יחסי גיאנה–סין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי גיאנהסין
גיאנהגיאנה הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין
גיאנה סין
שטחקילומטר רבוע)
214,969 9,596,967.75
אוכלוסייה
817,671 1,425,342,016
תמ"ג (במיליוני דולרים)
15,358 17,963,171
תמ"ג לנפש (בדולרים)
18,782 12,603
משטר
דמוקרטיה נשיאותית רפובליקה עממית

יחסי גיאנה–סין הם יחסי החוץ בין גיאנה לסין.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחצית השנייה של 1843, הוציאה ממשלת בריטניה, ששלטה בגיאנה, רישיון לאפשר ייבוא של עובדים סינים מקולוניות בריטות אחרות. בשנת 1853 הגיעו לדמררה, גיאנה הבריטית 154 סינים באונייה מש'יאמן (69 מתו בדרך). העובדים הסינים הללו התפרנסו במטעים בגיאנה, אף על פי שעבודתם נמשכה שעות ארוכות. עדיין היו מסוגלים לשאת בקשיים ולעמוד בעבודה קשה, ולשמור על ביטחונם; בגלל יחס העבודה הטוב שלהם, ביקשו בעלי המטעים בגיאנה מהממשלה להרחיב את היקף העבודה המיובאת מסין. עם זאת, רוב המטעים בגיאנה ממוקמים בביצות או בג'ונגלים טרופיים, מזג האוויר לח וחם, יתושים, קדחת צהובה ומלריה נפוצות, ופועלים סינים רבים מתו מהמחלה. הממשלה הקולוניאלית הבריטית ניהלה באופן אחיד את יבוא העבודה מגיאנה; בין השנים 1853–1879 הוקצו 13,281 פועלים סינים לעבוד ב-176 מטעים בגיאנה.

לפני שמספר רב של חקלאים הודים היגרו לגיאנה, עבודת שתילת האורז בגיאנה נעשתה בעיקר על פועלים סינים. בעקבות כך, כמה חוקרים סינים מאמינים שלפועלים סינים היה תפקיד חשוב בהתפתחות הציוויליזציה החומרית של גיאנה. בנוסף, הפועלים הסינים בגיאנה שיפרו גם את גידול הגומי המקומי ואת זיקוק הסוכר. בשנים לאחר מכן לא הגיעו עובדים סינים חדשים, אולם רוב העובדים הסינים הקודמים לא חזרו לארץ עקב בעיות כלכליות או משאלות אישיות. הנשיא הראשון של גיאנה לאחר העצמאות, ארתור ז'ונג, היה צאצא של הסינים המקומיים, והוא גם הנשיא הראשון ממוצא סיני מחוץ למדינה אסייתית.

לאחר המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

לגיאנה היו מגעים עם הרפובליקה העממית של סין לפני העצמאות, והרפובליקה העממית של סין תמכה גם בעצמאותה של גיאנה מבריטניה. ג'נט רוזנברג ג'אגאן, המזכירה הכללית של המפלגה הפרוגרסיבית העממית, ביקרה בסין ב-1962 והתקבלה על ידי מאו דזה דונג וג'ואו אנלאי; בנוסף, כמה עובדים, קבוצות נוער ונשים בגיאנה ביקרו גם בסין במהלך הביקור.

גיאנה הפכה למדינה עצמאית בסוף מאי 1966 ופורבס ברנהאם ממפלגת הקונגרס הלאומי העממי הפך לאחר מכן לראש ממשלה. ג'ואו אנלאי, ראש הממשלה של הרפובליקה העממית של סין, התקשר לברנהאם כדי לברך את גיאנה על עצמאותה; עם זאת, ממשלת גיאנה הזמינה את טאיוואן לשלוח נציגים להשתתף בחגיגות העצמאות, ולאחר מכן קיבלה טכנאים חקלאיים מה-ROC לסיוע. נשיא הרפובליקה של סין, צ'יאנג קאי-שק, שלח את הדיפלומט שו יוקי להשתתף בחגיגת העצמאות, וראש חיל הטכנולוגיה החקלאית של הרפובליקה של סין בגיאנה ביקר גם הוא באזור המקומי ב-1970 ללמוד על מצב ייצור האורז בגיאנה.

המדינות הירוקות תמכו בהחלטת האו"ם 2758 והתנגדו להמשך חברותה של הרפובליקה של סין באו"ם. כולל גיאנה

בשנת 1970 הצטרפה גיאנה לארגון המדינות הבלתי מזדהות באותה תקופה, חלק מהמדינות החברות בארגון היו ידידותיים כלפי הרפובליקה העממית של סין, וממשלת גיאנה הושפעה ממדינות אלו והחליטה לשפר את יחסיה עם הרפובליקה העממית של סין. בשנת 1971, ראש ממשלת גיאנה, ברנהאם, נשא נאום בוועידת ראשי הממשלה של חבר העמים הבריטי, במהלכו הצהיר כי "העולם מכיר באופן נרחב בסין הקומוניסטית, אפילו על חשבון טאיוואן." לאחר מכן הצהיר כי ממשלת גיאנה מכירה כי ממשלת הרפובליקה העממית של סין היא הממשלה הלגיטימית והיחידה של סין. בשנת 1971, גיאנה הצביעה בעד החלטת העצרת הכללית של האו"ם 2758, שתמכה בכך שהרפובליקה העממית של סין תחליף את מושבה של הרפובליקה של סין באו"ם.

לאחר מכן, הרפובליקה העממית של סין וגיאנה הגיעו להסכמה להקמת משרדים עסקיים זה במדינות זו; ב-27 ביוני 1972, גיאנה כוננה רשמית יחסים דיפלומטיים עם הרפובליקה העממית של סין, והפכה למדינה הדוברת אנגלית והמדינה הקריבית הראשונה שכוננה יחסים דיפלומטיים עם הרפובליקה העממית של סין.

ברנהאם היה בשלטון 21 שנים, ואז התחלפה הממשלה, וממשלה חדשה עלתה לשלטון; טאיוואן שלחה הבטחה לספק סיוע ענק לגיאנה, וכמה פקידים בממשלה החדשה התעניינו בסיוע הכלכלי שהובטח על ידי טאיוואן. בעקבות כך, אנשי הרפובליקה העממית של סין ביקרו את חברי הקבינט של הממשלה החדשה וניצלו את ההזדמנות להסביר את סוגיית טאיוואן בפירוט לבכירים של הממשלה החדשה של גיאנה. באפריל 1993, שגריר הרפובליקה של סין בגרנדה העניק מתנה למזכירות הקהילה הקריבית בגיאנה; שר החוץ של גיאנה נפגש באופן אישי עם נציגי הרפובליקה העממית של סין, ובעקבות הלחצים הממשלה במדינה החליטה לאסור על פקידי ממשל בכירים לתקשר עם שגריר הרפובליקה של סין.

יחסי סחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי נתונים באתר האינטרנט של המרכז לחקר מורכבות כלכלית, היצוא מסין היבשתית לגיאנה עלה בדרך כלל מ-1997 ל-2012, אך ירד ב-2008 וב-2009; ב-2012, היצוא מסין היבשתית לסחר גיאנה עלה לסביבות 220 מיליון דולר. מכ-120 מיליון דולר בשנה שקדמה לה. היצוא מגיאנה לסין עלה בחדות בשנים 2006 ו-2012, עלה ליותר מ-22 מיליון דולר ב-2012 מלמעלה מ-10 מיליון דולר בשנה שקדמה לה; היצוא של גיאנה לסין מ-1998 עד 2011 היה בדרך כלל בעיקר עץ (כולל מוצריו), אך שיעור המוצרים המינרליים עלה מאוד בשנת 2012, ושיעור העץ (כולל מוצריו) ירד. באותה שנה, גירעון הסחר של גיאנה עם סין הגיע ל-170 מיליון דולר, עלייה של 74% לעומת השנה שעברה, המהווה 29.8% מסך הגירעון הסחר של גיאנה.

ישנם כמה מפעלים במימון סיני הפועלים בגיאנה, שהקימו עמותות ארגוניות במימון סיני ב-2014. בשנת 2014 הושקה אוניית המשא "Yuanheng" שנבנתה על ידי מיזם במימון סיני בגיאנה. אונייה זו היא הספינה הבינונית והגדולה הראשונה שנבנתה בגיאנה מזה עשרות שנים ומתוכננת לשמש להובלת עצים.

יחסי תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוניברסיטת גיאנה יש את מכון קונפוציוס, שהוקם רשמית במאי 2014; המכללה מתכננת לשלוח מורים לבקר בבתי ספר יסודיים ותיכוניים בגיאנה כדי להציג את השפה הסינית והתרבות הסינית לתלמידי היסודי והתיכון המקומיים. בנוסף, הרפובליקה העממית של סין מעניקה גם מלגות ללימודים בסין.

סיוע חוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר כינון יחסים דיפלומטיים בין הרפובליקה העממית של סין לגיאנה, גיאנה ניסתה להשיג עצמאות במזון, ביגוד ודיור, וביקשה מסין לסייע בבנייה המקומית של מפעלי טקסטיל ומפעלי לבנים. מערכת העברת החשמל של גיאנה אינה יציבה, והפסקות חשמל מתרחשות לעיתים קרובות; מסיבה זו, הרפובליקה העממית של סין סיפקה לגיאנה הלוואות מועדפות למימון בניית כבלים מקומיים, תחנות משנה ומתקנים אחרים. הפרויקטים הרלוונטיים החלו ב-2011.

הרפובליקה העממית של סין שלחה צוותים רפואיים לגיאנה כדי לספק שירותים רפואיים, וכן שלחה מתנדבים לספק שירותים חברתיים בתחומים שונים. בשל החברה הענייה בגיאנה והתעשייה הרפואית הלא מפותחת, רוב העובדים של מפעלים מקומיים במימון סיני אינם יכולים לבצע בדיקות גופניות סדירות; בשנת 2011, צוות רפואי שנשלח על ידי סין לגיאנה סיפק שירותי בדיקה גופנית מקיפה בחינם לעובדים סינים של מפעלים מקומיים במימון. השתתפו בבדיקה יותר מ-20 עובדים. מתנדבים סינים בגיאנה מספקים שירותי וטרינריה ורפואה סינית מסורתית.

נציגויות דיפלומטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יחסי גיאנה–סין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]