה
לידה 9 בספטמבר 1941 (בן 82)
תל אביב
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה מהנדס תעשייה וניהול (B.Sc.)
מקצוע מנהל ישראלי
תפקיד נשיא לשכת הספנות הישראלית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יורם זֶבָּה (Yoram Sebba; נולד ב-9 בספטמבר 1941) הוא מנהל ישראלי, המכהן בתפקיד נשיא לשכת הספנות הישראלית. בעבר שימש נשיא ומנכ"ל חברת צים שירותי ספנות משולבים ויו"ר חברת השילוח והלוגיסטיקה UTI.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זבה נולד וגדל בתל אביב. לאחר שירותו בצה"ל כמכונאי חימוש מטוסים, סיים את לימודיו והוסמך כמהנדס תעשייה וניהול (B.Sc.) מטעם הטכניון. בתקופה זו נבחר ליו"ר אגודת הסטודנטים בטכניון וליו"ר חברת הנסיעות איסתא ליינס. בהמשך סיים זבה בטכניון את התואר השני (M.Sc.) והשלישי בחקר ביצועים (.D.Sc).

בשנת 1971 החל זבה את עבודתו בחברת צים בתפקיד מנהל מחלקת התכנון. בחודש מאי שנת 1972 השתתף בהקמת שרות המכולות הבינלאומי, שנקרא ZIM Container Service ושימש סמנכ"ל תכנון ופיתוח וסמנכ"ל ספנות. בין השנים 1997 ל-2004 כיהן כמנכ"ל וכנשיא חברת צים. תקופתו בלטה בהיקף ההצטיידות באוניות מכולה חדשות וגדולות – 25 אוניות חדשות, בקנייה ובחכירה לטווח ארוך. צים מדורגת כיום במקום ה-11 בעולם, על פי הדירוג של כתב העת הבינלאומי Alphaliner שהוא כתב עת מהחשובים בעולם הספנות.

בשנת 1993 נבחר זבה לחבר בוועדות התחבורה של הסכמי אוסלו ובשנת 1994 נבחר לחבר בוועדות התחבורה של הסכמי השלום עם ירדן.

זבה שימש במשך ארבע שנים כחבר במועצת המנהלים של אחת מחברות הביטוח הגדולות בעולם לאוניות – London Steamship Owners Mutual Insurance Association Ltd. וארבע שנים נוספות כחבר במועצת הספנות העולמית בוושינגטון.

משנת 2005 ועד 2007 שימש חבר דירקטוריון צים, סגן יו"ר פעיל, ויו"ר כל חברות הלוגיסטיקה של צים בארץ. בתקופה זו הביא למיזוגן של שלוש חברות שילוח ולוגיסטיקה ישראליות לחברה חדשה בשם Uti Israel ומונה ליו"ר הראשון שלה.

זבה מתגורר בחיפה, נשוי לפרופ' רחל זבה (קולודני) ואב לשלושה. בנו, המוזיקאי והמנצח דוד זבה, הוא מנצח הבית של סימפונט רעננה ומנהל את הסטודיו לאמנים צעירים של האופרה הישראלית.

פעילות ומעורבות אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

זבה היה פעיל בחבר הנאמנים ובוועד המנהל של אוניברסיטת חיפה והוא חבר כיום בחבר הנאמנים של המרכז האקדמי רופין.

בשנת 2010 יזם את הקמת מגמת הספנות לתואר שני במרכז האקדמי רופין. בשנת 2013 יזם יחד עם פרופסור יהודה חיות את הקמת התוכנית ללימודי MBA בהתמחות לניהול ספנות ונמלים במסגרת הפקולטה לניהול, אוניברסיטת חיפה.

לשכת הספנות הישראלית מקיימת בהנחיתו קורס שנתי אינטנסיבי, להשלמת הידע בספנות. כיום הוא פעיל בדירקטוריון הטכניון, בוועד המנהל ובוועדות נוספות של המוסד.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 2008 ל-2016 שימש יו"ר עמותת הידידים של המרכז הגריאטרי-שיקומי פלימן בחיפה. בשנת 1997 מונה זבה לקונסול כבוד של פינלנד בחיפה ובצפון. וקיבל את האות "אביר, דרגה ראשונה של מסדר האריה של פינלנד" מידי נשיא פינלנד סאולי ניניסטה על פועלו. בשנת 2015 קיבל זבה את התואר יקיר חיפה ובשנת 2018 הצטרף כחבר הוועד של הקרן לחיפה.

בינואר 2012 נבחר זבה לנשיא לשכת הספנות הישראלית. "יום הספנות", המפגש המקצועי השנתי של ענף הספנות בישראל, מתקיים ביוזמתו מאז שנת 2014 בהשתתפות שר התחבורה וצמרת הענף. בשנת 2018 הוא נבחר ליו"ר פורום לקוחות הנמלים בישראל, המייצג את התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, מועצת המובילים ולשכת הספנות הישראלית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]