ים בלגיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ים בלגיראנגלית: The Sea of Belegaer), נקרא גם הים הגדול, הוא ים בדיוני המופיע בלגנדריום של טולקין. הים מפריד בין הארץ לתיכונה, לאמן, ובעידן השני אף היה מקום משכנה של ממלכת האי - נומנור.

מעולם לא הובהר מלוא היקפו של ים בלגיר לאחר התרחשות אקלבת, אך הוא הגיע מספיק צפונה כדי שחלקים ממנו יהיו מכוסים בקרח, ואף הרבה למטה אל הדרם החמים. לפני העידן השני, ים בלגיר נמתח עד פער אילמן בצפון הרחוק, עד למקום בו התחבר לאילמן וקפא בדרום הרחוק. ים בלגיר היה צר יותר בצפון מאשר בדרום, וחלקו הרחב ביותר נמצא ליד מחגורת הארץ.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שינוי העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני השמדת שני הפנסים על ידי מלקור, ים בלגיר לא היה קיים כיוון שאז הייתה קיימת רק מסה יבשתית גדולה וארץ אלמרן המוקפת באגם הגדול. לאחר מכן, הבלגיר התחיל כגוף מים גדול שנמצא בין אמן לארץ התיכונה. צורתו נותרה ללא שינוי עד המלחמה למען העלפים במהלך שנות העצים, במהלך המלחמה, כאשר השתנתה הארץ, ים בלגיר התרחב והעמיק וצורתו השתנתה. לאחר המלחמה, הולא אולמו משך את העלפים שרצו להגיע לארץ הברוכה על האי טול ארסאה מעבר לבלגיר אל ביתם החדש שבאמן.

יבשת אמן, ביתו של הולאר, היוותה את הקצה המערבי של בלגיר. לפני חורבן בלריאנד במלחמת החרון בסוף העידן הראשון, הים היה צר ומכוסה קרח בצפון, ויצר את מיצר הלקרקסה הקשה. עלפי הנולדור המורדים שנמלטו מולינור עברו לארץ התיכונה באמצעות ספינות ובדרך מעברי הקרח המסוכנים שבהלקרקסה. סיעת פאנור חצתה באוניה לאורך החופים ואילו סיעת פינגולפין עשתה את המסע הקשה, כשהיא מצפינה מעלה מאמן לאורך קו החוף ואל מצר הלקרקסה.

כאשר הולאר הכריזו מלחמה על עריצות מורגות בארץ התיכונה, צבאם הועבר דרך בלגיר באמצעות ציי ספינות הברבורים של הטלרי. לאחר מלחמת החרון, ים בלגיר הורחב שוב על ידי טביעת בלריאנד. הלקרקסה בצפון שקעה וטבעה גם היא, ובכך נחסמה כל הגישה לארץ הברוכה.

אחרי שינוי העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך אירועי האקלבת בעידן השני המאוחר יותר, ארו "כופף" את הארץ והפכה לגלובוס, כך שים בלגיר יקיף את כל הגלובוס. אמן הוצאה מעבר למעגלי העולם לממלכה אחרת אשר רק עלפים ומעטים נבחרים יכלו למצוא, דרך שיט בדרך הישר לוולינור. מאז, ספנים בני תמותה שנסעו מערבה לחפש את פסגת המנלטרמה השריד האחרון לנומנור, שלכאורה נמצאה בלב ים, לא מצאו את הפסגה או את אמן, אלא רק את הארצות החדשות ששכנו במערב/מזרח הרחוק.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלגיר היא מילה שמקורה בסינדרין. "בלג" (beleg), פירושה 'גדול' ו"איר" (aer\eär), פירושה 'ים' (המילה איר קיימת גם בשמו של אארנדיל) כך, "הים הגדול". שמו של ים בלגיר בקוניה, שמעולם לא נעשה בו שימוש בספרים ובכרכים הנלווים, הוא "Alatairë".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]