יסמין (דמות דיסני)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יסמין
Jasmine
הופעה ראשונה אלאדין (סרט, 1992)
הופעה אחרונה אלאדין (סרט, 2019)
יוצרים רון קלמנטס, ג'ון מסקר, טד אליוט, טרי רוסיו
גילום הדמות עד עצם היום הזהקארן דייוויד
אלאדין (2019) – נעמי סקוט
דיבוב לינדה לרקין (שירה: ליאה סלונגה / ליז קלאוואי)
דיבוב בשפה העברית רמה מסינגר (1993–1997)
משי קלינשטיין (2012, 2019)
רונה בקרמן (2018)
מידע
סטטוס נשואה לאלאדין
גזע אדם
מין נקבה
מקצוע נסיכת אגרבה
מקום מגורים אגרבה עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה הסולטאן (אב)
הסולטאנה (אם)
חברים אלאדין (בעל)
ג'יני (ג'יני)
אבו (קוף)
יאגו (תוכי)
מרבד הקסמים
דליה (משרתת)
ראג'ה (טיגריס)
אויבים ג'אפר
נאסירה
אביס מאל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנסיכה יסמיןאנגלית: Jasmine) היא דמות בדיונית שהופיעה לראשונה בסרט ההנפשה "אלאדין" של חברת וולט דיסני, בו הייתה הדמות הנשית העיקרית. הנסיכה יסמין נוצרה על ידי הבמאים רון קלמנטס וג'ון מסקר והתסריטאים טד אליוט וטרי רוסיו, בהשראת דמותה של בדרולבדור, נסיכה שהופיעה בסיפור "אלאדין ומנורת הקסמים" מתוך "סיפורי אלף לילה ולילה". דמותה של יסמין נכללת בזיכיון "נסיכות דיסני", בו היא הנסיכה השישית במספרה.

הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנסיכה יסמין מתוארת כחזקה, אמיצה ובטוחה בעצמה. לעיתים נדירות היא נותנת לאחרים להגיד לה מה לעשות ומה לא לעשות. היא ממוצא ערבי, והיא בתו של סולטאן העיר הבדיונית אגרבה. החל מהסרט "אלאדין ומלך הגנבים" נשואה יסמין לאלאדין. ליסמין יש טיגריס מחמד בשם ראג'ה.

שיערה של יסמין הוא שחור, עיניה חומות והיא מזוהה עם תלבושת בצבעי תכלת וזהב.

בזמן הסרט הראשון יסמין בת 15

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלאדין (1992)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אלאדין (סרט, 1992)

בפתיחת הסרט "אלאדין", מחפשים לנסיכה יסמין חתן מפני שהיא חייבת להתחתן ביום הולדתה הקרוב. אביה הסולטאן מתוסכל מפני שיסמין לא מפסיקה לדחות את הנסיכים המחזרים שלה, ורוצה להתחתן מאהבה ולא בגלל החוק והמסורת. יסמין מתוסכלת מפני שמעולם לא היו לה חברים, ומפני שהיא אף פעם לא יוצאת משטח הארמון, והיא מרגישה לכודה בו.

למחרת הנסיכה לובשת בגדים פשוטים ובורחת מהארמון. כשהיא מגיעה לשוק, אלאדין רואה אותה ומתאהב בה. יסמין אינה מכירה את הכללים, ונותנת לילד רעב תפוח מאחד הדוכנים בלי לשלם, והסוחר מבקש לפגוע בה על כך שגנבה, אך אז מגיע אלאדין ומחלץ אותה בשילוב של שקרים וקסם אישי. אלאדין מוביל את יסמין לגג הנטוש שבו הוא והקוף אבו גרים, ושם הם מתיידדים ומגלים שיש ביניהם הרבה מן המשותף. רגע לפני שהשניים מתנשקים, מגיע המשמר המלכותי ועוצר את אלאדין. יסמין חושפת את עצמה כנסיכה ודורשת שישחררו אותו, והם שולחים אותה לדבר עם ג'אפר, הווזיר המלכותי. כשיסמין מגיעה אל ג'אפר, הוא משקר לה שאלאדין הוצא להורג בטעות, על רקע חטיפת הנסיכה. הנסיכה יסמין מתאבלת על חברה היחיד ומרגישה רגשות אשם כבדים.

במקביל, אלאדין נשלח בידי ג'אפר להביא את מנורת הקסמים, נכלא במערה ומשתחרר בזכות הג'יני שיצא מהמנורה. ג'אפר שב אל אגרבה, ומנסה להפנט את הסולטן כך שיגרום לנסיכה להתחתן איתו, אך באותו רגע מגיעה לארמון שיירה של נסיך חדש: עלי, שהוא למעשה אלאדין המחופש בידי הג'יני. אלאדין מתחיל לחזר אחרי הנסיכה, שמזהה שהוא הנער העני שפגשה בשוק, אך הוא לא רוצה לספר לה את האמת ובמקום זאת אומר שבשוק היה בתחפושת, אך למעשה הוא נסיך. ג'אפר מנסה להתנקש באלאדין ושכנע את הסולטאן שיחתן אותו עם הנסיכה, אך אלאדין ניצל בעזרת הג'יני, מתעמת עם ג'אפר וחושף את פשעיו. ג'אפר בורח, ומבין גם הוא שעלי הוא למעשה אלאדין, ושמנורת הקסמים ברשותו.

הסולטאן מעניק לאלאדין ויסמין את ברכתו ומודיע להם שהם יכולים להתחתן בהקדם האפשרי. הסולטאן מבקש להכריז עלי עלי ויסמין כזוג, אך אז מגיע ג'אפר שגנב את המנורה, ומשתלט על הממלכה. יסמין מסרבת להשתחוות לג'אפר, אך הוא מכריח אותה לעשות זאת באמצעות קסמים, הופך אותה לשפחה ומגלה את אלאדין. יסמין דוחה את חיזוריו של ג'אפר, ולכן ג'אפר מבקש מהג'יני שיסמין תתאהב בו. הג'יני מנסה להסביר לג'אפר שזה אחד הדברים הבודדים שהוא אינו יכול לעשות, ג'אפר מתעמת איתו ובמקביל חוזר אלאדין לארמון, ומנסה להשיג את המנורה כדי להביס את ג'אפר. יסמין מנסה להסיח את דעתו של ג'אפר ואומרת שהיא מאוהבת בו, אך ג'אפר רואה את אלאדין ולוכד את כל החבורה. אלאדין מטיח בג'אפר שהוא מכשף סוג ב', והג'יני לעולם יהיה חזק ממנו. ג'אפר נעלב ומבקש מהג'יני להפוך אותו לג'יני רב הכוח ביותר בעולם, אך שוכח שמחירה של ההפיכה לג'יני הוא כליאה במנורה, וכך מובס. הג'יני קובר את המנורה של ג'אפר במערה, ואלאדין מעדיף שלא להשתמש במשאלה השלישית כדי לשוב ולהפוך לנסיך, ובוחר במקום זאת לשחרר את הג'יני. בסיום הסרט מחליט הסולטן לשנות את החוק, כך שגם אדם שאינו נסיך יוכל להתחתן עם הנסיכה, ואלאדין ויסמין מתארסים.

שובו של ג'אפר (1994)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שובו של ג'אפר

בסרט "שובו של ג'אפר", יסמין חושבת מחדש על בחירתה באלאדין, ותוהה אם הוא אמין לאחר שהגן על יאגו, התוכי של ג'אפר. היא מתגברת על השאלות האלה בעזרת יאגו, שמזכיר לה כמה היא אוהבת את אלאדין. זמן קצר לאחר מכן, יאגו חוזר לשרת את ג'אפר בסתר, ומציע ליסמין לצאת לטיול יחד עם הסולטאן ואלאדין, טיול שהופך למלכודת. יסמין נופלת שוב בידי ג'אפר, שמנסה להשמיד אותה ואת אלאדין. כשהמצב נראה אבוד, יאגו מגיע ומשמיד את המנורה, ובכך מביס את ג'אפר וזוכה בחברותה של יסמין. בסוף הסרט יסמין יוצאת עם אלאדין למסע ברחבי העולם.

אלאדין (סדרת טלוויזיה, 1994-1995)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אלאדין (סדרת טלוויזיה)

בסדרה "אלאדין", יסמין יוצאת להרפתקאות עם אלאדין, אבו, יאגו, השטיח המעופף והג'יני. בהרפתקאות היא מוכיחה כישורי לחימה ואינטליגנציה רבה. בסדרה מוצגים היחסים בין אלאדין ויסמין שמתרגשים לקראת החתונה שלהם. למרות מספר מכשולים כמו יריבים רומנטיים, האהבה שלהם מתגברת ומתחזקת.

אלאדין ומלך הגנבים (1996)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אלאדין ומלך הגנבים

בסרט "אלאדין ומלך הגנבים", יסמין ואלאדין עומדים להינשא, אך החתונה שלהם נעצרת על ידי ארבעים גנבים. במהלך קרב מולם, יסמין נותנת לאחד הגנבים אגרוף. אחרי שהם מגלים מה הגנבים רוצים, אלאדין מגלה את אביו, קאסים, ומופתע לגלות שהוא בחיים. יסמין משכנעת את אלאדין למצוא את אביו, והיא אומרת שהחתונה יכולה לחכות. בזמן שאלאדין מחפש את אביו, הג'יני מעודד את יסמין על ידי הצגות מצחיקות של מפורסמים. כאשר אלאדין חוזר עם אביו, קאסים, יסמין ואביה מראים לו חיבה. מאוחר יותר, קאסים מואשם בגנבת האורקל ונכנס לכלא. אלאדין משחרר את אביו מן הכלא, ולכן נאשם. יסמין והג'יני מנסים לשכנע את הסולטאן לשחרר את אלאדין, ומסבירים שהוא שחרר את קאסים מתוך אהבה. בסיום הסרט, אלאדין ויסמין מתחתנים, והם יוצאים לטיול בשטיח המעופף, עליו הם מתנשקים.

הרקולס (סדרת טלוויזיה, 1999)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הרקולס והלילה הערבי

בפרק "הרקולס והלילה הערבי" בסדרה "הרקולס", יסמין מופיעה לצד אלאדין, השטיח המעופף, הג'יני ואבו. כאשר פילוקטטס מנסה להתחיל עם יסמין, היא אומרת לו שהיא נשואה.

בית העכבר (2001–2003)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה "בית העכבר", יסמין עושה הופעות קמע רבות, בהן ניתן לראות אותה יושבת עם הדמויות מן הסרטים שלה. בפרק "Ladies' Night", יסמין אומרת לאריאל שקלרבל הפרה רוקדת כמו פרה. בתחילת הפרק "Goofy's Valentine Date", רואים את יסמין מנשקת את אלאדין. בפרק "Pete's House of Villains", ג'אפר עמד בכניסת המסעדה לאחר שפיט השתלט עליה. הוא ניצל את תפקידו בשביל לאסור מן הדמויות מהסרט "אלאדין" להיכנס. בסרט המבוסס על הסדרה, "Mickey's Magical Christmas: Snowed in at the House of Mouse", יסמין ואלאדין שרו לצד האורחים בזמן שהם נלכדו במועדון.

הנסיכות של דיסני – סיפורים מכושפים (2007)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנסיכות של דיסני - סיפורים מכושפים

בסרט "הנסיכות של דיסני - סיפורים מכושפים", הנסיכה יסמין מואסת בחובותיה הרגילות כנסיכה ומשתעממת מהן. היא כבר אינה מרוצה מפיקוח על פתיחות חנויות ומסיוע במכירת גמל בשוק המקומי. בעת ציור דיוקן שלה בתור "נסיכה טווסה" מאבדת יסמין את סבלנותה ואומרת שהיא רוצה יותר אחריות. הסולטאן נותן לה את תפקיד "מחנכת עוזרת" באקדמיה המלכותית. יסמין נרגשת עד שהיא פוגשת את תלמידיה. הם מתנהגים באופן בלתי-הולם, מקשקשים על הקירות, נלחמים עם כריות ומשליכים ספרים. היא קוראת לראג'ה, טיגריס המחמד שלה, להפחיד את הילדים ולגרום להם להתנהג בהתאם, אך הם מתעלמים ממנו ואחר כך רודפים אחריהם לעבר עץ. יסמין מוותרת. מאוחר יותר באותו הלילה מסבירה לה העוזרת שלה שהיא צריכה סבלנות והתמדה, ובעזרת אותם כלים יתאפשר לה לעשות כל מה שברצונה. למחרת מבקש הסייס חקים את עזרתה של יסמין. הסוס היקר של הסולטאן, סהרה, נעלם מן האורוות, וחקים יפסיד את עבודתו אם הוא לא יאותר. יסמין לוקחת על עצמה את האחריות לאתר את סהרה ולהשיבו אל הארמון, עם עזרתם של מרבד הקסמים, אבו הקוף ויאגו התוכי.

הנסיכה סופיה הראשונה (2013, 2018)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנסיכה סופיה הראשונה

בפרק "צריך שתיים לטנגו" בסדרה "הנסיכה סופיה הראשונה" מופיעה יסמין בהופעת אורח בעיצובה החדש. בפרק עוזרת יסמין לסופיה ולאמבר לאלף שטיח מעופף פרוע. בפרק "Forever Royal" מופיעה יסמין בתור רוח לצד שאר נסיכות דיסני, שאיתן היא מעודדת את סופיה לא לוותר.

ראלף שובר את האינטרנט (2018)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ראלף שובר את האינטרנט

בסרט "ראלף שובר את האינטרנט" מופיעה יסמין עם שאר נסיכות דיסני בחדר הנסיכות, שבו הן עוזרות לוונלופי ואן שְוִוִיץ לאחר שהכירו בהיותה נסיכה מן השורה.

אלאדין (2019)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אלאדין (סרט, 2019)

בסרט "אלאדין" המשמש כגרסת לייב אקשן לסרט "אלאדין", יסמין מגולמת על ידי נעמי סקוט. בסרט יסמין מייצגת את הנשים באופן פמיניסטי, והיא שרה את השיר "Speechless", שיר חדש שנכתב לכבוד הסרט. בסרט זה מצטרפת ליסמין חברה חדשה בשם דליה, אשר משמשת כמשרתת האישית שלה.

הופעות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מפרסום הסרט "לילו וסטיץ'", הופיעו יסמין ואלאדין כפרודיה. בפרודיה מוצגת הסצנה המפורסמת של השיר "עולם חדש" מתוך הסרט "אלאדין", בה רואים את סטיץ' נתקל באלאדין ויסמין בזמן שהוא בחללית שלו. סטיץ' מתחיל עם יסמין ומשאיר את אלאדין מבולבל מאחור, דבר שגורם לאלאדין לומר "תשיג לך סרט משל עצמך".

בסוף הסרט "מלך האריות 3: האקונה מאטאטה", רואים את הצל של יסמין ואלאדין לצד דמויות אחרות של דיסני.

בסדרה "מסופר על ידי אימוג'י", דמותה של יסמין מוצגת כאימוג'י כחלק מהצגת הסיפור של הסרט "אלאדין".

בסרט הטלוויזיה "היורשים 2", יסמין הופיעה כקמע.

בסדרה "עד עצם היום הזה", יסמין מופיעה החל מהפרק הרביעי של העונה השישית. יסמין מגולמת על ידי השחקנית קארן דייוויד.

יסמין הופיעה במספר משחקי וידאו, ביניהם: "אלאדין ונקמתה של נאסירה" ו-"Kingdom Hearts".

מדבבות ושחקניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדבבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעה מדבבת באנגלית מדבבת בעברית
אלאדין לינדה לרקין (שירה: ליאה סלונגה) רמה מסינגר
שובו של ג'אפר לינדה לרקין (שירה: ליז קלאוואי)
אלאדין (סדרת טלוויזיה) לינדה לרקין
אלאדין ומלך הגנבים לינדה לרקין (שירה: ליז קלאוואי)
הרקולס (הרקולס והלילה הערבי) לינדה לרקין לא דובב לעברית
בית העכבר
הנסיכות של דיסני - סיפורים מכושפים לינדה לרקין (שירה: ליאה סלונגה) משי קלינשטיין
הנסיכה סופיה הראשונה הדר שחף-מעיין
ראלף שובר את האינטרנט לינדה לרקין רונה בקרמן

שחקניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יסמין בוויקישיתוף