יעקב (ז'אקי) ספרא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יעקב ספרא
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1940 (בן 84 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יעקב (ז'אקי) אלי ספראצרפתית: Jacqui Jacob Eli Safra; נולד ב-1940) הוא איש עסקים ומשקיע יהודי, בן למשפחת הבנקאים היהודית ספרא, שמוצאה בעיר חלב בסוריה. הבעלים ויושב ראש מועצת המנהלים של אנציקלופדיה בריטניקה.[1] ספרא עוסק גם בקולנוע - שיחק והפיק מספר סרטים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ככל הנראה בשנות ה-40,[2] בנו של אליהו ספרא, אליהו אחיו של יעקב ספרא. כנער, ספרא נהג לעיין בדפי אנציקלופדיית בריטניקה שהעלו אבק בספריית משפחתו. מאוחר יותר, בשנת 1996, רכש את האנציקלופדיה תמורת 130 מיליון דולר כהשקעה כלכלית, אך גם ממניע אלטרואיסטי. לאחר הרכישה הוריד את מחיר תקליטור האנציקלופדיה מ-1,200 דולר ל-300, פיטר את 500 אנשי המכירות ספרים בחברה, ושכר במקומם מומחים ידועים בתחום ההוצאה לאור והתכנות.[3] ספרא בוגר בית הספר וורטון למנהל עסקים של אוניברסיטת פנסילבניה.[דרוש מקור]

בין יתר השקעותיו ניתן למנות את המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח), מילון מרים-ובסטר וכרמי ספרינג מאונטיין - אחוזה גדולה לגידול גפנים ליין הנמצאת בסנט הלנה שבקליפורניה. למרות פעילותו הכלכלית הענפה, ספרא שומר על פרופיל ציבורי נמוך ופרטיו הביוגרפיים כמו גם פעילותו העסקית לוטים בערפל.

מתגורר בז'נבה, שווייץ, ומבקר מספר פעמים בשנה בביתו בארצות הברית. בשנת 1987 רכש יחד עם חברתו לחיים ג'ין דומאניאן בית מידות באפר איסט סייד במנהטן בכ-7 מיליון דולר, אותו מכרו ב-2005 תמורת 50 מיליון דולר.[4] לזוג בתים באירלנד, צרפת ושווייץ, ונכסים שונים בניו יורק. הם מנהלים את עסקיהם המשותפים תחת חברה בשם "Global Pursuits".

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחת שם הבמה J.E. Beaucaire,[5] גילם ספרא תפקידי משנה בשלושה סרטים. בנוסף מימן שמונה סרטים של וודי אלן על ידי חברת הפקה בשם סרטי סוויטלנד, שהפעיל יחד עם בת-זוגו ג'ין דומאניאן, שהייתה חברה טובה של אלן.

במאי 2001 הגיש אלן תביעה נגד הזוג, ובמסגרתה דרש 12 מיליון דולר שלטענתו הגיעו לו אך נגזלו ממנו בחסות דיווחים פיננסיים לא מדויקים. הצדדים הגיעו להסדר חסוי מחוץ לכותלי בית המשפט וההליכים הופסקו.

סרטים בהם שיחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים שהפיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Weinraub, Bernard. (June 11, 2001). "A Friendship Founders Over Suit by Woody Allen". The New York Times, p. 1.
  • Claffey, Mike & Goldiner, Dave. (June 6, 2002). "Judge Backhands Woody's Rival". Daily News (New York), p. 8.
  • Claffey, Mike & Goldiner, Dave. (June 7, 2002). "Woody's Backer Admits to Some Overcharging". Daily News (New York), p. 4.
  • Wapshott, Nicholas. (June 7, 2002). "To the jury, Woody Allen's former friend Jean Doumanian must appear scheming and grasping, while the diminutive comic seems a classic dupe" The Times (London).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • J.E. Beaucaire, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Encyclopædia Britannica Board of Directors באתר אנציקלופדיה בריטניקה
  2. ^ Bound For Glory?, שיקגו טריביון, 1998
  3. ^ DUSTING OFF THE BRITANNICA, באתר ביזנסוויק
  4. ^ Jaqui Safra Asks $50 Million For East Side House, באתר האובזרבר
  5. ^ כשם גיבור הסרט Monsieur Beaucaire שגילם בוב הופ.