יחסי אלג'יריה–דנמרק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי אלג'יריהדנמרק
אלג'יריהאלג'יריה דנמרקדנמרק
אלג'יריה דנמרק
שטחקילומטר רבוע)
2,381,740 43,094
אוכלוסייה
46,109,299 5,932,546
תמ"ג (במיליוני דולרים)
191,913 395,404
תמ"ג לנפש (בדולרים)
4,162 66,650
משטר
דמוקרטיה סמי-נשיאותית מונרכיה חוקתית

יחסי אלג'יריה–דנמרק הם היחסים הדו-צדדיים בין הרפובליקה האלג'יראית הדמוקרטית העממית ובין ממלכת דנמרק. לאלג'יריה שגרירות בקופנהגן ואילו לדנמרק שגרירות באלג'יר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחמת אלג'יריה–דנמרק[עריכת קוד מקור | עריכה]

תצלום המציג את אלג'יר בתקופה העות'מאנית

באמצע המאה ה-18 הלך וגדל היקף הסחר הדני-נורווגי בים התיכון. במטרה לאפשר מעבר תקין של הסחורות שלו, חתם איחוד דנמרק-נורווגיה על הסכם שלום עם אלג'יריה העות'מאנית שכלל תשלום מס לשליטים המקומיים. ב-1766 עלה לשלטון באלג'יריה בבא מוחמד אבן-עוסמאן שדרש להגדיל את התשלום לממלכה שלו, וזכה לסירוב מצד האיחוד. זמן קצר לאחר מכן נחטפו שלוש ספינות סוחר דניות-נורווגיות וצוותיהן נמכרו לעבדות.

בתגובה לכך, נשלח מדנמרק-נורווגיה צי שכלל ארבע אניות קו, שתי פריגטות, ושתי גאליוט בפיקודו של פרדריק כריסטיאן קאס, שאיים להפציץ את עיר הבירה אם האלג'יראים לא יסכימו לחתום על הסכם חדש שהוכתב על ידי הדנים. באלג'יריה סירבו, וההפצצה נכשלה מאחר שחלק גדול מהצוות חלה בטיפוס. הספינות גם לא עמדו באש המרגמות האלג'ראיות, ולאחר 75 פצצות ששוגרו, ההפצצה ננטשה, ואחר עברו הדנים והטילו מצור על העיר.

בשנת 1772 נשלחה משלחת לעיר ונחתם הסכם שלום בו אלג'יריה קיבלה תשלום נכבד. כמו כן, על דנמרק-נורווגיה היה לשלם על החזרתו של כל עבד שנפל בשבי בזמן המלחמה. עבדים דנים ונורווגים נאלצו לנהל משא ומתן עצמאי על שחרורם.

כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעידן המודרני, אלג'יריה ודנמרק כוננו את היחסים הדיפלומטיים ביניהן ב-1963 לאחר שאלג'יריה קיבלה עצמאות מצרפת.

ב-2018 דנמרק פתחה מחדש את השגרירות שלה באלג'יר לאחר שמונה שנים בהן הייתה סגורה. במעמד טקס הפתיחה אמר שר החוץ האלג'יראי עבד אל-קאדר מאסל כי "פתיחתה מחדש של השגרירות משקפת את האינטרס של דנמרק בקשרים ההיסטוריים בין המדינות ומשקפת גם את רצוננו לחזק ולהרחיב את היחסים הפוליטיים והכלכליים"[1].

במהלך ביקורו באלג'יריה ב-2016 אמר שר החוץ הדני כריסטיאן יאנסן כי היחסים "חזקים", והדגיש כי ביקורו באלג'יריה נועד "לחזק אותם אף יותר"[2].

סחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2016 הסתכם היקף הסחר בין המדינות בכ-80 מיליון דולר, כשעיקר הייצוא מאלג'יריה לדנמרק כלל מוצרי רפואה[3], ואילו הייצוא מדנמרק לאלג'יריה כלל מכונות ומכשירים אופטיים ורפואיים[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Denmark reopens embassy in Algeria, Xinhua, 6 במרץ 2018
  2. ^ Algeria-Denmark relations,“strong”, שגרירות אלג'יריה בסופיה, בולגריה, 10 בפברואר 2016
  3. ^ Algeria exports from Denmark, Trading Economics
  4. ^ Denmark exports from Algeria, Trading Economics