יחסי איסלנד–מקסיקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי איסלנדמקסיקו
איסלנדאיסלנד מקסיקומקסיקו
איסלנד מקסיקו
שטחקילומטר רבוע)
103,000 1,964,375
אוכלוסייה
377,099 129,155,904
תמ"ג (במיליוני דולרים)
27,842 1,414,187
תמ"ג לנפש (בדולרים)
73,831 10,949
משטר
רפובליקה רפובליקה פדרלית
נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו (מימין) נפגש עם שגריר איסלנד גייר הארדה, 2017

יחסי איסלנד–מקסיקו הם היחסים הדו-צדדיים בין איסלנד לבין המדינות המקסיקניות המאוחדות. שתי המדינות הן חברות הדדיות בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, האומות המאוחדות וארגון הסחר העולמי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איסלנד ומקסיקו כוננו יחסים דיפלומטיים ב-24 במרץ 1964.[1] היחסים הראשוניים בין שתי המדינות היו מוגבלים. בשנת 1985 ראש ממשלת איסלנד סטינגרימור הרמנסון היה הראשון שביקר במקסיקו ונפגש עם נשיא מקסיקו מיגל דה לה מדריד.[2] מאז, היו ביקורים אחרים רמי דרג של פוליטיקאים איסלנד במקסיקו.

ב-1 בפברואר 1999 ערך ראש ממשלת איסלנד דוד אודסון ביקור רשמי במקסיקו ונפגש עם נשיא מקסיקו ארנסטו סדייו.[3] במהלך ביקורו דנו שני המנהיגים בהסכם סחר חופשי בין מקסיקו לאזור הכלכלי האירופי (הכולל את איסלנד). שני המנהיגים גם הסכימו לעבוד בצמוד להגדלת אירועי הסחר, התיירות, התרבות והחינוך בין שתי המדינות וראש ממשלת איסלנד הודיע כי איסלנד תשקיע יותר במקסיקו, במיוחד בעיר גואימס (אנ') שבסונורה.

ב-24 באוקטובר 2007 אלברט יונסון, שגריר איסלנד בוושינגטון די. סי., הציג את תעודותיו הדיפלומטיות בארמון הלאומי במקסיקו סיטי. לאחר הטקס דנו נשיא מקסיקו פליפה קלדרון והשגריר יונסון במצב הנוכחי ביחסי איסלנד–מקסיקו. שתיהן רצו לחזק את הסחר הדו-צדדי והנשיא קלדרון איחל ששתי המדינות ישתפו פעולה בנושא אנרגיה וזכויות דיג.

במרץ 2008, נשיא איסלנד, אולפור רגנר גרימסון, ערך ביקור ממלכתי במקסיקו ונפגש עם נשיא מקסיקו פליפה קלדרון. שרת החינוך האיסלנדית, ת'ורגרד'וד קתרין גונארסדוטיר (אנ'), ליוותה את הנשיא ואת הגברת הראשונה של איסלנד דורית מוסאיוף בטיול. עוד השתתפו חברי משרד החוץ האיסלנדי ומשרד הנשיאות, כמו גם משלחת סחר. הנשיא גרימסון פנה לתושבי מקסיקו ב-11 במרץ 2008 ואמר:

במאה החדשה זו, האנושות מחפשת ודורשת מנהיגות שנולדה מאותן תכונות, מחפשת פתרונות לאתגר הבסיסי ביותר של ימינו, האיום של שינויי האקלים, אשר ניכר כל כך בהתמוססות יריעות הקרח והקרחונים ומפלס הים העולה בכל העולם. בשל זרם הגולף, מקסיקו ואיסלנד קשורות קשר הדוק במאמץ זה. בעודו זורם ממקסיקו לצפון האוקיינוס האלטנטי, זרם הגולף מקיף את ארצי ומהווה את ליבת המסוע של זרמי האוקיינוס אשר בכל יבשת מווסת את האקלים. שיתוף הפעולה בין מדינותינו הוא אפוא דחוף וניתן לו ערך סמלי, ומזכיר לנו כיצד כל המדינות חולקות כיום גורל משותף, אך גם מדגימות בפני אחרים דרכים חדשות לפתרונות...[2]

בנובמבר 2017 נערכה ברייקיאוויק הפסגה העולמית השנתית שח הפורום העולמי של נשים ומנהיגות בפוליטיקה. משלחת מקסיקנית נכחה באירוע בהובלת הסנטורית המקסיקנית מריה דל רוסאריו גוסמאן אבילס.[1]

ביקורים רמי דרג[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורים רמי דרג מאיסלנד למקסיקו[2]

ביקורים רמי דרג ממקסיקו לאיסלנד

  • הסנטור מריה דל רוסאריו גוסמאן אבילס (2017)

הסכמים דו צדדיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי המדינות חתמו על כמה הסכמים דו-צדדיים כמו הסכם לחקלאות; הסכם לקידום והגנה הדדית של השקעות; הסכם להימנעות ממיסוי כפול ולמניעת העלמות מיסים בענייני מס הכנסה ומזכר הבנות לחיזוק וקידום שיתוף פעולה טכני דו צדדי בפיתוח גאותרמי.[1]

יחסי סחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2001 חתמה מקסיקו על הסכם סחר חופשי עם איגוד הסחר החופשי האירופי, הכולל את איסלנד, ליכטנשטיין, נורווגיה ושווייץ. בשנת 2018 הסתכם הסחר הדו צדדי בין איסלנד למקסיקו ב-23 מיליון דולר.[4] הייצוא העיקרי של איסלנד למקסיקו כולל: מכונות וציוד; יחידות בקרה או מתאמים; תכשירים ושמורות דגים אחרים; ומעגלים מודולריים. הייצוא העיקרי של מקסיקו לאיסלנד כולל: סילוק כפור או ערפל מהסוגים המשמשים ברכב מנועי; מכשירי טלוויזיה למערכות טלוויזיה במעגל סגור; בירה מאלט ושומנים מן החי ושמן דגים, למעט בקלה וכריש.[1] בין 1999 ל-2017 השקיעו חברות איסלנד במקסיקו 6 מיליון דולר.

נציגויות דיפלומטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 Bilateral relations between Mexico and Iceland (in Spanish)
  2. ^ 1 2 3 Recibirá Calderón en Los Pinos a su homólogo de Islandia (in Spanish)
  3. ^ "México ofrece a Islandia oportunidad de acceso a los mercados de América (in Spanish)". אורכב מ-המקור ב-2017-01-31. נבדק ב-2017-01-20.
  4. ^ Mexican Ministry of the Economy: Iceland (in Spanish)
  5. ^ Embassy of Iceland to the United States
  6. ^ Embassy of Mexico in Denmark