יחסי איחוד האמירויות הערביות – ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי איחוד האמירויות הערביותישראל
איחוד האמירויות הערביותאיחוד האמירויות הערביות ישראלישראל
איחוד האמירויות הערביות ישראל
שטחקילומטר רבוע)
83,600 22,072
אוכלוסייה
9,566,800 9,855,000
תמ"ג (במיליוני דולרים)
507,535 522,033
תמ"ג לנפש (בדולרים)
53,052 52,971
משטר
מונרכיה פדרלית, מונרכיה נבחרת, מונרכיה חוקתית דמוקרטיה פרלמנטרית
שגרירים
מוחמד מחמוד אל-חאג'ה אמיר חייק
דגלי ישראל ואיחוד האמירויות, יחד עם דגל העיר נתניה, מונפים על "גשר השלום" מעל כביש 2. אוגוסט 2020, נתניה, ישראל

יחסי איחוד האמירויות הערביות–ישראל הם היחסים הבילטרליים בין מדינת ישראל לאיחוד האמירויות הערביות. היחסים הדיפלומטיים בין המדינות החלו בסוף שנת 2020, בעקבות הסכמי אברהם.

שגרירות ישראל באיחוד האמירויות פועלת באבו דאבי, ולצידה קונסוליה הפועלת בדובאי. שגרירות איחוד האמירויות בישראל פועלת בתל אביב.

על אף צעירותם של היחסים, הם מתאפיינים ב"שלום חם" בניגוד ליחסי ישראל עם חלק ממדינות ערב אשר איתן היא מקיימת יחסים דיפלומטיים.

אי הכרה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הסכמי אוסלו, האמירויות נמנעה מיחסים גלויים עם ישראל בניגוד לשכנותיה, עומאן וקטר, אבל סחר בין הצדדים ויחסים ביטחוניים התקיימו מתחת לרדאר[1][2]. ב-2000 דווח שהמדינה מקיימת יחסים כלכליים שקטים ועקיפים עם ישראל. צוין שהמדינה הזדהתה רשמית עם מדינות המפרץ, שנטו לגנות את ישראל ונמנעות מכל קשר ישיר איתה[3].

בין השנים 2003–2019 ביקרו בדובאי ובאבו דאבי מספר פעמים משלחות ישראליות ושרים ישראליים, כחלק מהשתתפותם בכנסים בינלאומיים שנערכו בהם[4][5][6][7][8][9].

בין השנים 20132018 השתתפו מספר פעמים שחקנים ישראליים בתחרויות בינלאומיות שנערכו באיחוד האמירויות, בחלק מהמקרים ההשתתפות התאפשרה רק בעקבות לחץ שהפעיל האיחוד העולמי האחראי לתחרות, ובמרביתם נמנעה מהם הצגת סממני זיהוי ישראלים[10][11].

בסוף נובמבר 2015 נפתחה באבו דאבי נציגות ישראלית שסונפה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיות מתחדשות שמשרדיה מצויים באבו דאבי[12]. באיחוד האמירויות הבהירו בהודעה רשמית של משרד החוץ כי ”הצעד אינו חלק מכינון קשרים דיפלומטיים עם ישראל.”[13][14]

ב-2017 השתתפו טייסי חיל האוויר הישראלי בתמרון צבאי ביוון, בו השתתפו גם טייסים מאיחוד האמירויות, מאיטליה ומיוון[15].

פרשת שחר פאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף פברואר 2009 הייתה הטניסאית הישראלית שחר פאר אמורה להשתתף בטורניר דובאי, אך היא לא קיבלה אשרת כניסה למדינה המארחת. הנהלת התאחדות טניס הנשים הביעה כעס ואכזבה וגיבתה את פאר. בעקבות זאת ערוץ הטניס (אנ') האמריקני לא שידר את הטורניר, העיתון וול סטריט ג'ורנל החליט שלא לשמש ספונסר בתחרות, והטניסאי אנדי רודיק, זוכה 2008 בדובאי, פרש מהטורניר. בעקבות הלחץ הציבורי העולמי, אישרו המארחים את כניסתו של טניסאי ישראלי אחר לטורניר, אנדי רם, וכן נקנסו על ידי התאחדות טניס הנשים ב-300 אלף דולר, מתוכם 44 אלף לפאר כפיצוי. ב-2010 פאר הייתה הטניסאית הישראלית הראשונה שהשתתפה בטורניר דובאי. היא זכתה לאבטחה מוגברת של 16 שומרי ראש, ומנימוקים ביטחוניים היא לא שחקה על המגרש המרכזי.

חיסול מחמוד אל-מבחוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרשת חיסול מחמוד אל-מבחוח

ב-19 בינואר 2010 נמצא בכיר חמאס מחמוד אל-מבחוח מת בחדרו במלון בדובאי[4]. משטרת דובאי האשימה את המוסד הישראלי בביצוע מבצע לחיסולו בשטחה ובזיוף דרכונים כדי להיכנס למדינה, וביקשה מהאינטרפול לעצור את ראש המוסד מאיר דגן, אך הבקשה נדחתה. ישראל לא אישרה ולא הכחישה מעורבות בפרשייה שגרמה למתח בין המדינות.

שיתופי פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2019 הודיע משרד החוץ של איחוד האמירויות כי ישלח נציג בכיר ל"סדנא כלכלית" שתתקיים בארצות הברית בהשתתפות ישראל, אשר "נועדה ליצור מסגרת המבטיחה עתיד משגשג באזור"[16].

בספטמבר 2019 גינה שר החוץ של איחוד האמירויות את אוזלת ידה של לבנון כלפי תוקפנות החזבאללה. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בירך על הדברים[17].

במאי 2020, בעקבות מגפת הקורונה, נחת בנתב"ג לראשונה מטוס של חברת איתיחאד איירווייז, חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי, ללא סמלי המדינה והחברה. המטוס נשא ציוד הומניטרי שיועד לסייע לרשות הפלסטינית ולרצועת עזה במאבק בקורונה, אך הפלסטינים סירבו לקבלו בשל הנחיתה בישראל[18][19]. ביוני 2020 לראשונה נחת בישראל מטוס של איתיחאד איירווייז, עם הסמלים הלאומיים[20].

ביוני 2020, על רקע כוונת סיפוח בקעת הירדן, במאמר מיוחד לידיעות אחרונות כתב יוסף אל-עותייבה, שגריר איחוד האמירויות בארצות הברית: ”באיחוד האמירויות ובחלק גדול מהעולם הערבי, היינו רוצים להאמין שישראל היא הזדמנות, לא אויב. אנו ניצבים בפני יותר מדי סכנות משותפות ורואים את הפוטנציאל הענק לקשרים חמים יותר. החלטה של ישראל לספח תהיה סימן שאי אפשר לטעות לגביו – בנוגע לשאלה האם היא רואה את הדברים באותו אופן.”[21] בסוף יוני 2020 הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו כי האמירויות במפרץ הפרסי ישתפו פעולה עם ישראל בנושאי חינוך, מחקר ומאבק בנגיף הקורונה[22].

נירמול וכינון היחסים בין המדינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הסכם איחוד האמירויות הערביות–ישראל
טקס חתימת הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לבחריין ואיחוד האמירויות הערביות בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020. בתמונה: החותמים מציגים את העתקי ההסכמים חתומים. עומדים מימין לשמאל: שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות, שייח' עבדאללה בן זאיד אאל נהיאן, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ושר החוץ של ממלכת בחריין, עבד א-לטיף א-זיאני.

ב-13 באוגוסט 2020, פרסם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי שתי המדינות הסכימו על נורמליזציה גלויה ביחסיהן, לקראת כינון יחסים דיפלומטיים כחלק מהסכמי אברהם. ב-16 באוגוסט דיווחה רשת אל-ערביה הפועלת מדובאי כי איחוד האמירויות ביטלה את החסימה שהפעילה נגד אתרי אינטרנט ישראליים ותאפשר קיום שיחות טלפון לישראל. כמו כך, דווח כי שר החוץ גבי אשכנזי ושר החוץ באיחוד האמירויות שוחחו והחליטו על פתיחת קו טלפון ישיר בין המשרדים[23].

מימין: ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת, שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות אנוואר גרגאש, יועץ הנשיא האמריקאי ג'ארד קושנר והיועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית רוברט אובריאן בעת ביקור המשלחת האמריקאית-ישראלית באוגוסט 2020

ב-31 באוגוסט 2020 המריא מטוס בואינג 737 של אל על מנתב"ג בטיסה ישירה לאבו דאבי, ועליו משלחות מישראל ומארצות הברית. טיסה זו היא טיסה הגלויה הראשונה של חברת תעופה ישראלית לאמירויות. לבקשת ארצות הברית, התקבל אישור חריג מהממשל הסעודי לעבור מעל שטחה, זו הייתה הטיסה הראשונה של חברת תעופה ישראלית מעל שמי ערב הסעודית[24].

ב-15 בספטמבר 2020 נחתם בבית הלבן הסכם ההנורמליזציה בין שר החוץ האמירתי עבדאללה בן זאיד אאל נהיאן, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. לצדו נחתם גם הצהרת השלום בין ישראל לבחריין[25]. באותו תאריך נחתם גם מזכר הבנות לשינוע נפט בין ים סוף לים התיכון.

ב-6 באוקטובר ביקר שר החוץ גבי אשכנזי בגרמניה ונפגש עם שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד בהזמנתו של שר החוץ הגרמני, הייקו מאס. במהלך הביקור, סיירו השניים באנדרטה לזכר השואה בברלין. מדובר בפעם הראשונה בה נציג של מדינה ערבית מסייר באנדרטה לזכר קורבנות השואה[26].

מימין: שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן, שר המדינה האמירתי לעניינים פיננסיים עובייד חומייד א-טאיר, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, מזכיר האוצר האמריקני סטיבן מנושין ויועץ הנשיא האמריקאי אבי ברקוביץ בעת קבלת המשלחת האמירתית לישראל, 20 באוקטובר 2020

ב-20 באוקטובר, נחתם הסכם תעופה בין איחוד האמירויות, שמאפשר 28 טיסות נוסעים שבועיות בין נתב"ג לנמלי התעופה באיחוד האמירויות הערביות. בנוסף, ההסכם מאפשר טיסות שכר ללא הגבלה מנמל התעופה רמון, וכן 10 טיסות מטען שבועיות בין המדינות[27]. כמו כן, ישראל ואיחוד האמירויות הסכימו על פטור מאשרות כניסה לתיירות[28]. איחוד האמירויות הערביות הפכה למדינה הערבית הראשונה שלא מצריכה אשרה במעבר בינה לבין ישראל[29].

ב-13 בינואר 2021 אשררה איחוד האמירויות באופן סופי את ההסכם המקנה לאזרחי ישראל פטור מויזה בכניסה למדינה[30]. ההסכם אמור היה להיכנס לתוקפו חודש לאחר מכן, אך התעכב עד אוקטובר עקב מגפת הקורונה בישראל.

ב-24 בינואר 2021 נפתחה נציגות דיפלומטית ישראלית באבו דאבי, במבנה זמני. באותו היום אישרה ממשלת אמירויות האמירויות פתיחת שגרירות בישראל[31][32]. יומיים לאחר מכן פתחה ישראל קונסוליה כללית בדובאי. הדיפלומט אילן שטולמן מונה לקונסול[33].

בינואר של אותה שנה סיכמו המדינות על אמנה למניעת כפל מס[34]. ב-31 במאי חתמו על האמנה שרי האוצר של ישראל ואיחוד האמירויות, והיא נכנסה לתוקף ב-1 בינואר 2022, בכפוף לאישור הכנסת[35].

בפברואר 2021 מונה מוחמד מחמוד אל-חאג'ה לשגריר איחוד האמירויות הראשון בישראל[36]. ב-1 במרץ הגיש אל-חאג'ה את כתב האמנתו לנשיא מדינת ישראל ראובן ריבלין[37].

באפריל 2021, פורסם, ששגרירות האמירויות תשכון בבניין הבורסה לניירות ערך ברחוב אחוזת בית, בתל אביב[38]. ובאותו החודש, במהלך תרגיל "איניוחוס" שנערך ביוון, טסו מטוסי קרב ישראליים במבנה משותף לצד מטוס F16 אמירתי[39].

ב-30 במאי 2021 נפתחה שגרירות איחוד האמירויות בישראל, בבניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב[40] וב-14 ביולי נחנכה בטקס רשמי[41]. בנוסף נפתחה נספחות כלכלית ישראלית חדשה באבו דאבי, בראשות אביעד טמיר[42].

ב-29 ביוני 2021 נחנכה ונפתחה באופן רשמי שגרירות ישראל באבו דאבי על ידי שר החוץ הישראלי, יאיר לפיד, יחד עם שרת התרבות האמירתית נורה אל קאעב (אנ')[43][44]. יום לאחר מכן נחנכה באופן רשמי הקונסוליה הישראלית בדובאי. ב-11 באוקטובר 2021 הגיש השגריר אמיר חייק את כתב אמנתו לתת-שר החוץ האמירתי, חאליד בולהול[45].

ב-12 בדצמבר 2021 נפגש לראשונה ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט, עם שליטה בפועל של האמירויות, מוחמד בן זאיד. היה זה הביקור הראשון של ראש ממשלה ישראלי באמירויות[46]. ב־30 בינואר 2022 ערך נשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג, ביקור דומה, גם הוא לראשונה בהיסטוריה של נשיאי ישראל[47].

לאחר כינון היחסים חתמו המדינות על הסכמי שיתוף פעולה בתחומי התיירות[48], החקלאות[49][50][51][52] והתרבות[53][54].

ב-27 במרץ 2022, התכנסה פסגת הנגב – פסגה מדינית של שרי החוץ של ישראל, ארצות הברית, מצרים, מרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות בשדה בוקר בישראל לדיון בנושאים הקשורים ליציבות האזורית בכלל ולהידוק יחסי המדינות המכונסות בפרט. במסגרת זו, הוחלט על הפיכת הפסגה לפורום קבוע שיקרא פורום הנגב שייתכנס כל חצי שנה, ועל הקמת קבוצות עבודה בנושאי ביטחון וטרור, חינוך, בריאות, אנרגיה, תיירות, מזון ומים[55][56].

ב-14 בספטמבר נחת בישראל עבדאללה בן זאיד, שר החוץ של איחוד האמירויות, לשם ציון שנתיים להסכמי אברהם ולשורת פגישות עם גורמים פוליטיים ומדיניים בישראל, בהם עם שר הביטחון הישראלי בני גנץ, ראש הממשלה הישראלי יאיר לפיד איתו דן בשורה של נושאים אזוריים וכלכליים, ולפני כן הגיע לביקור ביד ושם עם שלושה שרים נוספים של ממשלת איחוד האמירויות[57][58].

ב-18 בספטמבר אישרה הממשלה החלטת ממשלה להקמת מנגנון אזורי ליישום ופעילות קבוצת העבודה שנקבעו במסגרת "פורום הנגב", כולל תקצוב וחלוקת סמכויות[59].

הסכסוך הישראלי-פלסטיני והסכסוך האיראני-ישראלי עוררו קשיים מסוימים ביחסים בין המדינות בתחילת 2023[60].

"מטוס השלום" של ישראייר בנמל התעופה בן-גוריון

באוקטובר 2023, לאחר מתקפת הפתע על ישראל, הייתה איחוד האמירויות הערביות המדינה הערבית הראשונה שגינתה את החמאס, בניגוד לרוב מדינות ערב[61]. בנוסף, חברות התעופה איתיחאד איירווייז ופליי דובאי שבסיסן באיחוד האמירויות הערביות היו בין חברות התעופה הזרות הבודדות שהמשיכו לקיים טיסות שגרתיות לישראל וממנה במהלך מלחמת חרבות ברזל[62].

שיתוף פעולה כלכלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-29 באוגוסט 2020 הסיר נשיא איחוד האמירויות הערביות ח'ליפה בן זאיד אאל נהיאן את החוק משנת 1972 שעוסק בחרם הכלכלי על ישראל וחתם על צווים שמאפשרים הסכמים מסחריים וכלכליים עם חברות בבעלות ישראלית[63]. באוקטובר 2020 החל מטבע הדירהם האמירתי להיסחר בישראל[64]. ב-16 בדצמבר 2020 נחתם מזכר הבנות רשמי בין ה-ADX, הבורסה לניירות ערך באבו דאבי לבין הבורסה לניירות ערך בתל אביב על הסכם שיתוף פעולה שבין היתר כולל רישום צולב של ניירות ערך, מסחר הדדי בין חברי הבורסות, גישה של משקיעים לשני השווקים, הקמה של פינטק וטכנולוגיות תשתית שוק אחרות ושיתוף נתונים ומידע אחר לצורך פיתוחם של מוצרים חדשים[65].

בנובמבר 2020 יצאה המשלחת העסקית הרשמית הראשונה מישראל לאיחוד האמירויות[66].

ב-6 באפריל 2021 החל לפעול קו טיסות של איתיחאד איירווייז בין אבו דאבי לישראל[67].

ביוני 2021 חתמה חברת "טופ שיא" על הסכמי בלעדיות ושיתוף פעולה עם דובאי וורלד סנטר, המאפשר לחברת טופ שיא ליזום ולבצע פרויקטים בלעדיים בתחומים שונים בהיקפים של עד 500 מיליון דולר[68]. שבוע לאחר מכן חתמה קופת חולים כללית עם משרד הבריאות של איחוד האמירויות ועם חברת הביטוח דאמאן, חברת הביטוח הלאומית של אבו דאבי, על הסכמים לשיתוף פעולה בתחומי הרפואה המונעת והדיגיטלית[69].

ב-3 באוגוסט 2021 הודיעה חברת ראפיד הישראלית שהיא תפתח מטה בדובאי ותגייס אליו 200 עובדים. זו הפעם הראשונה שחברה ישראלית פותחת מטה במדינה ערבית[70].

ב-17 באוקטובר, יצאה משלחת עסקית שנייה לאיחוד האמירויות מטעם בנק הפועלים, שכללה יותר מ-200 אנשי עסקים ממגוון תחומים. חברי המשלחת ביקרו בתערוכת האקספו והשתתפו במספר כנסים. באחד מהם, שגריר ישראל באיחוד האמירויות הכריז על ההסכמות להסכם סחר חופשי בין ישראל לאיחוד האמירויות[71]. במהלך המשלחת הזו, הוקם פורום רשמי בין ישראל, איחוד האמירויות והודו, בכדי להגדיל את הסחר בין המדינות, צמצום חסמים וחיזוק הקשרים ביניהן[72].

ב-28 בפברואר 2022 הוכרז על תוכנית משולבת להכשרת כוח אדם בהייטק. אזרחים ערבים ממדינות הסכמי אברהם, ירדן ומצרים, יעברו סטאז' בחברות הייטק ישראליות בעבודה מרחוק, וחלקם יעבדו במשרדיהן של אותן חברות ישראליות[73].

ב-28 בפברואר עד 3 במרץ 2022, התקיים פורום עסקי בדובאי בין משקיעים מאיחוד האמירויות ולשכת המסחר של דובאי לאנשי הבורסה לניירות ערך הישראלית וקבוצת חברות גדולה על מנת לחשוף אותן למשקיעים ושותפים פוטנציאלים[74][75][76].

באפריל 2022 הודיעו ישראל ואיחוד האמירויות על הסכמה על הסכם סחר חופשי בין המדינות[77]. ב-31 במאי 2022 נחתם באופן סופי הסכם סחר חופשי בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות[78][79].

ב-23 ביוני החל לפעול קו טיסות יומי של חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות, אמירטס, בין דובאי לנמל התעופה בן-גוריון[80].

ב-14 ביולי 2022, בעת ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל, התקיימה (בשיחת ועידה) פסגת המנהיגים הראשונה של קבוצת I2U2 – קבוצה המאגדת את איחוד האמירויות, ארצות הברית, הודו וישראל ומטרתה להגביר שיתופי פעולה כלכליים במגוון תחומים[81].

ב-31 באוגוסט 2022 פורסם שישראל ואיחוד האמירויות החלו לשווק חבילות תיירות משותפות של 11 ימים, הכוללות נופש בישראל ובאיחוד האמירויות ביחד[82].

בהמשך, החלו להיות משווקות חבילות תיירות של 13 ימים בישראל, ירדן, ואיחוד האמירויות[83].

ב-7 בספטמבר 2022 חתמה הרשות להגנת הפרטיות הישראלית עם מקבילתה האמירתית באזור הסחר הבינלאומי בדובאי על הסכם לשיתוף פעולה הדדי בתחום הגנת הפרטיות[84].

נשיא המדינה יצחק הרצוג, בשדה התעופה באבו דאבי, בעת ביקורו בדצמבר 2022

בתחום האנרגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת קצא"א חתמה על מזכר הבנות מחייב עם חברת MED-RED להפעלת גשר יבשתי לשינוע נפט בין הים התיכון לים סוף. התוכנית בוססה על שימוש בתשתיות הולכת הנפט והתזקיקים של קצא"א מאילת לאשקלון ובכיוון ההפוך[85]. משרדי הביטחון והאנרגיה לא ידעו על העסקה, והמשרד להגנת הסביבה התנגד[86]. העסקה הוקפאה ביולי 2021[87], היות שצעד זה הוא בעל מחירים סביבתיים[88].

ב-2 בספטמבר 2021 נחתמה העסקה הגדולה ביותר בתולדות היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, כאשר חברת דלק מכרה את כל אחזקותיה במאגר הגז תמר, העומדות על 22%, במחיר של יותר ממיליארד דולר לחברת מובדאלה פטרוליום (אנ'), שנמצאת בבעלות ממשלת אבו דאבי[89].

שיתוף פעולה ביטחוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2021 נחתמה עסקת הנשק הפומבית הראשונה בין ישראל לאיחוד האמירויות, כאשר נחתמה עסקה בין התעשייה האווירית לחברת EGDE לפיתוח מערכת ליירוט רחפנים ומזל"טים, שתהיה מותאמת לתנאים של איחוד האמירויות[90] יום לאחר חתימת העסקה הודיעה איחוד האמירויות על הקמת קרן השקעות בשווי 10 מיליארד דולר המיועדת למגזרים אסטרטגיים בישראל[91].

ב-11 בנובמבר 2021 החל, בפעם הראשונה, תרגיל צבאי רחב היקף שכולל את ישראל, איחוד האמירויות, בחריין וארצות הברית בים האדום לתרגול מגוון של תרחישים אפשריים של בזירה הימית[92].

ב-28 ביוני 2022 פורסם שבפעם הראשונה, ילמד קצין מצבא איחוד האמירויות במכללה לביטחון לאומי בישראל[93].

ב-22 בספטמבר 2022, פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס כי ישראל הסכימה למכור לאיחוד האמירויות מערכות הגנה אווירית מסוג ספיידר מתוצרת רפאל[94].

במרץ 2023, פורסם כי איחוד האמירויות הודיעה על כוונתה לעצור רכש של מערכות ביטחוניות מישראל. ממשלת ישראל הכחישה את הפרסום[95].

שיתוף פעולה אקדמי-מדעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2021 נחתם הסכם בין אוניברסיטת תל אביב לאוניברסיטת ח'ליפה באבו דאבי להקמת מכון ישראלי-אמירתי לחקר המים באבו דאבי[96].

ב-20 באוקטובר 2021, נחתמו הסכמי שיתוף פעולה בין ישראל לאיחוד האמירויות בתחום החלל, בנוגע לפרויקט בראשית 2, שיגור חללית נוספת לחלל שתשא איתה מקפת ו-2 נחתות, הלוויין הישראלי-צרפתי ונוס ופרויקט הלוויין "לונאר-סט", בניית לוויין מחקר לירח על ידי תלמידים מישראל ואיחוד האמירויות[97][98].

ב-2 בנובמבר 2021 נחתם מזכר הבנות בין אוניברסיטת חיפה לאוניברסיטת זיאד על שיתוף פעולה בתחומי מחקר שונים ובנוגע לחילופי סגל וסטודנטים בין שתי האוניברסיטאות[99][100].

ב-10 בפברואר 2022 פורסם לראשונה קול קורא משותף לישראל ואיחוד האמירויות. הוא עסק בהצעות מחקר בתחום החלל המבוססות על נתונים שהתקבלו יתקבלו מלווין המחקר ונוס[101].

ב-13 במרץ נחתם הסכם שיתוף פעולה בין אוניברסיטת חיפה לארכיון הלאומי של איחוד האמירויות, במסגרתו יבוצעו חילופי חוקרים ומומחים, מחקר ארכיוני וחילופי אוספים, מתן גישה למשאבים של הספריות לחוקרים וחוקרות של שני המוסדות וקיום אירועים וכנסים משותפים[102].

ב-29 באוגוסט 2022, באירוע לציון 125 שנים לקונגרס הציוני הראשון, חשף מנהל מוזיאון לתולדות הציונות והשואה בדובאי איגרת שכתב בנימין זאב הרצל[103].


כניסת ישראלים לאיחוד האמירויות הערביות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד לאוגוסט 2020 בעלי דרכון ישראלי לא היו מורשים להיכנס לאיחוד האמירויות, למעט מקרים חריגים. ההגבלות נגד כניסת אזרחים ישראלים הוחמרו בתקופה שלאחר חיסול אל-מבחוח בדובאי, בהטילם את האשמה על המוסד הישראלי[104]. עם זאת ישראלים בעלי אזרחות כפולה יכלו לבקר ולעבוד במדינה כמו אזרחי מדינות אחרות[105]. בנוסף היו מספר חברות ישראליות שניהלו עסקים במדינה בצורה עקיפה ובאמצעות צד שלישי[105].

באוקטובר 2019 פעל השב"כ בשיתוף שר החינוך רפי פרץ ושר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס על מנת לאפשר משלחת של 5 תלמידים ישראלים אל דובאי במסגרת תחרות הרובוטיקה העולמית של ארגון FIRST[106][107][108]. התלמידים אף זכו במקום השני מתוך 190 מדינות שהשתתפו בתחרות[106].

בנובמבר 2019 אישרו גורמים בהנהלת האקספו, התערוכה העולמית אשר תוכננה להתקיים בדובאי ב-2020, כי שלטונות איחוד האמירויות יתירו לתיירים מישראל לבקר במדינה במהלך התערוכה, וזאת באמצעות דרכונם הישראלי וללא סידורים מיוחדים[109].

בעקבות ההסכם לנרמול היחסים בין המדינות, אשר נחתם בספטמבר 2020 ולאור פתיחת האפשרות לכניסת תיירים ישראלים לשטחי איחוד האמירויות, נפתחה בפעם הראשונה מסעדה כשרה באבו דאבי[110].

באוקטובר 2020 נחתם בין ישראל לאיחוד האמירויות הסכם המאפשר את כניסתם ההדדית של אזרחי כל אחת מן המדינות לשטחי האחרת ללא צורך בוויזה[111]. ב-10 באוקטובר 2021 נכנס לתוקף הסכם הפטור מאשרות, לאחר מספר דחיות[112].

בסוף נובמבר החלו טיסות מסחריות בין נתב"ג לדובאי. בדצמבר הייתה דובאי היעד הפופולרי ביותר לטיסות מישראל, עם כ-67 אלף נוסעים[113]. באותו החודש לחץ משרד החוץ הישראלי שלא לשנות את הסטטוס של איחוד האמירויות ממדינה ירוקה לאדומה, על מנת למנוע פגיעה ביחסים בין המדינות[114].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דורון פסקין, כינון היחסים עם האמירויות: הזדמנויות עסקיות ופוטנציאל מסחרי גדול, באתר כלכליסט, 13 באוגוסט 2020
  2. ^ גולן חזני, סייבר, ביטחון ומיזמי מים: הישראליות שכבר פועלות באמירויות, באתר כלכליסט, 16 באוגוסט 2020
  3. ^ קרן צוריאל, ‏יחסים סוערים, באתר גלובס, 26 באוקטובר 2000
  4. ^ 1 2 רוני סופר, ביקור ראשון: לנדאו בכנס "ירוק" באבו-דאבי, באתר ynet, 16 בינואר 2010
  5. ^ מבוכה במפרץ הפרסי: השר קרא פספס את הטיסה חזרה מדובאי, באתר מעריב אונליין, 4 בנובמבר 2018
  6. ^ שר החוץ כץ ביקר באבו דאבי - ונפגש עם גורם רשמי בנסיכות, באתר וואלה!‏, 1 ביולי 2019
  7. ^ ניר דבורי, ‏מה עשה השר שטייניץ באבו דאבי?, באתר ‏מאקו‏, 18 בינואר 2016
  8. ^ איתמר אייכנר, הביקור של מירי רגב במסגד באבו דאבי, באתר ynet, 29 באוקטובר 2018
  9. ^ "מרגש ועוצמתי": השרה רגב ביקרה במסגד באבו דאבי, באתר מעריב אונליין, 29 באוקטובר 2018
  10. ^ דניאל רוט-אבנרי, תקדים: נבחרת הג'ודו באבו דאבי עם דגל ישראל, באתר ישראל היום, 25 באוקטובר 2018
  11. ^ יניב טוכמן‏, איחוד האמירויות אישרה: נבחרת ישראל בג'ודו תתחרה עם הדגל בגרנד סלאם אבו דאבי, באתר וואלה!‏, 3 בספטמבר 2018
  12. ^ "פריצת דרך: ישראל פותחת נציגות דיפלומטית רשמית באבו דאבי", באתר וואלה!‏, 27 בנובמבר 2015
  13. ^ "משבר ביחסי ישראל - אבו דאבי בגלל עסקת נשק", באתר וואלה!‏, 12 בינואר 2012
  14. ^ רורי דונאגי, Secret flight linking Israel to the UAE reveals 'open secret' of collaboration, באתר "מידל איסט איי", 22 בדצמבר 2014
  15. ^ Israeli Air Force holds joint exercise with United Arab Emirates, U.S. and Italy, Haaretz.com (באנגלית)
  16. ^ ניצן קידר, איחוד האמירויות: נשתתף בכנס עם ישראל, באתר ערוץ 7, 22 במאי 2019
  17. ^ אריאל כהנא, "הנסיכויות ביקרו את חזבאללה; נתניהו: זה נשמע כמו ימות המשיח", ישראל היום, 4 בספטמבר 2019, עמוד 8
  18. ^ ניצן קידרהיסטוריה בנתב"ג לראשונה נחת בישראל מטוס שהגיע מאבו דאבי, באתר ערוץ 7, 19 במאי 2020
  19. ^ רועי קייס ועמיחי שטיין, מטוס רשמי של איחוד האמירויות ינחת היום בנתב"ג עם סיוע רפואי לפלסטינים, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 9 ביוני 2020
  20. ^ היסטוריה: מטוס "איתיחאד" מאיחוד האמירויות נחת בנתב"ג, באתר ynet, 9 ביוני 2020
  21. ^ יוסף אל-עותייבה, סיפוח או נורמליזציה | בכיר באיחוד האמירויות במאמר מיוחד ל"ידיעות אחרונות", באתר ynet, 12 ביוני 2020
  22. ^ טל שלו ואמיר בוחבוט‏, נתניהו: ישראל ואיחוד האמירויות יכריזו על שיתוף פעולה במאבק בקורונה, באתר וואלה!‏, 26 ביוני 2020
  23. ^ בן מיטלמן קרן בצלאל עמית ולדמן, ‏ההסכם עם האמירויות: שר החוץ אשכנזי ומקבילו באמירויות שוחחו, באתר ‏מאקו‏, 16 באוגוסט 2020
  24. ^ מיכל רז-חיימוביץ', ‏כמעט כל מה שרציתם לדעת על טיסת אל על שתצא לאבו דאבי, באתר גלובס, 31 באוגוסט 2020
  25. ^ איתמר אייכנר, נחתמו ההסכמים עם איחוד האמירויות ועם בחריין: "סלאם עליכום", באתר ynet, 15 בספטמבר 2020
  26. ^ איתמר אייכנר, דניאל סלאמה, שר החוץ של האמירויות לצד אשכנזי: "לעולם לא נקבל טרור", באתר ynet, 6 באוקטובר 2020
  27. ^ איתי בלומנטל, 28 טיסות בשבוע: ישראל והאמירויות יחתמו השבוע על הסכם תעופה, באתר ynet, 8 באוקטובר 2020
  28. ^ איתי בלומנטל, עכשיו זה רשמי: אל על מכריזה על טיסות לדובאי, באתר ynet, 23 בנובמבר 2020
  29. ^ פטור מאשרות ושיתוף פעולה טכנולוגי: ישראל והאמירויות חתמו על הסכמים, באתר וואלה!‏, 20 באוקטובר 2020
  30. ^ שמעון יעיש, רשמית: אושר הפטור מוויזות לאמירויות, באתר ישראל היום, 13 בינואר 2021
  31. ^ אריאל כהנא, באופן רשמי: ישראל פתחה את השגרירות באיחוד האמירויות, באתר ישראל היום, 24 בינואר 2021
  32. ^ ממשלת איחוד האמירויות אישרה פתיחת שגרירות בישראל, באתר ערוץ 20
  33. ^ ברק רביד‏, 20 שנים לאחר סגירתה: ישראל פתחה מחדש את הנציגות הדיפלומטית במרוקו, באתר וואלה!‏, 26 בינואר 2021
  34. ^ גד ליאור, לראשונה: אמנה למניעת כפל מס בין ישראל לאיחוד האמירויות, באתר ynet, 29 בינואר 2021
  35. ^ גד ליאור, שלב נוסף בהסכם עם האמירויות: נחתמה אמנה למניעת כפל מס, באתר ynet, 31 במאי 2021
  36. ^ ניצן קידר, באיחוד האמירויות מינו שגריר לישראל, באתר ערוץ 7, 14 בפברואר 2021
  37. ^ כתב האמנה‏, שגריר האמירויות הראשון בישראל הגיש את כתב האמנה לנשיא, באתר וואלה!‏, 1 במרץ 2021
  38. ^ אתר למנויים בלבד איתמר אייכנר, שגרירות האמירויות: בבניין הבורסה, באתר "ידיעות אחרונות", 19 באפריל 2021
  39. ^ איתי בלומנטל, לראשונה: מטוסי חיל האוויר הישראלי טסו לצד מטוס אמירתי | צפו בתמונות, באתר ynet, 23 באפריל 2021
  40. ^ איתמר אייכנר, נפתחה שגרירות איחוד האמירויות: דגלה הונף לראשונה בתל אביב, באתר ynet, 30 במאי 2021
  41. ^ סיון חילאי, הרצוג חנך את שגרירות האמירויות: "נראה כמו חלום רחוק לפני שנה וחצי", באתר ynet, 14 ביולי 2021
  42. ^ איתמר אייכנר, נספחות כלכלית חדשה באבו דאבי לחיזוק קשרי המסחר עם האמירויות, באתר ynet, 1 ביוני 2021
  43. ^ דני זקן, ‏לפיד חנך את שגרירות ישראל באבו דאבי: "זה רגע היסטורי", באתר גלובס, 29 ביוני 2021
  44. ^ לפיד מודה לנתניהו באמירויות: "הארכיטקט של ההסכמים", באתר ‏מאקו‏, 29 ביוני 2021
  45. ^ איתמר אייכנר, השגריר הראשון של ישראל באיחוד האמירויות הגיש את כתב האמנה שלו, באתר ynet, 11 באוקטובר 2021
  46. ^ ברק רביד‏, בנט נפגש עם יורש העצר באיחוד האמירויות: "לחזק את מערכת היחסים בין המדינות", באתר וואלה!‏, 13 בדצמבר 2021
  47. ^ איתמר אייכנר, הנשיא הרצוג נחת באיחוד האמירויות: "מביאים איתנו בשורת שלום", באתר ynet, 30 בינואר 2022
  48. ^ חזקי גולדמן, ‏שרי התיירות של ישראל ואיחוד האמירויות חתמו על הסכם שיתוף פעולה, באתר JDN‏, 9 בפברואר 2022
  49. ^ נחתם הסכם שת"פ חקלאי בין ישראל ואיחוד האמירויות, באתר פורט2פורט
  50. ^ לראשונה: הסכם שיתוף פעולה של ישראל עם איחוד האמירויות הערביות בתחום החקלאות, באתר GOV.IL
  51. ^ לראשונה: הסכם שיתוף פעולה בתחום החקלאות בין ישראל ואיחוד האמירויות, באתר פורטל חקלאות טבע וסביבה
  52. ^ השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג והשרה לביטחון מזון ומים של איחוד האמירויות הערביות מרים אלמהירי חתמו על מזכר הבנות בדבר שיתוף פעולה בתחום הסביבה והאקלים, באתר המשרד להגנת הסביבה, 15 ביולי 2021
  53. ^ איתמר אייכנר, ביקור ראשון ותמונות נדירות: מנהלי ארכיון האמירויות בספרייה הלאומית, באתר ynet, 9 במרץ 2022
  54. ^ נחתם הסכם לשיתוף פעולה ראשון מסוגו בין הספרייה הלאומית של ישראל והארכיון הלאומי של איחוד האמירויות, באתר בלוג הספרייה הלאומית
  55. ^ גילי כהן, רועי קייס ועמיחי שטיין, לפיד בפסגת הנגב: לא ניתן למחבלים להכתיב סדר יום, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 28 במרץ 2022
  56. ^ דני זקן, ‏מרוקו, האמירויות ובחריין מבקשות מישראל מערכות הגנה אווירית ובראשן את כיפת ברזל, באתר גלובס, 28 במרץ 2022
  57. ^ תמיר מורג, לפיד נפגש עם שר החוץ האמירותי: "אנחנו משנים יחד את המזרח התיכון", באתר ישראל היום, 15 בספטמבר 2022
  58. ^ לראשונה: שר החוץ של איחוד האמירויות ביקר ביד ושם, באתר יד ושם, ‏15 בספטמבר 2022
  59. ^ הממשלה אישרה את הצעת ראש הממשלה לפיד להקמת מנגנון אזורי - "פורום הנגב"., באתר Gov.il, ‏18 בספטמבר 2022
  60. ^ איחוד האמירויות ביטלה את ביקור נתניהו בינואר מחשש למתיחות עם איראן, באתר וואלה!‏, 2 בפברואר 2023
  61. ^ ברק רביד‏, איחוד האמירויות בגינוי ערבי ראשון: "התקפות חמאס נגד ישראלים - הסלמה חמורה", באתר וואלה!‏, 8 באוקטובר 2023
  62. ^ היום ה-55 למלחמה: כל הטיסות לישראל וממנה בימים הקרובים, באתר פספורטניוז, ‏2023-11-30
  63. ^ אילנה אושומירסקי, איתמר אייכנר, לקראת הטיסה ההיסטורית: איחוד האמירויות הסירה רשמית את החרם הכלכלי על ישראל, באתר ynet, 29 באוגוסט 2020
  64. ^ גד ליאור, השטרות מהאמירויות הגיעו: ניתן לרכוש דירהם אמירתי בישראל, באתר ynet, 28 באוקטובר 2020
  65. ^ הבורסה לניירות ערך באבו דאבי (ADX) והבורסה לניירות ערך בתל אביב (TASE) חתמו לראשונה על הסכם היסטורי לשיתוף פעולה (MOU), באתר הבורסה, ‏16 בדצמבר 2020
  66. ^ איתמר אייכנר, AP, כן לאלכוהול ולרווקים: רפורמות באמירויות ומשלחת עסקית ראשונה, באתר ynet, 8 בנובמבר 2020
  67. ^ איתי בלומנטל, "רגע היסטורי": איתיחאד איירווייז השיקה את הקו לישראל, באתר ynet, 6 באפריל 2021
  68. ^ דני זקן, ‏חברת הייעוץ טופ שיא תשתף פעולה עם הזרוע הממשלתית של דובאי, באתר גלובס, 15 ביוני 2021
  69. ^ גלי וינרב, ‏הכללית חתמה על הסכם שת"פ עם משרד הבריאות של איחוד האמירויות, באתר גלובס, 22 ביוני 2021
  70. ^ Bloomberg Wealth - Dubai Is Bait in War for Coder Talent, Rapyd (באנגלית)
  71. ^ דני זקן, ‏ישראל ואיחוד האמירויות מתקדמות לקראת הכרזה על אזור סחר חופשי, באתר גלובס, 17 באוקטובר 2021
  72. ^ אליחי וידל, ישראל, איחוד האמירויות והודו ישתפו פעולה להגדיל את היקף הסחר בין שלוש המדינות, באתר כלכליסט, 19 באוקטובר 2021
  73. ^ איתמר אייכנר, אזרחים ערבים ממדינות הסכמי אברהם יעברו הכשרות הייטק בישראל, באתר ynet, 28 בפברואר 2022
  74. ^ אתר הבורסה - אחוזת בית מעוניינת במשקיעי בורג' חליפה, באתר info.tase.co.il
  75. ^ Reuters (2022-02-23). "Tel Aviv Stock Exchange looks for investor base in UAE". Reuters (באנגלית). נבדק ב-2022-03-21.
  76. ^ ציוץ של שגרירות איחוד האמירויות בישראל, באתר טוויטר, ‏8 בפברואר 2022
  77. ^ סוניה גורודיסקי, אריאל כהנא, ישראל ואיחוד האמירויות הגיעו לסיכום סחר חופשי בין המדינות – איך זה ישפיע עלינו?, באתר ישראל היום, 1 באפריל 2022
  78. ^ הסכם היסטורי בין ישראל ואיחוד האמירויות הערביות נחתם הבוקר בדובאי, באתר GOV.IL, ‏31 במאי 2022
  79. ^ דני זקן, ‏נחתם הסכם הסחר החופשי בין ישראל לאיחוד האמירויות, באתר גלובס, 31 במאי 2022
  80. ^ שלומי הלר‏, אמירייטס נחתה לראשונה בנתב"ג; כמה יעלה לטוס לדובאי?, באתר וואלה!‏, 23 ביוני 2022
  81. ^ אנה ברסקי, ‏לפיד בכנס I2U2: "צריכים לשפר את היכולת לשתף פעולה ולמקסם יתרונות יחסיים", באתר מעריב אונליין, 14 ביולי 2022
  82. ^ עמיחי שטיין, מרחיבות את השת"פ: ישראל ואיחוד האמירויות משווקות חבילות תיירות לשתי המדינות, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 31 באוגוסט 2022
  83. ^ https://www.touristisrael.com/tours/13-day-israel-jordan-dubai-abu-dhabi-package-tour/
  84. ^ הרשות להגנת הפרטיות חתמה עם מקבילתה באזור הסחר הפיננסי של אבו דאבי על הסכם היסטורי לשיתוף פעולה הדדי בתחום הגנת המידע והפרטיות, באתר Gov.il, ‏7 בספטמבר 2022
  85. ^ עמירם ברקת, ‏היסטוריה: מסדרון נפט חדש יחבר את איחוד האמירויות וסעודיה עד לאירופה דרך אילת, באתר גלובס, 20 באוקטובר 2020
  86. ^ אביב לביא, שתיים אוחזות בעתיד הסביבה, באתר זמן ישראל, 14 ביוני 2021
  87. ^ המשרד להגנת הסביבה הקפיא את ההסכם של קצא"א עם האמירויות, באתר ynet, 25 ביולי 2021
  88. ^ זיו ריינשטיין‏, כך הפכנו את הים התיכון לים השחור, באתר וואלה!‏, 22 בפברואר 2021
  89. ^ אתר למנויים בלבד ישראל פישר, תשובה יוצא מתמר: השלים את מכירת האחזקות לממשלת אבו דאבי במיליארד דולר, באתר TheMarker‏, 2 בספטמבר 2021
  90. ^ אודי עציון, עסקת נשק פומבית ראשונה: תע"א תפתח עם האמירויות מערכת ליירוט רחפנים, באתר כלכליסט, 11 במרץ 2021
  91. ^ אנה רייבה ברסקי, ‏ישראל ואיחוד האמירויות יקימו קרן השקעות בשווי 10 מיליארד דולר, באתר מעריב אונליין, 12 במרץ 2021
  92. ^ גיא אלסטר וברק רביד‏, מסר לאיראן: תרגיל ימי ראשון של ישראל, ארה"ב, האמירויות ובחריין, באתר וואלה!‏, 11 בנובמבר 2021
  93. ^ מתן וסרמן, ‏לראשונה: ישראל תיקח חלק כמשקיפה בתמרון ימי ואווירי במרוקו, באתר מעריב אונליין, 28 ביוני 2022
  94. ^ אודי עציון, טילים מתוצרת רפאל יגנו על איחוד האמירויות, באתר כלכליסט, 22 בספטמבר 2022
  95. ^ איחוד האמירויות: נשהה את הרכש הביטחוני מישראל, באתר ‏מאקו‏, 12 במרץ 2023
  96. ^ איתמר אייכנר, מכון ישראלי-אמירתי לחקר המים ייפתח באבו דאבי, באתר ynet, 31 במאי 2022
  97. ^ אבי בליזובסקי, הסכם חלל הסטורי: האמירויות ישתתפו ב"בראשית 2" ויצורפו לונוס, באתר הידען, ‏20 באוקטובר 2021
  98. ^ הסכם היסטורי בתחום החלל עם איחוד האמירויות, באתר סוכנות החלל הישראלית, 20 באוקטובר 2021
  99. ^ הסכם שת"פ בין אוני' חיפה לאוני' מאיחוד מהאמירויות, באתר רדיו חיפה 107.5, ‏3 בנובמבר 2021
  100. ^ מזכר הבנות, באתר טוויטר, ‏3 בנובמבר 2021
  101. ^ דני זקן, ‏ישראל ואיחוד האמירויות מפרסמות בפעם הראשונה קול קורא משותף להצעות מחקר בתחום חלל, באתר גלובס, 10 בפברואר 2022
  102. ^ עדו בן פורת, אוניברסיטת חיפה והספרייה והארכיון הלאומי של איחוד האמירויות חתמו על הסכם לשיתוף פעולה, באתר ערוץ 7, 13 במרץ 2022
  103. ^ איתמק אייכנר, ההיסטוריון המוסלמי מאיחוד האמירויות חשף מכתב של הרצל: "כבוד להציגו במוזיאון שלי", באתר ynet, 29 באוגוסט 2022
  104. ^ דובאי: מעכשיו, אין כניסה לאזרחים ישראלים, באתר nrg‏, 1 במרץ 2010
  105. ^ 1 2 Israelis doing business in Dubai will wait out storm, The Jerusalem Post
  106. ^ 1 2 אושרית גן-אל, ‏ההישג המפתיע של נבחרת ישראל ברובוטיקה באולימפיאדה בדובאי, באתר גלובס, 29 באוקטובר 2019
  107. ^ פוראת נאסר - לא להשתמש יעל אודם, ‏משלחת תלמידים מישראל השתתפה בתחרות רובוטיקה בדובאי - וגרפה מדליות, באתר ‏מאקו‏, 28 באוקטובר 2019
  108. ^ FIRST Global | FIRST ישראל, באתר FIRST Israel (באנגלית)
  109. ^ יניב חלילי, "אהלן וסהלן": דובאי תפתח את שעריה לישראלים, באתר ynet, 6 בנובמבר 2019
  110. ^ קובי נחשוני, היסטוריה באבו דאבי: מסעדה כשרה ראשונה בבירת האמירויות, באתר ynet, 1 בספטמבר 2020
  111. ^ טל שניידר, ‏בלי ויזה: ישראל והאמירויות מסכמות על פטור הדדי מאשרות כניסה, באתר גלובס, 20 באוקטובר 2020
  112. ^ ספיר פרץ זילברמן, רשמי, החל מהיום ה-10.10: אין צורך בוויזה לישראלים הטסים לאיחוד האמירויות, באתר פספורטניוז, ‏10 באוקטובר 2021
  113. ^ מיכל רז-חיימוביץ', ‏דצמבר בנתב"ג: כמה טסו לדובאי, ומי נהנתה בעיקר מהנהירה לאמירויות?, באתר גלובס, 6 בינואר 2021
  114. ^ הדר קנה, בגלל דובאי: משרד הבריאות שוקל להפוך את כל המדינות לאדומות, באתר הארץ, 16 בדצמבר 2020