יעל מתחבאת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יעל מתחבאת
מידע כללי
מאת שולמית לפיד
איורים גיל-לי אלון קוריאל
שפת המקור עברית
סוגה ספרות ילדים
הוצאה
הוצאה כתר הוצאה לאור
תאריך הוצאה 2021
מספר עמודים 26

"יעל מתחבאת" הוא ספר ילדים מוכר שנכתב על ידי שולמית לפיד, ואויר בידי כלת פרס נחום גוטמן לאיורגיל-לי אלון קוריאל. הספר יצא לאור לראשונה ב-2021 בהוצאת הספרים כתר הוצאה לאור.[1]

הספר עשיר בפרטים ובתיאורים, וזאת כדי לאפשר לקוראים להיכנס לתוך הסיפור ולהרגיש פעילים במתרחש בו.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתמקד בילדה בשם יעל, המשחקת מחבואים עם עצמה. יעל כה שקועה במחבואים עד שלא שמה לב שילדים נוספים מעוניינים להצטרף למשחק.

האירוניה המתקיימת בסיפור היא שיעל, הנוכחת, מנסה להסתתר ולהתחבא, ואילו המחפשים, אלה שלא רואים אותה, אינם נראים בספר ולא מסופר בדיוק מי הם.[2]

טכניקות כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מפתח אצל הילד חשיבה קוגניטיבית וזאת על ידי שילוב טכניקות פסיכולוגיות שונות:

חזרות – בסיפור קיימות חזרות על משפטים, כגון: "יעלי! איפה את?". תפקיד החזרות בסיפור הוא לפתח אצל ילדים את מיומנות הלמידה – לתת להם פרט מידע שחוזר על עצמו כך שהילדים יצפו לו בפעמים הבאות. בנוסף, החזרות מפתחות אצל הילדים יכולת זיכרון ועוזרות להם לזכור פרטים החוזרים על עצמם. החזרה "יעלי! איפה את?" מהווה מוטיב מרכזי בסיפור, ותפקידו לציין עד כמה שובבה יעל וכמה היא אוהבת להתחבא – לשחק בעולם משלה, דבר אשר הרבה ילדים יצליחו להתחבר אליו.

חריזה – המלל בספר מורכב מחרוזים רבים המסייעים לילדים לזכור את תוכנו.

יצירתיות – הספר מתאר את דמותה של יעל על ידי הענקת פרטים מרומזים על הדמות, כמו: "יש לה עיניים בצבע שמיים, פֶּה שנראה כמו תות" אשר נותנים לקוראים שדה רחב של דמיון כדי לשוות לנגד עיניהם את דמותה של יעל לפי פרטים קטנים.

חשיבה בלשית – לפי "עקבות" שיעל משאירה מאחוריה, הילדים מנסים לפתור את תעלומת היעלמותה של יעל.[3][4]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]