יחסי ליטא–סין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי ליטאסין
ליטאליטא הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין
ליטא סין
שטחקילומטר רבוע)
65,300 9,596,967.75
אוכלוסייה
2,701,189 1,425,342,016
תמ"ג (במיליוני דולרים)
70,334 17,963,171
תמ"ג לנפש (בדולרים)
26,038 12,603
משטר
רפובליקה רפובליקה עממית
שגרירות סין בווילנה

יחסי ליטא–סין הם יחסי החוץ הדו-צדדיים בין הרפובליקה העממית של סין לליטא. סין מחזיקה בליטא שגרירות בווילנה. ליטא מחזיקה בסין שגרירות בבייג'ינג.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחסים בין סין-ליטא החלו בשנת 1921, כאשר הרפובליקה של סין הכירה בליטא עד לכיבושה וסיפוחה לאחר מכן על ידי ברית המועצות בשנת 1940. יחסים דיפלומטיים מודרניים כוננו ב-14 בספטמבר 1991. סין לא הכירה בשילוב ליטא בברית המועצות.

בשנת 1992 הוקמה בווילנה שגרירות סין, ובשנת 1995 הוקמה שגרירות ליטא בבייג'ינג.

לאחר רעידת האדמה בסצ'ואן בשנת 2008 תרמה ליטא 200,000 ליטאס (כ-90,000 דולר אמריקני) לסין.

בספטמבר 2013 נפגשה נשיאת ליטא דליה גריבאוסקאיטה עם הדלאי לאמה ה-14, המנהיג הרוחני של טיבט, מה שעורר מתיחות במערכת היחסים בין סין לליטא. המשבר הסתיים בדצמבר 2014, כאשר ראש ממשלת ליטא אלגרידאס בוטקוויצ'יוס נפגש עם נציגה סינית בסרביה במהלך פורום בינלאומי, ובוטקוויצ'יוס אמר בשיחה שליטא מתחייבת לכבד את ריבונותה של סין, לדבוק בשלמותה הטריטוריאלית, להכיר בטיבט כחלק מהרפובליקה העממית של סין, ולהתנגד לפעולות בדלניות למען עצמאות טיבט.

מאז 2015, שתי המדינות שיתפו פעולה על בסיס יוזמת החגורה והדרך ומנגנון שיתוף הפעולה בין סין למדינות מרכז ומזרח אירופה. במאי 2017, שר התחבורה והתקשורת הליטאי, רוקאס מרטין יו איירס Rokas) Masiulis), יגיע לפורום הבינלאומי "לאורך כל הדרך" הראשון. באפריל 2019 הגיע סגן שר התחבורה והתקשורת לסין, כדי להשתתף בישיבה ברמה גבוהה של פורום פסגת שיתוף הפעולה הבינלאומי השני "חגורה הדרך". ביולי 2019 קיימה איגוד סירות הדרקונים הליטאי את פסטיבל הבינלאומי "חגורה והדרך" הבינלאומי לסירות דרקונים.

בערב 11 במרץ 2018, שגרירות ליטא בסין ארגנה אירוע לכבוד חגיגות יום השנה ה-27 לקבלת העצמאות מחדש של ליטא. שגרירת סין אינה ג'י, סגנית שר החוץ של סין וואנג צ'או וכן נציגים משגרירויות וקונסוליות של מדינות אחרות בסין, ארגונים ואנשי תקשורת השתתפו באירוע. בנובמבר אותה שנה, נשיא סין שי ג'ינפינג נפגש עם נשיאת ליטא גריבאוסקאיטה בשנגחאי. במהלך פגישה זו הצהיר ג'ינפינג כי הוא מייחס חשיבות רבה לפיתוח היחסים נייטרליים בין המדינות, ואמר כי "על שני הצדדים לכבד ולסמוך אחד על השני, ולכבד בכנות ולהתאים את האינטרסים הבסיסיים והחששות העיקריות של השנייה. היחסים מנקודת מבטינו אסטרטגית וארוכת טווח. עלינו להיות מוכנים לעבוד למען החירות כדי לחזק את יוזמת החגורה והכביש". ליטא הביעה הערצה להתפתחותה של סין, ועל כך שהיא ממלאת תפקיד חשוב יותר ויותר בעניינים בינלאומיים. גריבאוסקאיטה אמרה כי היא מוכנה לחזק את שיתוף הפעולה הכולל עם סין, לקדם באופן פעיל את האצת המשא ומתן על הסכמי השקעות בין האיחוד האירופי לסין ושיתוף פעולה פרגמטי בין סין למרכז ומזרח אירופה, ולקדם במשותף רב-צדדיות וסחר חופשי.

בשנת 2021, הדרדרו היחסים על רקע סוגיית טאיוואן. סין יזמה אמברגו קפדני נגדה - היא החרימה לא רק את היצוא של ליטא אלא אפילו סחורות ממדינות אחרות באיחוד האירופי שיוצרו עם רכיבים ליטאים. בתגובה, טאיוואן שאפה להדק את היחסים הכלכלים שלה עם ליטא.[1][2]

ביקורות על זכויות אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

רדיפת האיגורים בשינג'יאנג[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש אוקטובר 2019, שגרירת בריטניה לאו"ם קארן פירס מסרה הצהרה בינלאומית משותפת על שינג'יאנג בפני הוועדה השלישית של העצרת הכללית של האו"ם מטעם 23 מדינות, כולל ליטא. המדינות אמרו כי הן שותפות לחששות שהועלו על ידי האמנה הבינלאומית של האו"ם לביטול כל צורות ההפליה הגזעית ביחס ל"דיווחים אמינים על מעצר המוני; מאמצים להגביל את מנהגי התרבות והדת; פיקוח המוני המופנה באופן בלתי פרופורציונלי לאויגורים אתניים; והפרות והפרות אחרות של זכויות האדם." הם קראו לסין לעמוד בהתחייבויותיה הלאומיות והבינלאומיות לכבד זכויות אדם, כולל חופש דת, ולאפשר לפקחי זכויות האדם של האו"ם גישה למרכזי מעצר. [3]

חוק הביטחון הלאומי בהונג קונג[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2020, ליטא התנגדה בגלוי לחוק הביטחון הלאומי בהונג קונג [4]

סוגיית טאיוואן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 ביולי 2021 הודיע משרד החוץ הליטאי כי יאפשר לטאיוואן לפתוח נציגות בליטא בשם טאיוואן. בעקבות זאת, ב-10 באוגוסט 2021, לאחר משא ומתן לא מוצלח למנוע זאת בין משרד החוץ הסיני לליטא, סין הודיעה על השבתו של השגריר בליטא, וביקשה מממשלת ליטא להחזיר לשטחה את השגריר בסין. משרד החוץ הליטאי הביעה מיד אכזבה מהתגובה הסינית, וחזר על מחויבותה של ליטא, כמו של האיחוד האירופי ושאר העולם, לעיקרון סין אחת. נשיא ליטא גיטנאס נאוסדה הצהיר כי "מאז ליטא יצרה יחסים דיפלומטיים רשמיים עם סין בשנת 1991, "מדיניות סין-אחת" נותרה ללא שינוי עד כה. אולם, כמדינה ריבונית, ליטא מחליטה עם אילו מדינות או שטחים לפתח שיתוף פעולה כלכלי. הזכות ליחסי תרבות, מערכת היחסים בין ליטא לסין צריכה להתבסס על כבוד הדד, אחרת הדיאלוג יהפוך לאולטימטום חד צדדי, שאינו מקובל ביחסים בינלאומיים", והביע תקווה שסין תשנה את החלטתה להחזיר את השגריר הסיני בליטא. יום למחרת, דוברת משרד החוץ הסיני הואה צ'ונינג הגיבה להצהרות ואמרה: "אי אפשר לעוות את המשמעות של עקרון סין אחת. פעולות למען 'עצמאות טייוואן' לא מוסכמות עבור העם הסיני". שר החוץ הליטאי לאנס בורג'ס אמר כי הוא ינסה לשכנע את סין להחזיר את שגרירה לליטא. בורג'יס האמין שיש באירופה גם משרדים רבים בטייוואן, אך הצד הסיני מעולם לא הגיב על כך. השגריר השיב כי ליטא "לא עשתה שום דבר רע" וקבע כי המחלוקת הדיפלומטית בין ליטא לסין נגרמה על ידי משרד החוץ האמריקאי והאיחוד האירופי. השגריר הסביר כי שני הצדדים אינם קרובים לסגירת שגרירויות או לניתוק היחסים הדיפלומטיים עד כדי כך.

ב-3 בספטמבר 2021 הודיעה ליטא כי לבקשת סין היא תחזיר את דיג'אנה מיקביצ'ן, שגרירה בסין, והצהירה כי השגרירות בסין תמשיך לפעול כרגיל. בהמשך הוסרה חסינותם של הדיפלומטים הליטאים. ליטא מיהרה לפנות את מלוא הסגל, בסוף השבוע שעבר, וסגרה את שגרירותה. לפי דיווח, היא אף הפעילה לחץ על תאגידים להימנע מעסקים עימה.[5][6][7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יחסי ליטא–סין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lithuania wins microchip windfall from Taiwan in China clash, POLITICO, ‏2022-01-09 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ "הקרב על טייוואן: ארה"ב וליטא נאבקות בכפייה הכלכלית של סין". TheMarker. נבדק ב-2022-01-13.
  3. ^ Charbonneau, Louis (30 באוקטובר 2019). "Countries Blast China at UN Over Xinjiang Abuses" (באנגלית). Human Rights Watch. נבדק ב-3 ביולי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Lawler, Dave (2 ביולי 2020). "The 53 countries supporting China's crackdown on Hong Kong". Axios (באנגלית). נבדק ב-3 ביולי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ קרני, יואב (2021-12-19). "סין נגד ליטא: כך מעצמת-על גרעינית מעמידה מדינה קטנה במקומה". Globes. נבדק ב-2021-12-19.
  6. ^ Miller, Joe; Chazan, Guy; Bounds, Andy (2021-12-17). "German business hits out at China after Lithuania trade row snares exports". Financial Times. נבדק ב-2021-12-19.
  7. ^ Sytas, Andrius; O'Donnell, John (2021-12-17). "EXCLUSIVE China pressures Germany's Continental to cut out Lithuania - sources". Reuters (באנגלית). נבדק ב-2021-12-19.