ינץ לוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ינץ לוי
ינץ לוי (2014)
ינץ לוי (2014)
לידה 14 ביוני 1975 (בן 48)
הרצליה, מדינת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ינץ לוי (נולד ב-14 ביוני 1975) הוא סופר, תסריטאי, אמן במה ועורך ישראלי, זוכה פרס הספריות הציבוריות לשנת 2010[1], פרס דבורה עומר לשנת 2016 ופרס ראש הממשלה ע"ש לוי אשכול לשנת 2021[2]. בין השנים 20112013 שימש כסופר הבית של הוד השרון. לוי מופיע על הבמה במופע תיאטרלי מוזיקלי[3] וכן עורך מפגשי סופר, בהם הוא מספר על כתיבת ספריו ועל יצירתו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוי נולד למשפחה בת שמונה נפשות, לאב ממוצא תימני, שהיה עיתונאי ובוגר מחתרת לח"י ולאם ממוצא פולני שחזרה בשאלה ועזבה את העולם החרדי. אחיו הוא הבמאי והתסריטאי רשף לוי.

רוב ילדותו עברה עליו בכפר סבא. בצעירותו למד ציור וצילום ואף הציג תערוכות. לוי שירת בצה"ל ביחידת מודיעין. עם שחרורו מהצבא החל לעסוק בכתיבה ועריכה. הוא למד במסגרת התוכנית הבין-תחומית לתלמידים מצטיינים ע"ש עדי לאוטמן באוניברסיטת תל אביב. בתוכנית זו למד בין השאר תרבות הודו, יהדות ופילוסופיה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתיבה ספרותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מ-2007 לוי מחבר סדרת ספרי הילדים "הרפתקאות דוד אריה" (הוצאת זמורה ביתן; אייר: יניב שמעוני), ונכון לשנת 2022 יצאו בסדרה שישה ספרים. הסדרה זכתה להצלחה מסחרית ולתשבחות הביקורת. הסדרה מלווה באתר אינטרנט של הדמות הספרותית דוד אריה. באתר פעילויות לעידוד קריאה, כתיבה ויצירתיות. הסדרה מתפרסמת בהודו וארצות התת-יבשת ההודית, ביפן, בצ'כיה, בקוריאה הדרומית, במקדוניה, בהונגריה, ברוסיה, בטורקיה ובסין. בסין זוכה סדרת הספרים להצלחה יוצאת דופן[4]. בשנת 2015 התפרסמה מהדורה בערבית של "הרפתקאות דוד אריה בערבות רומניה" בתרגומו של עלאא חליחל.

לוי כתב את הספר "סיפורי איש היער" אסופת מעשיות צמחים ארצישראליים (הוצאת זמורה ביתן). ב־2013 התפרסמה מהדורת טיולים של בשם "סיפורי איש היער - אגדות לטיולים". בשונה מהספר בצורתו המקורית, מהדורת הטיולים קטנה יותר ובכריכה רכה והיא נועדה למטיילים בישראל.

במרץ 2014 התפרסם בהוצאת זמורה ביתן "המורה דרורה לא מפלצת"[5], רומן לבני הנעורים המספר על ימי בית ספר ומבוסס על חוויות ילדות של לוי. את הספר אייר יניב שמעוני[6]. כמו כן פרסם לוי ספר סיפורים למבוגרים בשם "סיפורים מי תהום" (הוצאת הקיבוץ המאוחד) ורומן למבוגרים בשם "הימאליה בשר ודם" (הוצאת זמורה ביתן).

באוגוסט 2015 התפרסם "תוחלת החיים של אהבה", רומן אוטוביוגרפי למבוגרים פרי עטו של לוי, המבוסס על סיפור אמיתי, סיפור משפחתי על רקע מחלתו ופטירתו של אחיו רגב לוי.

ביוני 2016 התפרסמה מהדורה מחודשת של הרומן "הימאליה בשר ודם"[7].

בדצמבר 2017 פרסם לוי את ספר הילדים "כשסבא אליהו היה קטן" (הוצאת זמורה ביתן; אייר: אבי בלייר), המבוסס על סיפורי ילדותו של אביו של לוי[8]. הספר נכלל ברשימת מצעד הספרים של משרד החינוך לשנת תשע"ט. במאי 2019 התפרסם הספר השני בסדרת סבא אליהו - "כשסבא אליהו היה קטן 2 - מבול של צרות" (הוצאת זמורה ביתן; אייר: אבי בלייר) ולאחר זמן קצת נכנס לרשימות רבי המכר. בספטמבר 2022 התפרסם הספר השלישי בסדרה זו - "כשסבא אליהו היה קטן - אין כמו בבית", וכמו קודמיו הוא נכנס לרשימות רבי המכר זמן קצר לאחר פרסומו. בשנת 2023 יצא לאור הספר הרביעי והאחרון בסדרה זו ונכנס מיידית לרשימות רבי המכר[9].

בינואר 2019 התפרסמה הנובלה "הספד לאגרנט" מאת לוי כספר שמע ב-iCast[10][11] בהקראתה של גילה אלמגור. הנובלה לא ראתה אור כספר מודפס או אלקטרוני לפני כן. "הספד לאגרנט" מספר על אגרנט, כותב ההספדים של קיבוץ. חבר קיבוץ וחברת קיבוץ מבקשים ממנו שיכתוב להם הספד עוד בחייהם, אלא שאגרנט מת, והשניים יוצאים למאבק על ההספד האחרון שהותיר אחריו. להפתעתם, אלמנתו של אגרנט, דלינקה השותקת, מסרבת לחשוף את ההספד[12].

ביולי 2021 התפרסם ספר הילדים "הנסיכה אביגיל ובית החרושת לרגשות" מאת לוי. הספר הוא מעשיית מדע בדיוני על ממלכה תרגשיה שהרגשות של כל תושביה נשאבים. גיבורת הסיפור היא הנסיכה אביגיל, והיא מתמודדת מול מר טייקונוביץ', ששכנע את המלך לשאוב את כל הרגשות בממלכה ולאחר מכן החל למכור את אותם הרגשות לבני הממלכה בפחיות שתייה. עם צאתו זכה הספר לביקורות מהללות[13][14][15][16]. הספר עוסק במקומם של רגשות בחיינו ובשאלה האם רגשות שליליים הם בעצם חיוביים. במסגרת ריאיון של לוי במוסף 7 לילות של עיתון ידיעות אחרונות לרגל צאת הספר לוי קרא לממשלת ישראל לשנות את ניהול ההתמודדות עם הקורונה ולהציב את השמירה על רווחת הילדים ועולמם בראש סדר העדיפויות[17]:

"ההנהגה מנותקת מעצם קיומם של הילדים כבני אנוש, שיש להם עולם שלם של תוכן, רגשות, צרכים וזכויות. מקובל להגיד בשנים האחרונות שהילדים הפכו בתרבות שלנו למרכז כי כולנו הורי הליקופטר, וכולנו כל הזמן רק מסתובבים ורצים לרצות אותם, והנה הגיעה הקורונה, והתברר שהם לא חשובים בכלל."

כתיבת מחזות ומופע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2016 עלתה הצגת הילדים בערבית, בהשתתפות הקהל, "עמו אוסאמה" ("דוד אריה") בתיאטרון אלמינא ביפו[18]. את המחזה, בבימויו של נורמן עיסא, כתב לוי שיש לו ידע בערבית. זהו מחזה המבוסס על הספר הראשון בסדרת הרפתקאות דוד אריה שתורגם לערבית, כמוזכר לעיל. ההצגה רצה בבתי ספר, בספריות ובמרכזים קהילתיים ברחבי הארץ.

בחודש דצמבר 2017 עלתה בתיאטרון הלאומי הבימה ההצגה "הרפתקאות דוד אריה ומהכשפה חמתותה" מאת לוי, בבימוי של רועי שגב ובכיכובו של טל מוסרי[19]. את המוזיקה להצגה יצרו דידי שחר וטל בלכרוביץ'.

במרץ 2019 עלה מופע תיאטרלי מוזיקלי "הרפתקאות ינץ לוי" שיצר לוי[20]. במופע משתתף לוי עצמו, והוא פוגש במהלכו על הבמה דמויות מוכרות מספרי הילדים פרי עטו, כגון דוד אריה, סבא אליהו, המורה דרורה ואיש היער. את הדמויות מגלם השחקן בן פרי. את שירי המופע יצרו רואי לוי וגלעד ויטל (חברי להקת שוטי הנבואה) בשיתוף עם לוי. במאי 2021 חזר המופע לבמות אחרי שהופסקה פעילותו בהתאם לתקנות הקורונה.

כתיבה לטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטלוויזיה כתב לוי בין השאר לסדרת הדרמה "חמישה גברים וחתונה" (ערוץ 10), לסדרה הדוקומנטרית "לונדון פינת בן יהודה" בהנחיית ירון לונדון (ערוץ 10 ו-yes), ולסדרה "שירות חדרים" (ערוץ 2). בחודש ספטמבר 2014 עלתה בערוץ הטלוויזיה החינוכית הישראלית תוכנית שכתב ומנחה לוי. התוכנית קרויה "מה הסיפור?", ולוי משוחח בה עם ילדים על ספרים ועל סוגיות חיים העולות בקריאה כגון אלימות, יחסי אחים, חברת הילדים ועוד.

בדצמבר 2022 עלתה לשידור בערוץ כאן 11 סדרת הדרמה "קרתגו" שיצר לוי ביחד עם אחיו רשף לוי ותומר שני. הסדרה מגוללת עלילה בדיונית בהשראת סיפור לוחמי המחתרות בתקופת המנדט הבריטי, אשר גורשו למחנה מעצר מבודד, מחנה קרתגו בסודאן. אביהם של האחים לוי היה עצור במחנות כליאה לעצירי המחתרות.

עריכה ותרגום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר שימש לוי כעורך בכיר בהוצאת "ידיעות ספרים". לוי עסק בעברו בתרגום. בין תרגומיו "אוטוביוגרפיה או סיפור ניסויי עם האמת" מאת מוהנדס קרמצ'נד גנדי (הוצאת אסיה, בליווי פתח דבר וההערות מאת לוי) ו"הרפתקאות וזלי ג'קסון" מאת ויליאם סרויאן (הוצאת חרגול).

עיסוקים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוי מפרסם מאמרים וטורים בנושאי חברה, חינוך, פוליטיקה ולשון במגוון עיתונים ואתרי אינטרנט. בעבר שידר תוכניות רדיו, ברדיו מהות החיים, בנושא שפה, תרבות וחינוך.

בעבר הרצה לוי בנושאי תרבות הודו. הוא מרצה בנושאי ספרות, עידוד קריאה וספרים ואינטרנט.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סיפורים מי תהום (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2001).(הספר בקטלוג ULI)
  • הימאליה בשר ודם (הוצאת כנרת זמורה-ביתן דביר, תשס"ו 2005).
  • הרפתקאות דוד אריה בערבות רומניה (זמורה-ביתן, 2007; איורים - יניב שמעוני).
  • הרפתקאות דוד אריה בג'ונגל הסיבירי (זמורה-ביתן, 2009; איורים - יניב שמעוני).
  • הרפתקאות דוד אריה במדבר השווייצרי (זמורה-ביתן, תש"ע 2010; איורים - יניב שמעוני).
  • הרפתקאות דוד אריה בקוטב המערבי (זמורה-ביתן, תש"ע 2011; איורים - יניב שמעוני).
  • הרפתקאות דוד אריה ביערות הסהרה (זמורה-ביתן, תש"ע 2012; איורים - יניב שמעוני).
  • סיפורי איש היער: מבחר אגדות מהטבע הישראלי (כנרת זמורה-ביתן דביר, תשע"א 2010; איורים - ליאורה גרוסמן).
  • המורה דרורה לא מפלצת (כנרת, זמורה-ביתן, תשע"ד 2014; איורים - יניב שמעוני).
  • הרפתקאות דוד אריה באוקיינוס הטיבטי (תש"ע 2014; איורים - יניב שמעוני).
  • תוחלת החיים של אהבה (כנרת זמורה ביתן, 2015).
  • כשסבא אליהו היה קטן (זמורה ביתן, 2017; איורים - אבי בלייר).
  • כשסבא אליהו היה קטן 2 - מבול של צרות (זמורה ביתן, 2019; איורים - אבי בלייר).
  • הנסיכה אביגיל ובית החרושת לרגשות (כנרת זמורה דביר, 2021; איורים - אבי בלייר).
  • כשסבא אליהו היה קטן 3 - אין כמו בבית (זמורה ביתן, 2022; איורים - אבי בלייר)
  • כשסבא אליהו היה קטן 4 - האמת כל האמת ורק האמת (זמורה ביתן, 2023; איורים - אבי בלייר) [22].

חיים אישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוי נשוי לכוריאוגרפית והרקדנית ענבל אושמן, ולהם ארבעה ילדים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בן עמי, יובל. האריה, הקרחת ופורום הגולשים. ישראל היום, שישבת, כ"ז בתמוז תש"ע, 9 ביולי 2010, עמ' 49 <שיחה עם הדוד אריה>
על "סיפורים מי תהום"
  • מלצר, יורם. טקסט צריך להיות כתוב היטב, לא רק מעניין. מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, ז' באייר תשס"ב, 19 באפריל 2002, עמ' 26.
  • מנהיים, נועה. הכל התחיל בהימלאיה ובנפאל. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת - תרבות ספרות, אמנות, י"ב בשבט תשס"ב, 25 בינואר 2002, עמ' 26.
  • שרון, אורי. מפציצים איטלקיים בשמי תל אביב. עתון 77, גל' 273 (2002), עמ' 18.
על "הימאליה בשר ודם"
  • גולדשטיין, אלון. כאב עובר ושב. מעריב, סופשבוע, 10 בפברואר 2006. <ראיון עם ינץ לוי על שהייתו בהודו>
  • עלון, קציעה. "אין מכאובים, אין שמחות, אין כעס, אין עלבון. אין". הארץ, מוסף ספרים, גל' 677 (י"ז בשבט תשס"ו, 15 בפברואר 2006), עמ' 10.
  • שגיב, יונתן. כיצד לתאר אנחת רווחה. מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, י"ז באדר תשס"ו, 17 במרץ 2006, עמ' 26.
  • Time Out תל אביב. אין כניסה לקטנים. Time Out תל אביב, גל' 360–361 (24 בספטמבר עד 8 באוקטובר 2009), עמ' 145.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מרב יודילוביץ', פרס הספריות הציבוריות לסופר ינץ לוי, באתר ynet, 23 בפברואר 2010
  2. ^ משרד התרבות והספורט הכריז על הזוכים בפרסי היצירה לסופרים עבריים ע"ש לוי אשכול לשנת 2021, באתר GOV.IL
  3. ^ הרפתקאות ינץ לוי - המלצה, נבדק ב-2019-09-08
  4. ^ הדוד אריה כבש את סין, באתר ynet
  5. ^ ינץ לוי ויניב שמעוני מספרים על יצירת הספר המורה דרורה לא מפלצת - באתר ynet.
  6. ^ כתבת וידאו עם ינץ לוי ויניב שמעוני ב-ynet.
  7. ^ ינץ לוי, שני פרקים מתוך "הימאליה בשר ודם"., באתר http://www.israelhayom.co.il, ‏14.7.16
  8. ^ כשסבא אליהו היה קטן, באתר www.kinbooks.co.il
  9. ^ המצעד השבועי | רבי המכר של ישראל היום | ישראל היום, באתר www.israelhayom.co.il, ‏2023-09-08
  10. ^ נועה שטרן, החלטה אמיצה: "הספד לאגרנט" יוצא לקול, מקור ראשון, 25 בפברואר 2019.
  11. ^ הספד לאגרנט, ינץ לוי. (באנגלית)
  12. ^ ריאיון של ינץ לוי עם ליאת רגב, החל מדקה 1:39:29, מעבירים לראשון, באתר kan.org.il, ‏12/1/19
  13. ^ חכמים בשמש: תשעה ספרי ילדים מומלצים לימי שיא הקיץ, באתר ynet, 12 באוגוסט 2021
  14. ^ נוריתהה, ביקורת על הנסיכה אביגיל ובית החרושת לרגשות
  15. ^ כרמית ספיר ויץ, קריאה ראשונה
  16. ^ הנסיכה אביגיל ובית החרושת לרגשות ינץ לוי, באתר hamitlahevet
  17. ^ חן ארצי-סרור, ינץ לוי: "ספרות הילדים פורחת. הילדים פחות מכורים למסכים ממבוגרים", באתר ynet, 13 באוגוסט 2021
  18. ^ אלמינא /// תיאטרון רב-תרבותי בנמל יפו, באתר אלמינא /// תיאטרון רב-תרבותי בנמל יפו
  19. ^ "הרפתקאות דוד אריה והמכשפה חמתותה - תיאטרון הבימה". תיאטרון הבימה. נבדק ב-2017-11-23.
  20. ^ "טור המלצות לפסח חודשיים לפני החג"?, באתר מלאבס פתח תקווה, ‏2019-02-20
  21. ^ גילי איזיקוביץ, מיכל פאר, יהודה מלצר ועמינדב דיקמן - בין זוכי פרס שרת התרבות ליצירה ספרותית, באתר הארץ, 21 בדצמבר 2016
  22. ^ אתר למנויים בלבד אבי גרפינקל ונדב, ינץ לוי כותב כאילו הוא הוא עדיין ילד, וזה מגניב, באתר הארץ, 8 במרץ 2023