יחסי אירלנד–פורטוגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי אירלנדפורטוגל
אירלנדאירלנד פורטוגלפורטוגל
אירלנד פורטוגל
שטחקילומטר רבוע)
70,273 92,090
אוכלוסייה
5,081,375 10,229,308
תמ"ג (במיליוני דולרים)
529,245 251,945
תמ"ג לנפש (בדולרים)
104,154 24,630
משטר
רפובליקה רפובליקה
בית שגריר אירלנד בליסבון

יחסי אירלנד–פורטוגל הם היחסים הנוכחיים וההיסטוריים בין אירלנד לפורטוגל. שתי המדינות חברות באיחוד האירופי ובארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת ימי הביניים, המסחר גדל בין נמלים איריים ואיבריים, שכן שכירי חרב, צליינים ואנשי חינוך איריים מצאו מקלט בפורטוגל. עד 1450 לאוליגרכיות סוחרים לאורך החוף הדרומי והמערבי של אירלנד היה תפקיד מפתח בשליטה על סחר היין בין אירלנד לחצי האי האיברי. ייבוא יין פורטוגזי וספרדי, יחד עם כסף, טקסטיל, קרמיקה ועור. בין היצוא האירי לחצי האי האיברי היו דגים מלוחים, בקר, צמר ועץ.

במהלך מלחמת קרומוול באירלנד (1649–1658) ובתקופה שלאחר מכן עזבו אירים רבים את אירלנד, וחיפשו מקלט מעבר לים. מהגרים אירים רבים התיישבו בפורטוגל, כולל בערים ליסבון, קוימברה ואבורה. זה היווה בסיס איתן לחילופי מסחר, תרבות ואינטלקטואלים. בין המאה ה-18 למאה ה-19 התפתחו קשרים מסחריים ותרבותיים חיוניים בין נמלים בקורק וליסבון. מספר משפחות סוחרים בולטות המבוססות על קורק, כולל בני בארי, גולד וגאלווי הפכו לדמויות משפיעות בענף הבנקאות, העסקים והתרבות בליסבון.

והקשרים ההיסטוריים החזקים הללו נמשכים עד ימינו - צאצאו הישיר של יו אוניל מטירונה, הוגו אוניל, המנהיג המוכר של שבט אוניל, מתגורר עם משפחתו באזור ליסבון ושומר באופן פעיל על קשר עם אירלנד.

כיום, שתי המדינות חברות באיחוד האירופי ובנאט"ו ומשתפות פעולה במגוון תחומים[1].

נציגויות דיפלומטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אירלנד מחזיקה בפורטוגל שגרירות בליסבון.
  • פורטוגל מחזיקה באירלנד שגרירות בדבלין וקונסוליה כללית בקורק[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]