יחסי אלג'יריה – ארצות הברית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי אלג'יריהארצות הברית
אלג'יריהאלג'יריה ארצות הבריתארצות הברית
אלג'יריה ארצות הברית
שטחקילומטר רבוע)
2,381,740 9,833,517
אוכלוסייה
46,109,299 341,362,543
תמ"ג (במיליוני דולרים)
191,913 25,462,700
תמ"ג לנפש (בדולרים)
4,162 74,591
משטר
דמוקרטיה סמי-נשיאותית דמוקרטיה נשיאותית

יחסי אלג'יריה – ארצות הברית הם היחסים הדיפלומטיים בין הרפובליקה האלג'יראית הדמוקרטית העממית ובין ארצות הברית של אמריקה. היחסים ידעו עליות ומורדות וכיום מוגדרים כטובים.

כיום, שתי המדינות משתפות פעולה כנגד הטרור, כאשר אלג׳יריה מובילה מאז פיגועי 11 בספטמבר את החזית נגד הטרור באפריקה.

היסטוריה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לארצות הברית ולאלג'יריה יש היסטוריה ארוכה של קשרים חיוביים. יישוב הקבע העתיק ביותר שהוקם על ידי אירופאים בארצות הברית - סיינט אוגוסטין בפלורידה - נקרא על שם דמות שגרה בשטחי אלג'יריה: אוגוסטינוס הקדוש.

בסוף המאה ה-18, הכירה ארצות הברית באלג'יריה ואלג'יריה בארצות הברית.

התקופה הקולוניאלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1815, כשחזר השלום לאירופה לאחר המלחמות הנפוליאוניות, מצאה עצמה אלג'יר, שהייתה מוקד לפעילות פיראטית, במלחמה עם ספרד, הולנד, פרוסיה, דנמרק, האימפריה הרוסית וממלכת שתי הסיציליות. גם האמריקאים מאסו בפיראטים וכך החלה המלחמה הברברית השנייה באותה שנה. בחודש מרץ אישר הקונגרס האמריקני, פעולה ימית נגד המדינות הברבריות - המדינות המוסלמיות שהיו אז במרוקו, אלג'יר, תוניס וטריפולי - שהסתיימה בניצחון אמריקאי.

לאחר הקמת אלג'יריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לארצות הברית ולאלג'יריה מערכת יחסית מורכבת אשר השתפרה כלכלית ופוליטית. כשג'ון פיצג'רלד קנדי היה סנאטור, הוא דיבר על עצמאותה של אלג'יריה לעיתון הניו יורק טיימס ב-2 ביולי 1957. במהלך כהונתו כנשיא, אלג'יריה קיבלה את עצמאותה מידי צרפת והנשיא קנדי בירך אותה ב-15 באוקטובר 1962. עם זאת, לאחר מלחמת ששת הימים, ניתקה אלג'יריה את יחסיה עם ארצות הברית, לאחר שזו הייתה בצד הישראלי בעימות, לעומת אלג'יריה שהייתה בצד של מדינות ערב. ב-1974, שוקמו היחסים בין שתי המדינות.

בעקבות משבר בני הערובה בין ארצות הברית לאיראן, שימשה אלג'יריה כמתווכת.

בעקבות פיגועי 11 בספטמבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פיגועי 11 בספטמבר בארצות הברית, אלג'יריה הייתה אחת המדינות הראשונות אשר הציעו את תמיכתן לארצות הברית במאבק כנגד הטרור. לאחר הפיגועים, ארצות הברית הפכה את אלג'יריה לשותפה מרכזית במלחמה בטרור. כיום, אלג'יריה ממשיכה להוביל את המאבק בטרור באפריקה.

כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2016 הצהירה אלג'יריה כי היא מחויבת לקיים קשרים טובים עם ארצות הברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]