יפים ריננברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יפים ריננברג (נולד ב-1979) הוא במאי, שחקן, מתרגם, דרמטורג ומורה למשחק. זוכה פרס יורי שטרן לבמאי עולה לשנת 2018.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יפים ריננברג נולד בטביליסי בירת גאורגיה, אז בברית המועצות, לאם מבקרת קולנוע ולאב צייר. בשנת 1990 עלה עם משפחתו לישראל והתגורר בהתנחלות עפרה. מעט לפני העלייה לישראל החלו הוריו להתקרב לדת. למד בתיכון לאמנויות בירושלים אך עזב אותו בגיל 16 והמשיך במסגרת אקסטרנית. בהמשך למד ספרות השוואתית ותולדות התיאטרון באוניברסיטה העברית. ריננברג למד משחק בסטודיו למשחק "מיקרו", שבהנהלת אירינה גורליק.

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 2003 - 2010 שימש כמנחה בפרויקט "בימת"י" - בית מדרש לתיאטרון יהודי, במסגרת מרכז "בית הלל" (המרכז לחיים היהודיים בקמפוס) שבפקולטה למדעי הרוח של האוניברסיטה העברית. משנת 2006 משמש ריננברג כמורה למשחק ותולדות התיאטרון ומנהל אמנותי בלהקת בית הספר למשחק ותיאטרון המרתף. הוא ביים שם את "חוקת היער" על פי קיפלינג (בשיתוף עם אבי אשרף), "הזיה בשניים" מאת יונסקו, "הציפורים" על פי אנדרס, "הסיפור המופלא על ארנדירה התמימה וסבתה המרשעת" על גבריאל גרסיה מרקס, והמחזה "קריאון" על פי סופוקלס וז'אן אנוי.

בשנת 2010 הצטרף לתיאטרון מלנקי בתל אביב. לאחר שהשתתף וזכה בכ-105 אלף שקלים בשעשועון הטלוויזיה אחד נגד מאה, השתמש בכספי הזכייה לשם העלאת המחזה "מבוקש צעיר משכיל ומיואש" ע"פ יומני ומכתבי בנימין זאב הרצל וספרו אלטנוילנד"[1]. ריננברג תרגם, ביים ושיחק בהצגה זו. כמו כן שיחק במחזות "איוב", "גולם" ו"מבוקש צעיר משכיל ומיואש", ותרגם עבור התיאטרון את "הנזיר השחור" מאת אנטון צ'כוב, "דברי אלי כמו גשם" מאת טנסי ויליאמס, ואת המחזה "ברשת" על פי דוסטויבסקי.

תרגם וביים ב-2015 את המחזה "הזייה זוגית" על פי יונסקו בתיאטרון האינקובטור.

ריננברג שיחק במגוון תפקידים במחזות בתיאטרון מיקרו ותרגם אותם: "הצל" מאת יבגני שוורץ, "חלום ליל חורף" מאת קוזלוב, המחזה "אגדה על אושר ללא סוף" מאת אורליך פלצנדורף, "שונאים - סיפור אהבה" על פי יצחק בשביס-זינגר, הפרידה מדון ז'ואן על פי מולייר וטולסטוי, "משחק האהבה והגורל מאת פייר דה מאריבו", "נדרים" על פי תומאס מאן, "חכמי חלם", "רצח על שפת הים", "חרדתו של המלך סלומון" ו"טייבלה והשד שלה". כמו כן שיחק בהצגות "שוזס ובז'ז'ינה" מאת חנוך לוין ובמחזה "כסף בריאות ושלום עולמי" מאת אתגר קרת. בשנת 2015 ביים את המחזה "צ'כוב שואו" על פי סיפורי צ'כוב, בשיתוף עם אירנה גורליק. בשנת 2017 תרגם, עיבד וביים את ההצגה "שמשון" על פי רומן מאת זאב ז'בוטינסקי בתיאטרון מיקרו. בשנת 2018 ביים וקריין בהצגה "דם דם דא דם" שבה כיכב נירו לוי בתיאטרון מיקרו.

ריננברג גם שימש כבמאי ומורה למשחק בסטודיו סופי מוסקוביץ', במרכז נורית קציר בירושלים, מרצה לתיאטרון יהודי במכון שטיינזלץ, מורה למשחק ומנהל מכינת הנוער בסטודיו למשחק ניסן נתיב בירושלים ובמאי בתיאטרון אספקלריא. משמש כמורה בבית הספר הגבוה לאמנויות הבמה בית צבי.

בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2016 השתתף בעונה השנייה של הסדרה יום האם, כבוריס, עולה חדש ומאהבה של מיקי (אורלי זילברשץ).

ב-2019 התארח בשני פרקים של הסדרה הקומית "שב"ס" בתפקיד גרגורי אברמוב, האקר מחשבים שיושב בבידוד בשל פשעי סייבר ומקבל הקלות באמצעות פתרון בעיות מחשב טריוויאליות.

ב-2017 גילם בערוץ מאיר לילדים בסדרה "הסוד של ירושלים" את הדמות "חלקיהו".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אסף קוגלר, זכה במאה אלף שקל והשקיע אותם בחוזה המדינה, באתר nrg‏, 18 באוקטובר 2014