ילדת הקשת בענן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ילדת הקשת בענן
ילדת הקשת בענן
ילדת הקשת בענן
ילדת הקשת בענן
מידע כללי
מאת נעמי שמואל
איורים אבי כץ
שפת המקור עברית
הוצאה
הוצאה הקיבוץ המאוחד
תאריך הוצאה 2000
מספר עמודים 92
פרסים
פרס זאב

ילדת הקשת בענן הוא ספר לילדים ונוער מאת הסופרת נעמי שמואל, שיצא לאור בשנת 2000, תש"ס הוצאת הקיבוץ המאוחד.

הספר עוסק בגזענות ילדים כלפי ילדים עולי אתיופיה ומציג את הדעות הקדומות עימם גיבורת הספר, איתן מסקרם,[1] נאלצת להתמודד, ואת האופן שבו היא לומדת להכיר ולכבד את זהותה המגוונת. היא גם מלמדת את חבריה לכיתה כמה דברים חדשים על צבע עור, על גזענות ועל חשדנות שלא לצורך.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסקרם, בדומה לילדים רבים בישראל, היא "ילדת הקשת בענן", כלומר בת למשפחה רב תרבותית. מסקרם, המכונה מייסי בפי אביה, היא ילדה כהת עור ילידת הארץ, המתגוררת בקצרין שברמת הגולן, בת לאם אתיופית ואב שעלה מארצות הברית.

הסיפור נפתח בבוקר שבו היא עומדת לעבור דירה להרצליה. מסקרם נפרדת מכל מי ומה שאהוב עליה בקצרין: מנעמה ומעדי, החברות הטובות ביותר שלה מנופי הרמה והכנרת ומסבתה האתיופית האהובה, אם אמה.

במהלך העלילה מתמודדת מסקרם עם יחס הסביבה כלפי צבע עורה וכלפי המראה שלה. תוך כדי כך היא לומדת על מוצאה ומתוודעת לתרבות העדה האתיופית. ההיכרות עם תולדות משפחתה, הקשר החם עם סבתה, השיחות עם הוריה וההזדמנות שניתנה לה בבית הספר לשתף ולספר, תורמים לגיבוש זהותה וליכולתה לחוש גאווה בעצמה ובקרובים לה.

ביום הראשון ללימודים סובלת מסקרם מ"פרפרים בבטן". היא לא יודעת איך תתקבל בכיתתה החדשה בהרצליה, והגרוע מכל אכן מתרחש. "הנה עולה מאתיופיה", "גם אני ראיתי איך הביאו אתכם במטוסים גדולים", "נכון שבאתיופיה לא היה לכם בית ספר?"[2] גדי, שלומית, בתיה, ושאר הילדים שפגשה בבית הספר, מגיבים אוטומטית על פי צבע עורה ותסרוקת הצמות שלה, סוברים שהיא עולה חדשה, ולא מאמינים שהיא לא מאתיופיה, אלא מארצות הברית.

"כשחזרתי הביתה, הוצאתי מהתיק את הקלמר היפה שסבתא הכינה לי. עצב גדול מילא אותי. התביישתי, כאילו עשיתי דבר נורא. אבל מה עשיתי בסך הכל? ניסיתי להתנער מרגשות האשמה, רק הצגתי את עצמי בשם שאבא קורא לי. נכון שלא באתי מאמריקה, אבל אבא שלי בא משם! שיחשבו מה שהם רוצים, אמרתי בליבי. אבל כשהעפתי מבט בשם שלי הרקום באמהרית על הקלמר..."[3]

ילדי הכיתה מתייחסים אליה כשקרנית המסווה את מוצאה האמיתי, ומסקרם עצמה חשה מבוכה ובלבול, הגורם לה להתכחש למוצא אמה. גם הקשר שלה עם אמה הולך ומדרדר. נקודת המפנה מתחילה דווקא בשיא המשבר, ביום ההולדת של מסקרם. תאונת דרכים מפריעה לתוכנית המשפחה לנסוע לכבוד יום ההולדת לקצרין, ומסקרם בורחת בחשאי ונוסעת לבדה לסבתה. אחרי שיחה מעודדת ומאירה עם סבתא חל שינוי במחשבתה והיא שבה אל ביתה עם תובנות חדשות.

על המחברת[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעמי שמואל היא סופרת לילדים ולנוער, מאיירת, אנתרופולוגית ומנחת הורים. היא נולדה באנגליה ועלתה לישראל בשנת 1983. בעלה הוא יליד אתיופיה, ומשפחתם מונה ארבעה ילדים. במשך שנים רבות עבדה עם אוכלוסיית יוצאי אתיופיה בהדרכה הורית וסדנאות לילדים סביב גיבוש זהות והתמודדות עם השונות האתנית והתרבותית. ספרי הילדים והנוער שכתבה לאורך השנים נחשבים לחלוצים בתחום.[4]

פרסים והכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרה "ילדת הקשת בענן" העוסק בילדה עולה מאתיופיה זכה בעיטור אנדרסן לשנת 2002 ובציון לשבח בפרס זאב באותה שנה. בנוסף הספר נבחר שני במצעד הספרים בבית הספר בתשס"ג.

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערך שיעור לספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שמואל נעמי, ילדת הקשת בענן, הקיבוץ המאוחד, 2000, עמ' 71
  2. ^ נעמי שמואל, ילדת הקשת בענן, הקיבוץ המאוחד, 2000, עמ' 23
  3. ^ נעמי שמואל, ילדת קשת בענן, הקובוץ המאוחד, 2000, עמ' 26
  4. ^ אתר של נעמי שמואל (ארכיון)
  5. ^ קטע מההצגה ביוטיוב