יחסי הודו–מונגוליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי הודומונגוליה
הודוהודו מונגוליהמונגוליה
הודו מונגוליה
שטחקילומטר רבוע)
3,287,263 1,564,116
אוכלוסייה
1,437,339,951 3,478,016
תמ"ג (במיליוני דולרים)
3,385,090 16,811
תמ"ג לנפש (בדולרים)
2,355 4,833
משטר
רפובליקה סוציאליסטית פדרלית רפובליקה

יחסי הודו–מונגוליה הם יחסי החוץ בין הודו למונגוליה. היחסים הללו מתפתחים במהירות, עם שיתוף פעולה הודי-מונגולי שהוגבל בעבר לביקורים דיפלומטיים, מתן הלוואות רכות וסיוע פיננסי ושיתופי הפעולה בתחום ה-IT, אך התגברו בשנים האחרונות על ידי ביקורו של נרנדרה מודי בשנת 2015 באולן בטור, שם שני ראשי הממשלה הכריזו על "שותפות אסטרטגית" בין שתי הדמוקרטיות האסיאתיות.[1]

הודו כוננה יחסים דיפלומטיים בדצמבר 1955. הודו הייתה המדינה הראשונה מחוץ לגוש המזרחי שכוננה יחסים דיפלומטיים עם מונגוליה. מאז נחתמו אמנות של ידידות ושיתוף פעולה הדדי בין שתי המדינות בשנים 1973, 1994, 2001 ו-2004.

מונגוליה תומכת במועמדותה של הודו כחברה קבועה במועצת הביטחון של האומות המאוחדות ואילו הודו תמכה בהכללת מונגוליה כחברה מלאה בארגון המדינות הבלתי-מזדהות.

על פי סקר גאלופ משנת 2010, 26% מהמונגולים תומכים בהנהגה ההודית, כאשר 9% מסתייגים ו-66% אינם בטוחים.[2]

לאחר ביקור שרת החוץ ההודית סושמה סוואראג' במונגוליה באפריל 2018, החליטו הודו ומונגוליה להקים מסדרון אווירי שיגביר את הסחר הדו צדדי.[3] כמו כן, בניית בית הזיקוק הראשון במונגוליה אי פעם החלה בשנת 2018 עם סיוע טכני וכלכלי מהודו.

יחסים היסטוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימת אינטראקציה היסטורית בין הודו למונגוליה במשך למעלה מ-2,700 שנה.

סולטנות דלהי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת סולטנות דלהי, טימור לנג, תקף את הסולטן נאסיר-או דין מחמוד צפונית לדלהי. צבא הסולטן הובס ב-17 בדצמבר 1398. טימור נכנס לדלהי והעיר נבזזה, נהרסה והושארה בהריסות, לאחר שצבאו של טימור הרג ובזז במשך שלושה ימים ולילות. הוא הורה לגרש את כל תושבי העיר למעט הסיידים המלומדים ושאר המוסלמים; 100,000 אסירי מלחמה הומתו ביום אחד.[4]

האימפריה המוגולית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1526, באבור, מצאצאי טימור לנג וג'ינגיס חאן מעמק פרגנה (אוזבקיסטן של ימינו), עבר את מעבר ח'ייבר והקים את האימפריה המוגולית, אשר כללה את שטחי אפגניסטן, פקיסטן, הודו ובנגלדש של ימינו. עם זאת, בנו הומאיון הובס על ידי הלוחם האפגני שר שאה סורי בשנת 1540, והומאיון נאלץ לסגת לקאבול. לאחר מותו של שר שאה, בנו אסלאם שאה סורי והמלך ההינדי חמו, שניצחו 22 קרבות נגד מורדים אפגניים וכוחות אכבר, התקדמו מפנג'אב לבנגל והקימו שלטון מוסלמי חילוני בצפון הודו מדלהי עד 1556. כוחותיו של אכבר הביסו והרגו את חמו בקרב השני בפניפאט ב-6 בנובמבר 1556.

השושלת המוגולית שלטה ברוב תת היבשת ההודית עד 1600; אולם אחרי 1707 האימפריה איבדה אט אט מכוחה. המוגולים ספגו מכה קשה עקב פלישות האימפריה המראטהית והאימפריה הדוראנית שבגללה השושלת המוגולית הצטמצמה לשליטי בובות בשנת 1757. שרידי השושלת המוגולית הובסו סופית על ידי הבריטים במהלך המרד ההודי בשנת 1857. כשהבריטים השתלטו על שרידי האימפריה המוגולית, הסתיימה השושלת.

חילופי תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בודהיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבודהיזם הועבר למונגוליה על ידי מיסיונרים הודים בתקופת הנצרות המוקדמת. כתוצאה מכך, כיום הבודהיסטים מהווים את העדה הדתית הגדולה ביותר במונגוליה.

בודהיסטים נכנסו לשירות האימפריה המונגולית בתחילת המאה ה-13. מנזרים בודהיסטים שהוקמו בקרקורום קיבלו מעמד פטור ממס, אם כי הדת לא קיבלה מעמד רשמי על ידי המונגולים עד מאוחר יותר. כל גרסאות הבודהיזם, כמו הבודהיזם הסיני, הטיבטי וההודי, פרחו, אם כי בסופו של דבר הועדף הבודהיזם הטיבטי ברמה הקיסרית תחת הקיסר מונגקה חאן, שמינה את נאמו מקשמיר לראש כל הנזירים הבודהיסטים.

בנו של אוגדי ואחיו הצעיר של גיאוק, חוטן, הפכו למושל נינגשיה וגאנסו. הוא פתח במסע צבאי לטיבט בפיקודם של הגנרלים ליצ'י ודהורדה, וכוחותיו שרפו מונומנטים טיבטיים כמו מנזר רטינג ומקדש גיאל בשנת 1240. הנסיך קוטון היה משוכנע כי שום כוח בעולם אינו עולה על כוחם של המונגולים. עם זאת, הוא גם האמין שדת נחוצה לטובת החיים הבאים. לפיכך הוא הזמין את סאקיה פנדיטה לשירותו. הנסיך קוטון התרשם מתורתו וידיעותיו של סאקיה פנדיטה, ומאוחר יותר הפך לנסיך הבודהיסטי הידוע הראשון של האימפריה המונגולית.

קובלאי חאן, מייסד שושלת יואן, העדיף גם הוא את הבודהיזם. כבר בשנות ה-40 של המאה ה-13 הוא יצר קשרים עם הנזיר הבודהיסטי של צ'אן הייון, שהפך ליועצו הבודהיסטי. בנו השני של קובלאי, שאותו מינה אחר כך רשמית כיורשו בשושלת יואן, קיבל שם סיני "ז'נג'ין" (מילולית "זהב אמיתי") על ידי הייון. ח'טון צ'אבי השפיע על קובלאי להמיר את דתו לבודהיזם. קובלאי מינה את פגספה למפקד ממלכתי, ומאוחר יותר למפקח קיסרי, והעניק לו כוח על כל הנזירים הבודהיסטים בשטח שושלת יואן. במשך שארית שושלת יואן במונגוליה ובסין, עד להפלת המונגולים בשנת 1368, היו הלאמות הטיבטים אנשי הדת הבודהיסטים המשפיעים ביותר. דרך הכמורה הטיבטית, המסורת הטקסטואלית ההודית הבודהיסטית השפיעה מאוד על חיי הדת באימפריה.

זמנים מודרניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הודו כוננה יחסים דיפלומטיים רשמיים עם מונגוליה ב-24 בדצמבר 1955 ובכך הפכה למדינה הראשונה מחוץ לגוש הסובייטי שכוננה יחסים דיפלומטיים עם המדינה. מאז התקיימו ביקורים דיפלומטיים רבים ואינטראקציות בין שתי המדינות. הודו נתנה חסות למועמדות מונגוליה לחברות באו"ם בשנת 1961 למרות התנגדות טאיוואן וסין ובשנת 1973, מונגוליה החזירה בתורה למחווה ההודית בכך שהפכה למדינה השנייה אחרי בהוטן שהכירה בבנגלדש כמדינה עצמאית בעקבות שחרור בנגלדש על ידי הכוחות ההודים.[5]

הצהרה משותפת משנת 1973[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצהרה משותפת הודית-מונגולית פורצת דרך נחתמה בפברואר 1973 במהלך ביקורו ההודי של ראש ממשלת מונגוליה יומג'אגין טסדנבאל.

חוזה יחסי ידידות ושיתוף פעולה (1994)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמנה של יחסי ידידות ושיתוף פעולה נחתמה בפברואר 1994 במהלך ביקורו של נשיא מונגוליה דאז פונסלמאגיין אוצ'ירבט בהודו.

בהתאם לסעיפי האמנה, הודו ומונגוליה החליטו לפתח שיתופי פעולה בתחום המסחר והכלכלה, מדע, בריאות, חקלאות, תרבות, חינוך, תקשורת ותיירות. הם גם החליטו לעבוד בשיתוף פעולה הדוק להבטחת ביטחון וריסון פשעים וטרור בינלאומיים.

2001–הווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2001 ביקר נשיא מונגוליה נצגין באגאבנדי בהודו. במהלך ביקור זה הונפקה הצהרה משותפת ונחתמה סדרה של שישה הסכמים עיקריים במטרה לקדם שיתוף פעולה בתחומי טכנולוגיית המידע, קידום השקעות והגנה וסיוע משפטי הדדי בעניינים אזרחיים, פליליים ומסחריים. מונגוליה העבירה את תמיכתה בהצעתה של הודו להיות חברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם והעידה גם על תמיכתה במאמצי השלום של הודו עם פקיסטן.

ראש ממשלת מונגוליה, נמברין אנחבאיאר, ביקר בהודו בינואר 2004. במהלך ביקור זה נחתמו שלושה הסכמים במטרה לקדם שיתוף פעולה הדדי בתחומי בריאות בעלי חיים, חלב, מדעי החלל והביוטכנולוגיה.

הודו הציעה הלוואה רכה בסך 25 מיליון דולר לשיפור התשתית שלה. במהלך הביקור הזה הוגשו ההצעות למרכז עתאל ביהארי וג'פאיי למצוינות בטכנולוגיית מידע וטכנולוגיית תקשורת בבירת מונגוליה אולן בטור. הקרן של מרכז ה-IT הונחה על ידי ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ב-17 במאי 2015.[6] בעיר ההיסטורית בודה גאיה הוקם מנזר בודהיסטי המונהג על ידי מונגוליה ואבן היסוד שלו הונחה על ידי אנשבייר.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי (מימין) ביחד עם מקבילו המונגולי צ'ימדין סאיחנבילג (אנ') בביקור ממלכתי במונגוליה במאי 2015.

היחסים בין המדינות הולכים וגדלים מאז הוחלט להעלות את הקשרים ל"רמה חדשה של שותפות" במהלך ביקורו של נשיא מונגוליה אנחבאיאר בהודו. הודו מספקת שיתוף פעולה טכני וכלכלי למונגוליה בתחומי ההשכלה הגבוהה, חקלאות, טכנולוגיית מידע ותקשורת ופיתוח משאבי אנוש. ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ביקר במונגוליה ב-16 במאי 2015, שם נאם גם בפרלמנט.[7] הוא גם העביר ציוד Bhabhatron למרכז הלאומי לסרטן בבירת מונגוליה אולן בטור.[8] יתר על כן, במהלך ביקורו של ראש הממשלה נרנדרה מודי במאי 2015, הורחב קו אשראי של מיליארד דולר למונגוליה, לצורך פיתוח תשתיות, בין תחומים רבים אחרים.[9]

סרטי בוליווד פופולריים במונגוליה, שם ניתן לראות בשווקים המקומיים פוסטרים של שחקנים הודים כמו אמיטאב באצ'אן, אקשאיי קומאר, מדהורי דיקסיט ווידיה באלן.[10]

בתחילת שנת 2021 הגבירה הודו את חלוקת החיסון נגד COVID-19 למספר מדינות, כולל מונגוליה, כדי להקל על חלק מהעיכובים של ארגון הבריאות העולמי.[11] הודו תרמה 13 קופסאות (150,000 מנות) של חיסון נגד COVID-19 למונגוליה, מה שהופך אותה לאחת מ-25 המדינות הראשונות שקיבלו את החיסון מהודו. במהלך טקס התרומה ציין שגריר הודו, את חשיבותה של מונגוליה למדיניות החוק במזרח הודו כשותף אסטרטגי וכ"שכן רוחני".[11]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Joint Statement for India-Mongolia Strategic Partnership Times of India
  2. ^ U.S. Leadership More Popular in Asia Than China's, India's Gallup
  3. ^ "Minutes of India-Mongolia Joint Committee on Cooperation" (PDF). MEA.GOV.IN. נבדק ב-19 בדצמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Elliot & Dawson. The History of India As told By Its Own Historians Vol III. pp. 445–446.
  5. ^ "Mongolia Diary". Outlook. 1 ביולי 2013. נבדק ב-25 ביוני 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ "PM Modi lays foundation stone of IT Centre at Mongolian University of Science and Technology". news.biharprabha.com. ANI. 17 במאי 2015. נבדק ב-17 במאי 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ "Full Text: PM Narendra Modi's Speech to the Parliament of Mongolia". news.biharprabha.com. PIB. 17 במאי 2015. נבדק ב-17 במאי 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ "PM Modi hands over Bhabhatron equipment to National Cancer Centre in Mongolia". news.biharprabha.com. ANI. 17 במאי 2015. נבדק ב-17 במאי 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ Kohn, Michael. "India Extends Mongolia $1 Billion Credit Line for Infrastructure". Bloomberg.com. נבדק ב-2015-10-12.
  10. ^ Anand, Shefali (16 במאי 2015). "India's Narendra Modi in Mongolia: Wrestling, Buddhism and Democracy". נבדק ב-24 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ 1 2 Giridharadas, Akshobh (2021-03-17). "Doctor Who: India's Soft Power Vaccine Diplomacy". Mongolia Weekly (באנגלית). נבדק ב-2021-05-09.