יחסי איראן–אפגניסטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי איראןאפגניסטן
איראןאיראן אפגניסטןאפגניסטן
איראן אפגניסטן
שטחקילומטר רבוע)
1,648,195 652,230
אוכלוסייה
89,651,008 43,082,337
תמ"ג (במיליוני דולרים)
388,544 14,583
תמ"ג לנפש (בדולרים)
4,334 338
משטר
רפובליקה אסלאמית אמירות איסלאמית
נשיא איראן חסן רוחאני נפגש בטהראן עם נשיא אפגניסטן אשרף גאני אחמדזאי, 2015

יחסי איראן-אפגניסטן הוסדרו לראשונה בתקופת שלטונם של מוחמד זאהיר שאה בממלכת אפגניסטן ורזא ח'אן בשושלת פהלווי. היחסים ידעו עליות ומורדות ובזמן שלטון הטליבאן על אפגניסטן בסוף שנות התשעים, פעולות טרור ממושכות נגד האוכלוסייה השיעית של איראן כמעט הביאה לפלישה של צבא איראן אל תוך אפגניסטן. העמים בשתי המדינות בעלי קשר רחב ונכון ל-2020 ישנם יחסים דיפלומטים סדירים בין הרפובליקה האסלאמית של איראן והממשלה האפגנית בקאבול.

קשר תרבותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

התרבות האיראנית השפיעה רבות על אפגניסטן לאורך ההיסטוריה, השפות הרשמיות באפגניסטן הן פשטו ודארי, האחרונה היא למעשה ניב של פרסית. באפגניסטן חוגגים את הנורוז, ראש השנה הפרסי. לאורך ההיסטוריה השושלות שמקורם בממלכת פרס אשר שלטו בשטחי אפגניסטן היו הממלכה האחמנית, האימפריה הפרתית, האימפריה הסאסאנית, השושלת הסאמאנית, השושלת הע'זנווית, השושלת הע'ורית, השושלת הספווית והשושלת האפשארית[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסכסוך הממושך באפגניסטן אשר גרם למלחמת אזרחים לאחר מלחמת אפגניסטן בברית המועצות הביא לעליית ארגון הטרור הסוני הטליבאן אשר ראה באוכלוסייה השיעית של איראן (95% מאוכלוסייתה) כנחותה, על כן החל בסדרת פעולות טרור על הגבול עם איראן, בייחוד במשהד. הראשונה שבפעולות אלה הייתה התנקשות בשגרירות האיראנית בקאבול.

משטר האייתוללות בטהראן החל על כן בתוכניות לפלישה רגלית לתוך אפגניסטן בעזרת הכוחות המזוינים של איראן[2]. תוכניות אלו לא יצאו לפועל מעולם עקב הפלישה האמריקאית לאפגניסטן באוקטובר 2001 ותחילתה של מלחמת אפגניסטן (2001–2014). הממשל החדש אשר הוסדר באפגניסטן במהלך המאבק בטליבאן החזיק לכדי יציבות את היחסים בין המדינה לאיראן. עקב היחסים המתהדקים בין אפגניסטן וארצות הברית היחסים בין המדינות נמצאים במתיחות ממושכת.

מאז הפלישה האמריקנית לאפגניסטן ידעו יחסי שני הצדדים עליות ומורדות, שיתופי פעולה מול יריבים משותפים ושיתופי פעולה נקודתיים, אולם לאחר נסיגת ארצות הברית בשנת 2021 שבו ועלו יריבויות היסטוריות, מדיניות, כלכליות ודתיות. באיראן היו חלוקים לגבי היחס לטליבאן שהשתלט מחדש על המדינה.[3] איראן לא הכירה רשמית בשלטון של ארגון הטרור טליבאן, אך שמרה על קשרים עם גורמים בממשלתו. במאי 2023 התחוללו חילופי אש בגבול בין המדינה בגלל מחלוקת על אספקת מים לאיראן, שסבלה מבצורת.[4]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ History does NOT Repeat
  2. ^ India & Pakistan - A continuing Story
  3. ^ הטאליבן שב ומציב אתגר לאיראן בגבולה המזרחי, באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה
  4. ^ והסוכנויות, ynet (2023-05-27). ""חילופי אש כבדים בגבול, יש הרוגים": מלחמת המים של איראן והטליבאן". Ynet. נבדק ב-2023-05-27.